lördag 6 juni 2009

Bloggen om kaoset i äldreomsorgen

Bloggen noterar att kommunen plötsligt kommit på att det råder platsbrist inom äldreomsorgen. Antalet dementa ökar och läget är akut säger nu förvaltningen. Som Bloggen tidigare rapporterat, existerar ju inte någon politisk styrning eller planering värd namnet i kommunen, så det är egentligen bara logiskt att kommunen nu "drabbats" av den plötsliga insikten.

Bristen på platser innebär också att kommunen tvingas ”lägga” våra äldre utanför kommunen, vilket kostar tusentals kronor per dag. Med noll koll följer som vi vet dålig ekonomi och det är därför följdriktigt att den kommunala ekonomin nu kraschar. Samtidigt är kommunen fullt upptagen med att förbruka alla sina pengar – och mer därtill – i Björnhuset genom kommunchefens försorg.

Förra året stängdes som bekant Tallbackens äldreboende i Högsäter ”på obestämd tid”, efter att det upptäckts att några träskyddsbehandlade golvreglar innehöll ämnet ”pentakloranisol”. Ämnet är visserligen klassat som ”miljöfarligt”, men det saknas samtidigt studier på hur det påverkar människor.

Det hade varit ett både enkelt och billigt företag att ersätta de ”miljöfarliga” golvreglarna och därefter fortsätta verksamheten. Men istället valde alltså kommunen att stänga Tallbacken – för gott som det verkar och förlorade därmed ett stort antal platser. Det hade annars varit ett utmärkt tillfälle att passa på och renovera de två återstående avd (A+B), för att tillsammans med de sedan tidigare renoverade avd C+D skapa ett modernt och rationellt äldreboende. Härigenom hade man också tryggat kommunens behov av äldreomsorgsplatser för överskådlig framtid.

När man nu hör planer från förvaltningen om att bygga nytt, dyrt och stort i Färgelanda centrum, undrar man därför först om man hört rätt. Att Ulla Börjesson (s) sitter i ks och nickar och ler åt de vansinniga planerna, är symptomatiskt för hur inskränkta merparten av ”politikerna” är och hur extremt centralistiskt ”tänket” är – näsan når något längre än förståndet d.v.s. knappt utanför Färgelanda centrums gränser.

I den här frågan har Centern och Moderaterna ett särskilt ansvar. De gick ju till val på att renovera Tallbacken, men har hittills svikit sina väljare och resten av kommuninvånarna fullständigt. De här två partierna har under sin tid i alliansen inte lagt två strån i kors, för att uppfylla sina vallöften. De teg när Tallbacken stängdes och godkände istället 62-miljonersspekulation i Björnhuset. Här har nu Centern och Moderaterna – och förhoppningsvis fler partier – chansen att rehabilitera sig och samtidigt visa att de menar allvar med devisen att ”hela kommunen skall leva”.

Tänk om säger Bloggen! Öppna Tallbacken igen och renovera avd A+B. Det blir oerhört mycket billigare än att bygga nytt i centrum. Äldreomsorgen tryggas för framtiden och den kommunala servicen blir bredare förankrad.

Bloggredaktionen!

Dagens citat!

hämtar Bloggen från torsdagens Bohusläningen, där kommunchefen tryckte på vikten av att kommunicera och informera medborgarna i Björnhusaffären.

Kommunchefen menade att "det kan vara en fördel för kommunstyrelsen att känna till läget”

Kommunchefen meddelade att det fanns fler företag som ville flytta till Björnhuset, men när de ansvariga politikerna i ks frågade om vilka de var, vägrade kommunchefen att uppge det. Då teg ks-ledamöterna – och det gör vi med. Kommentarer överflödiga!

Bloggredaktionen!

fredag 5 juni 2009

Bloggens ros

ger vi idag till Hugo Hultgren (m). Och varför gör vi det? Jo, dels tycker vi om att ge ros, dels har Hultgren gjort sig förtjänt av rosen, för sitt anständiga och rakryggade ställningstagande i det uppmärksammade fallet med den mobbade 10-åriga pojken.

Hultgren tryckte vid onsdagens ks-möte på det som egentligen betyder något i frågan – de mänskliga aspekterna. Hultgren pekade på det skandalösa – och huvudlösa – i att först erkänna ansvar för mobbningen och sedan ta tillbaka erkännandet. Kommunen kommer ju aldrig att kunna vinna en rättslig process. Det enda som kommunen ”uppnår” genom att processa, är att förlänga och förstärka lidandet för den mobbade pojken och dennes familj samt väldigt höga advokatarvoden. Hultgrens val av ord – ”skandal” – är därför en passande beskrivning på hur kommunen sköter ärendet genom kommunchefens försorg.
Bohusläningen skrev om det i torsdagens tidning. Läs hela artikeln här!


:/. Bloggredaktionen


Bloggen rapporterar från ks…

… att kommunens egen lilla kaffeböna, oppositionsrådet Ulla Börjesson (s), blev trötter under onsdagens ks-sammanträde – så trötter att hon inte orkade diskutera frågan med övriga ledamöter, om kommunens upptagningsområden och hur kommunen kan underlätta för barnen, att ta sig till och från skolan.

Enligt vad Bloggen erfar berodde Börjessons plötsliga trötthet på att ks:s ordf Ann-Marie Jacobsson (c) hade beslutat dra ner på kaffe- och rökpauserna, detta i ett försök att göra ks:s sammanträden mer effektiva. Vissa ledamöter skall dock ha klagat på nyordningen, eftersom de blev låga på koffein och nikotin och därför inte hade den rätta sinnesnärvaron. Bloggen håller det inte för osannolikt att det var just detta som förorsakade Börjessons plötsliga trötthet, vilket kan förklara varför Börjesson inte klarade av sina demokratiska skyldigheter.

Bloggen kan dock lugna eventuellt oroliga läsare. Efter mötets slut kunde nämligen Börjesson snabbt återhämta sina krafter och är nu sitt gamla goa jag igen.


Bloggredaktionen!



torsdag 4 juni 2009

Widekärrs (fp) dåliga minne

Bloggen erfar att Tommy Widekärr (fp) återigen havererat på sin blogg.

I ett längre, något osammanhängande, inlägg den 4/6 förnekar nämligen Widekärr bestämt att han skulle ha skrivit på sin blogg, att han önskade ”rensa upp i församlingen” eller ”slå sönder fula nyllen”. Han medger dock att det skulle vara ”vårdslöst” att uttrycka sig på det sättet. För att hjälpa Widekärr friska upp sitt minne, publicerar Bloggen nedan relevanta stycken ur Widekärrs inlägg den 22/4. Rubriken på Widekärrs inlägg är passande nog ”Totalt out of control”.

---------------------------------------------------------------------------------
”Jag var redo att rensa i församlingen, jag var beredd att gå till handgripligheter. Slå sönder det där fula nyllet. istället fick jag sitta av min frustration i all stillhet, medans jag kokade inombords. Jag släppte honom aldrig med blicken sedan, men han vågade aldrig mer vända sig åt mitt håll. Han vågade inte möta min blick, först det svarta, sedan mitt leende. Han försvann i pausen, rädd som en skadeskjuten räv. Jag svär, om du läser det här så är det inte färdigt ännu.”

”Men först skall jag gå och ladda mitt vapen. Här skall vilas på hanen! Ett sista hot vrålades ut när missbelåtna åhörare lämnade salen efter omröstningen. Stolar sparkades omkull samtidigt som ett klart statement uttalades tii oss folkpartister; "Ni skall skjutas era jävlar". Jag är beredd, kom bara...”
---------------------------------------------------------------------------------

Totalt out of control? Ja, Bloggen är överens med Widekärr, att hans inlägg är helt okontrollerat. Plötslig och oförklarlig glömska är för övrigt ett beprövat sätt att undkomma obekväma sanningar, något som Widekärr torde ha riklig erfarenhet av från sitt arbete i folkpartiet. Bloggen önskar dock Widekärr lycka till i sin nästa kommun och hoppas att han då också slipper de dumma ”bonnläppar”, som han nu tvingas företräda i Färgelanda.

./. Bloggredaktionen

Är det pöbeln som styr Färgelanda idag?

Tommy Widekärr (fp) ersättare i fullmäktige är inne på den linjen i sin egen blogg, där han påstår sig värna om demokratin och yttrandefriheten. Widekärr talar även om hur innerligt trött han är på Färgelanda och klagar på befolkningens ”bonnighet”. Bloggen undrar om det kanske är därför som fp vill lägga ner bygdeskolorna – de tycker helt enkelt inte om ”bonnläpparna” ute i kommunen?

I sitt inlägg den 3/6 säger Widekärr bl. a.: ” Ett pöbelvälde står för allt det lägsta hos människan. Det står för feghet och omänsklighet. Det har inte alls något med demokrati eller yttrandefrihet att göra. Demokrati handlar om att öppet kunna deltaga i den politiska debatten, kunna tillhöra partier eller kyrkor, föreningar och intresseorganisationer. Det handlar om att öppet kunna uttrycka sina åsikter utan att trakasseras”.

Efter att ha läst Widekärrs inlägg från den 22/4, utgår Bloggen från att det är den politiska pöbeln som Widekärr åsyftar. Widekärr skrev inlägget efter att som fullmäktigeledamot ha röstat igenom fp:s förslag att lägga ned Stigen och Järbo skolor. Bloggen förstår att Widekärr kände sig tillfreds med sin insats i demokratins tjänst och att han därför kände sig manad att närmare redogöra för sina ”politiska visioner”.

I aprilinlägget redogör politikern Widekärr bl.a. för hur han vill uppträda i fullmäktigesalen. Han vill citat ”rensa i församlingen” och fortsätter sin inlevelsefulla redogörelse med att tala om, att han ”var beredd att gå till handgripligheter”. Slå sönder det där fula nyllet”. Bloggen erfar att Widekärr har svart bälte i judo och Bloggen tror därför, att Widekärr är fullt kapabel att slå sönder både ett och flera ”fula nyllen”.

Tydligen var det speciellt en person i fullmäktigesalen som misshagade Widekärr, eftersom han uttalar ett direkt hot mot denne, ”jag svär, om du läser det här så är det inte färdigt ännu”. Politikern Widekärr avslutar sitt balanserade inlägg med att informera den hotade, sin läse- och väljarkrets, att han nu skall gå och ladda sitt vapen. ”Här skall vilas på hanen!”

Efter denna genomgång av Widekärrs ”politiska agenda”, kan Bloggen hysa viss förståelse för att människor inte öppet vågar uttrycka sina åsikter i dagens Färgelanda. De riskerar tydligen inte bara att trakasseras, utan även att utsättas för hot om våld och direkt våld av våra folkvalda politiker. Det får väl bli hemvärnshjälm samt skottsäker väst nästa gång allmänheten besöker fullmäktige!!

Bloggen har för säkerhets skull tagit en skärmdump på Widekärrs inlägg.

Bloggredaktionen!

onsdag 3 juni 2009

Bloggen granskar Björnhusaffären

Kapitel 2

Redan benämningen ”ramavtal” antyder att det är fråga om ett opreciserat avtal. Ramavtalet innefattar dessutom bara tre sidor, varav den tredje sidan utgörs av parternas påskrifter. Det får väl anses vara svårt, för att inte säga omöjligt, att tillfredsställande kunna reglera parternas mellanhavanden samt kunna få med övriga rättsliga spörsmål på endast två sidor, särskilt när det som i förevarande fall handlar om ett komplicerat mångmiljonprojekt. Under sådana förhållanden kan ett ofullständigt och oklart ramavtal av lättförklarliga skäl lätt ge upphov till tvister och andra komplikationer mellan parterna. Dessutom har föreliggande ramavtal mer karaktär av att vara ett föravtal, ”letter of intent” eller liknande och borde därför ha ersatts av ett nytt och adekvat avtal.

Ramavtalet brister i såväl innehåll som konkretion och det är ”tack vare” nämnda brister som Björnhusprojektet numera är ett 62-miljonersprojekt. Men i ramavtalet har kommunen dessutom varit oförklarligt ”generös” med generella åtaganden gentemot klusterföretagen. Åtagandena har inte närmare preciserats, men det kan befaras att kommunens samlade åtagande härigenom väsentligt överstiger 62 miljoner kronor.

Risken för att kommunen tvingas infria de långtgående åtagandena i ramavtalet accentueras av parternas nya ”avtal” av den 5/5 2009, varigenom ramavtalet bekräftas. Härigenom kan nämligen klusterföretagen ställa långtgående krav på kommunen, att den skall uppfylla sina vidlyftiga utfästelser i ramavtalet. I värsta fall kan kommunen bli skadeståndsskyldig p.g.a. avtalsbrott.

I Björnhusaffären rör sig kommunen redan från början i gränslandet för vad som kan anses vara lagligt enligt kommunallagen – livsmedelsindustrin ligger utanför den kommunala kompetensen och det är därför olagligt för en kommun att bedriva verksamhet inom detta område. Det är dessutom olagligt att ge stöd till enskilda näringsidkare och kommunen har även att iaktta upphandlingslagens (LOU) bestämmelser vid köp av entreprenader.

En betydande del av de 62 miljonerna används till inköp av maskiner och annan utrustning för klusterföretagens räkning. Under sådana förhållanden är det naturligtvis extra viktigt att genom avtal reglera samt precisera parternas respektive rättigheter och skyldigheter, så att kommunen inte gör sig skyldig till lagbrott, eller riskerar skattebetalarnas pengar, enligt vad som sagts ovan. Att så inte skett är naturligtvis allvarligt och ansvaret vilar primärt på kommunchefen.

Ks:s underlåtenhet att säkerställa, att kommunen haft ett adekvat avtal innan projektet sattes igång och att projektet även i övrigt skötts lagenligt, är naturligtvis mycket bekymmersamt och vittnar om djupgående brister i såväl kunskaper som ansvarstagande. Som bilden nedan visar håller ks:s ledamöter för både öron, ögon och mun.

Bloggen konstaterar vidare att ramavtalet påtecknats utan att kommunen först rådgjort med juridisk expertis. Om kommunen upphandlat entreprenaden enligt LOU hade dessutom projektets kostnad varit känd i förväg. Kommunen hade i så fall kunnat sluta hyresavtal med klusterföretagen i enlighet med det ursprungliga ramavtalet och vad kommunchefen utlovat om återbetalning på 20 år. Det sätt varpå frågan hanterats tyder dock snarare på det inte ens funnits någon önskan, att klusterföretagen skall betala en hyra som är baserad på investeringskostnaden. Och det är skattebetalarna som får betala notan, för att klusterföretagen nu slipper undan.

I nästa kapitel börjar vi granska själva avtalsinnehållet.

Bloggredaktionen!