onsdag 15 juli 2009

Ang Erikssons logistikfaktura 2

Bloggen erfar att – förutom parhästarna Jan Eriksson och Jan Stalfors – två topp-politiker deltog vid samkvämet med klusterföretagen, när den papperslösa "logistikrapporten” á 200 000 kronor presenterades på Furåsen d 22/10 2007. Det var dåvarande kommunalrådet Ann-Marie Jacobsson (c) och "oppositionsrådet" Ulla Börjesson (s).

Helt avgörande är naturligtvis om de båda politikerna kände till att den lilla pratstunden på Furåsen kostade kommunen 200 000 kronor inkl moms, om politikerna godkänt kostnaden, om de informerat övriga ledamöter i ks om den dyra pratstunden och om de känt till att kommunen inte ens fått den påstådda ”logistikrapport”, som kommunen betalat nästan 200 000 kronor för.

Vilken information fick de egentligen av Eriksson? Om inte Eriksson informerat de båda råden om det rätta förhållandet, har de ju faktiskt blivit förda bakom ljuset och kan inte lastas för att kommunen betalat ut 200 000 kronor utan granskningsunderlag och utan logistikrapport. Om de å andra sidan känt till det felaktiga förhållandet, men valt att tiga, är de medskyldiga. För att bringa klara i saken är det lämpligt att de båda damerna förklarar sig vid nästa kf-sammanträde.

Bloggredaktionen!

tisdag 14 juli 2009

Ang Erikssons logistikfaktura

Bohusläningen följer idag i en artikel upp Bloggens avslöjande om logistikrapporten för 200 tkr som aldrig diariefördes och som därmed varit okänd för politiker och allmänhet. Kommunchefen Jan Erikssons kommentar är, att det är ”jätte-olyckligt” att det inte blivit diareifört.

Avslöjandet kommer i kölvattnet på att Eriksson redan tidigare tvingats erkänna att han upprättat ett hemligt icke diariefört tilläggsavtal, som möjliggjort miljonutbetalningar till ett bulvanföretag i Björnhushärvan, men den gången trodde ks på Erikssons försäkringar att det handlade om glömska och den mänskliga faktorn.

Bloggen frågar sig hur många fler hemliga avtal och hemliga utbetalningar som Eriksson har på sitt samvete? Det enda som är säkert är att politikerna inte har en susning, men de är tydligen beredda att acceptera att Eriksson återkommande undanhåller dem centrala beslut och utbetalningar av skattemedel.

Den här typen av handlingar ”glömmer” man inte att diarieföra och om de inte diarieförs så är alltså syftet att undanhålla dem för ansvariga chefer – i det här fallet politikerna i ks. Sker det en gång kan man möjligen se mellan fingrarna, men nu har det alltså skett två gånger – som vi känner till. Eriksson har dessutom bevisligen ljugit offentligt i kf ang hyresavtalen i Björnhushärvan.

Ett fortsatt politiskt stöd för Eriksson i det uppkomna läget, är detsamma som att politikerna accepterar att avgörande beslut om utbetalningar av skattemedel fattas utom demokratisk kontroll – själva grogrunden för korruption. I det aktuella fallet med logistikfakturan finns inget underlag till denna. Eftersom ”konsultavtalet” inte diareiförts kan det vara fråga om en ren efterkonstruktion. Utan logistikrapport och utan underlag till reseräkning går det inte att kontrollera om betalningen verkligen är riktig. Vi vet alltså inte var pengarna egentligen hamnat eller om kommunen betalat för någon annans räkning.

Bloggredaktionen!

söndag 12 juli 2009

Vem har makten i Färgelanda kommun?

Ang parhästarna Jan Eriksson & Jan Stalfors

Eriksson tycks ha inlett sitt yrkesverksamma liv inom försäkringsbranschen, vilket kröntes och avslutades med det mindre lyckosamma VD-skapet i det skandalomsusade Regentus Försäkring AB. Enligt Erikssons CV bestod arbetet bl a av ”Internationell Risk Management och finansiella tjänster”. Enligt konkursförvaltaren i Regentus Försäkring AB var dock Erikssons funktion betydligt mer blygsam och han var i själva verket endast försäkringsmäklare (se nedan).

Efter äventyret i Regentus Försäkring AB sammanstrålade tydligen de båda parhästarna någon gång under 1996 i samband med engagemang för ALMI och TBV och har därefter varit oskiljaktiga. Eriksson kom över till kommunen 1996 när han blev VD för det skandalomsusade Telestugan, som för övrigt Stalfors var styrelseledamot i. När Telestugan lades ned mot slutet av 90-talet – efter det att Kammarrätten i Göteborg slagit fast att verksamheten var olaglig – ”räddades” Eriksson över till kommunen och blev erbjuden jobbet som IT-chef. 2003 blev han utvecklingschef och har sedan några år innehaft tjänsten som kommunchef. Stalfors CV innehåller märkligt nog ingen uppgift om att han varit styrelseledamot i Telestugan, men det är möjligt att han anser att uppdraget inte var någon merit, eller att kopplingen till Eriksson därigenom skulle bli väl tydlig.

Kommunen saknar dokumentation om Erikssons påstådda utbildningsmeriter, som oavsett är tämligen begränsade. Bloggen har dock inhämtat betyget över den 2-åriga el-och tele-utbildning som Eriksson fullgjorde med blandad framgång i början av 70-talet och som tycks utgöra Erikssons främsta ”akademiska” merit (se nedan). I övrigt handlar det om en ”diplomutbildning” i början av 80-talet och enstaka kurser o.d., som i huvudsak bekostats av Färgelanda kommun.

Jan Stalfors å sin sida har inte ens påstått att han har någon utbildning och det saknas följaktligen uppgifter om detta hos kommunen. På senare år har Stalfors – fram tills han fick drömjobbet som ”utvecklingstrateg” 2007 – fört en kringflackande tillvaro som allt i allo-konsult med mycket blandat resultat. Först var tjänsten som ”utvecklingsstrateg” 80 %, men Eriksson såg snart till att den blev 100 % och Stalfors uppbär nuförtiden en icke föraktlig månadslön om 42 900 kronor.

Från sitt avskärmade kontor i Centrumhuset kan Stalfors ostört ägna sig åt sitt strategiska värv, medan parhästen Eriksson kontrollerar skeendet från sitt kontor i kommunhuset. Tillsammans bildar de ett oslagbart par som mer eller mindre paralyserat det politiska systemet. Det finns därför fog för påståendet, att den verkliga makten i kommunen idag vilar i händerna på de båda parhästarna. Den dag parhästarna väljer att sluta, eller slutar av andra skäl, torde de dock ha en gemensam framtid som föreläsarduo, en verksamhet som de för övrigt redan ägnar avsevärd tid åt.

Ni kan klicka på bilderna så får ni dom i förstorat format!


Bloggredaktionen!








fredag 10 juli 2009

Björnhushärvan

I Björnhushärvan har skattebetalarna betalat 150 000 kronor för en ”logistikanalys”, som avser de tre klusterföretagen (se nedan faktura). På fakturan figurerar parhästarna Jan Stalfors (som mottagningsattesterat fakturan) och Jan Eriksson (som godkänt fakturan).

När Bloggens talesman Bill Östlund begärde ut underlaget till fakturan, fick han ett rekommenderat brev från t f kommunchef Peo Johansson, vari sägs att det inte finns något underlag samt att ”resultatet av analysen har presenterats för kommunen och företagen vid ett dialogseminarium” (se Peo Johanssons brev nedan). Vid det aktuella seminariet skall kommunen ha företrätts av Jan Eriksson och Jan Stalfors.

Peo Johanssons brev innehöll även en kopia av ett ”konsultavtal”, undertecknat av Jan Eriksson och företrädare för konsultfirman (se nedan). Konsultavtalets innehåll – daterat 2007-09-10 – talar för sig självt. Det verkar ha tillkommit i all hast och tar snarare sikte på den utställda fakturan, än på det uppdrag som skulle utföras. Det är heller inte skrivet på kommunens brevpapper och inte diariefört!

Peo Johansson har telefonledes uppgivit för Bill Östlund, att Jan Eriksson avbröt sin semester och kom in till Peo Johansson med konsultavtalet några dagar efter det att Östlund framställt sin begäran. Var konsultavtalet funnits tidigare är okänt. Klart är i alla fall att det inte förvarats hos kommunen. Eftersom konsultavtalet inte diarieförts kan det även vara fråga om en efterkonstruktion, d.v.s. avtalet kan ha tillkommit efter det att Östlund gjorde sin framställan.

Att på eget bevåg – utan politiskt beslut – betala ut 150 000 kronor (ett hundra femtio tusen kronor) för ett arbete som inte ens dokumenterats, torde stå i uppenbar strid med ett antal externa och interna bestämmelser (Bloggen avstår från att rubricera handlandet).

Enligt konsultavtalet är det kommunen som är uppdragsgivare och som därmed äger analysen. Att det skulle saknas ett skriftligt underlag är direkt osannolikt – det skulle nämligen innebära att kommunen utsatts för något slags bedrägeri. Att betala en konsult – oavsett hur näriga de än må vara – 150 000 kronor, för en liten pratstund med ett par kommunala tjänstemän och företrädare för de tre klusterföretagen, är nämligen fullständigt orimligt.

Den aktuella utbetalningen (totalt 198 031:- inkl moms) har bokförts på kommunens driftskonto 4709 (övriga konsulttjänster). Det innebär att beloppet belastat kommunens resultat fullt ut. Kostnaden har således inte bokförts på Björnhusprojektets konto, vilket i sin tur innebär att beloppet inte ingår i den hyra som klusterföretagen skall betala och inte heller ingår i Björnhusprojektets investeringsram. Skattebetalarna har därmed ”skänkt” de tre företagen 158 425 kronor.

Kvar står således frågan varför det saknas underlag för den påstådda logistikanalysen? Dessutom saknas underlag till den reseräkning om 8 425 kronor som kommunen betalat. Vem avser dessa resor, vilka resor avses, hur har resekostnaden beräknats?

Att kommunens politiska revisorer inte reagerar är inte så konstigt. De har sovit i alla år – de är ju politiker – och kommer att fortsätta göra så framgent, om inte annat för att skydda sina kollegor.

Vad säger Erikssons chefer, d.v.s. kommunstyrelsen? Har de fortsatt förtroende för Eriksson? Det är ju inte första gången Eriksson ”glömmer” att diarieföra viktiga handlingar. När det avslöjades att Eriksson ”glömt” att diarieföra ett tilläggsavtal, som gav kommunen möjlighet att betala ut 10-tals miljoner till bulvanföretaget Mathuset AB, så trodde kommunstyrelsen på Erikssons försäkringar att det handlade om den mänskliga faktorn – att Eriksson helt enkelt glömt att diarieföra handlingen.

Bloggen undrar hur många gånger det är tillåtet att ”glömma” redovisa centrala handlingar, d.v.s. undanhålla dem för ansvariga politiker, innan ansvariga politiker tar sitt ansvar?

Det finns fler kostnader som avser Björnhuset och som bokförts på kommunens driftskonto genom Jan Erikssons försorg och vi återkommer till dessa senare.

Bloggredaktionen!













torsdag 9 juli 2009

Dubbel bokföring i Björnhushärvan!

Bloggen erfar att kommunen ägnat sig åt dubbel bokföring i Björnhushärvan, varvid stora belopp bokförts på kommunens driftskonto!! och således inte på Björnhusfastigheten.

Vi återkommer med fler detaljer senare.

Bloggredaktionen!



Mygel i Färgelanda


söndag 5 juli 2009

Bloggen avvaktar med redovisningen av Björnhushärvan

Som våra läsare kanske märkt, har Bloggen hittills redovisat tre kapitel i den utlovade granskningen av Björnhushärvan. Övriga kapitel ligger klara för publicering, men vi har gjort ett medvetet uppehåll eftersom vi inte velat "hjälpa" dem, vars handlande orsakar så stora skador för kommunen.

Att Bloggen inte redovisat alla fel och brister i Björnhushärvan, är förmodligen en av anledningarna till att hyresavtalen med "klusterföretagen" ideligen skjutits upp. Om det stämmer att kommunledningen nu anlitat jurister!! för att upprätta hyresavtal med klusterföretagen, innebär det att kommunledningen med fog kan betecknas som fullständigt inkompetent, men också att kommunen har hamnat i ett rättsligt moras som den inte kan sig ur med vare sig hedern eller ekonomin i behåll.

Och under tiden nynnar sig fåntrattarna, d.v.s. "politikerna", till sömns med hjälp av den gamla folkkära vaggvisan - "Ja, vi litar på våra tjänstemän - för då slipper vi ta ansvar sen"

Bloggredaktionen!