Hej kära vänner.
100 miljoner kronor!?! Är ni förvånad? Naturligtvis inte!
Kommunchefen (KC) har vid nivån 72 miljoner kronor inte tänkt att göra det han lovade i det s.k. ramavtalet vid nivån 30 miljoner kronor. Några exempel: 1500 m2 skall ej iordningsställas. För att göra det krävs ny investering (ks svar till revisionen), skorstenen skall ej rivas och det yttre så som fasader, mark mm får enligt samtal med förvaltningen "tas vid ett senare tillfälle". Med den erfarenhet vi nu har av kommunchefen så kan i vart fall inte jag känna mig trygg i att 100 miljoner kronor räcker för att en slutredovisning skall kunna ske. Det är nu nivåer som för lilla Färgelanda i t.ex. Göteborg motsvarar 10 000 miljoner dvs. 10 miljarder!!! Detta projekt skulle/skall styras av ett futtigt ramavtal skrivet på 2 (två) A4 sidor. Detta är naturligtvis orimligt och groteskt. Ett hyresavtal för en lägenhet innehåller ju 20 gånger fler paragrafer. Dessutom bedöms hyresgästens förmåga att kunna betala tillbaka hyran innan kontraktsskrivning. Det mest fantastiska är att det finns absolut ej något som helst (=NOLL) beslutsunderlag som verifierar att det är vettigt att satsa (ens en krona) på projektet samt vad entreprenaden skall innehålla. Det enda som stod det var vem som skulle bekosta de 30 miljoner kronorna. Det skulle företagen göra. Men det struntade kommunchefen i. Han lät företagen skicka sina fakturor (med mycket bristfälligt underlag) till kommunen för betalning.
30 miljoner kronor räckte inte! Allt eftersom företagen upptäckte att t.ex. elförsörjningen inte skulle räcka eller att de behövde värme i produktionslokalerna eller att det fanns brandföreskrifter (se ks förklaring till revisionen) så har kommunchefen i omgångar, i olika ej demokratiska forum höjt nivån: 30-43-50-62-70-72 miljoner kronor. Full kontroll tycker kommunchefen och ks!
Hur skall man enligt god revisionsed kunna utföra en revision av detta projekt? För det första behöver revisionen ta hjälp från de som har erfarenhet av entrepenadsverksamhet inom offentlig förvaltning t.ex. kommunförbundet. Att ks fortsätter att försvara handläggningen blir ju ohållbart!
Innan vi går vidare - Låt oss ställa frågan: "Kan vi hoppas på att det i den förtroendevalda revisionsnämnden sitter hederligt folk som känner ansvar för den uppgift de indirekt av oss är valda till att utföra? När det nu är så brännande , kan de då ställa sig vid sidan av partipolitiken och göra sitt jobb för oss medborgare"?
Detta är inte politik. Det är fråga om civilkurage och hederlighet.
Vi vet hittills att:
1. Revisionen (medvetet?!?) i den första rapport ej anmärkte på att utbetalningarna har skett i strid mot ramavtalet.
2. De påstod att det fanns avtal med Mathuset AB trots att så ej är fallet.
Låt oss trots detta vara optimistiska Det finns två orsaker:
1. De har nu efter mitt påpekande rättat till ovanstående och till ks ställt följande frågor:
1.1 Varför har utbetalningar skett i strid mot avtalet?
1.2 Vem har godkänt denna befogenhets överskridande handling?
2. Revisionsnämndens ordförande, Lars Alexandersson, ringde upp mig och vi pratade i 40 minuter. Jag fick förtroende för Lars. Alexanderssons (familjen) lär ju dessutom, när jag pratar med folk, vara rejäla människor.
Dessa frågor är ej ännu besvarade av ks. Facit får vi när revisonsnämnden har fått svar på sina frågor samt beskriver sina slutsatser samt beslutar om att äska medel för en riktig revision.
Vem som helst förstår ju att den revision som nu görs endast kan ses som en förstudie för att få underlag att göra en riktig förvaltningsrevision av projektet. Det erkände Moderaterna förtjänstfullt när de äskade 190 000 för att genomföra en sådan. Det är dock inte partierna som skall äska medel för detta utan det är revisonsnämndens skyldighet . Om någon politiker skulle säga nej till en revision så är det ja till fortsatt mörkläggning. Det handlar inte om pengar. Jag vill belysa följande: Om 400 000 kronor avsättes för revision så motsvarar detta i nuläget en halv procent(1/2%) av projektkostnaden. Eller ungefär lika mycket som företagen, som bloggen visat, har gjort slut på "under sina matresor".
Apropå något roligare: Hur går det med att starta ett ärligt och modernt parti? Pyr det eller glöder det? Det blir kanske nödvändigt. Personligen hoppas jag så innerligt att något av de etablerade partierna kommer till sans. Börjar dock starkt tvivla på det. Det värsta som kan hända Färgelanda är dock att anmälningar blir oundvikliga. Om det läget uppstår har nog de etablerade partierna helt förbrukat väljarnas förtroende inför valet. Ingen, absolut ingen, tycker att det är fel att göra jobbsatsning. De 25 personerna som var etablerade i Björnhuset och avlönade av Samhall undrar dock varför de kördes bort från kommunen! (Har pratat med några av dessa) Vi, opponenter, vill förutom jobbsatsning, veta vad vi ger oss in i så att vi även i fortsättningen kan klara välfärden och kommunens utveckling. Vi vill också ha ett kommunklimat fritt från skandaler där en positiv anda får möjlighet att utvecklas.
Våra motståndare tycks fortfarande tro att det är vi som står för skandalerna. Ungefär som bilisten som tyckte att bilen FRAMFÖR var vårdslös när han inte höll tillräckligt långt avstånd utan körde alledes för nära om han plötsligt behövde göra en hastig inbromsning.
Bill Östlund
P.s Tror att bloggredaktionen under veckan ( obs. jag kan ej lova - jag bara tror) kommer att visa hur patetiskt ks svarar revisionen på de ställda frågorna.
lördag 5 september 2009
fredag 4 september 2009
Sagan om Björnligan
Bloggen publicerar nedan en kommentar från sign "NYGRAN", som ger en insiktsfull bild av spelet kring kommuninvånarnas 70 + miljoner skattekronor i Björnhushärvan.
-----------------------------------------------------------------------------
Hur livsmedelsföretagen lyckades övertala Jan Eriksson att det var bäst att inte använda LOU vet jag inte. Han kanske gick på deras utsaga att det var så svårt att veta hur det skulle bli, och nu drar vi igång!
Jan kunde ju inte veta att det var upplagt för fina jobb till släkt och vänner. Inte ville företagen ha upphandling, inte.
Jimmy Högberg kände ju Sven Arne Torstensson sedan tidigare, och kanske han levererade ägg till Västfarm då. Sambandet dem emellan var klart. De bestämde att Sven Arne skulle kunna vara projektledare. Han hade så många kontakter med byggföretag i Munkedal. Han fick bli den som drev bygget via sitt företag Långöns Produktion Smedgard. Den driftige Henrik Johansson kände Sven Arne sedan tidigare och är också kompanjon med honom.
Henrik kom med på tåget. Han blev något av en konsult i ett rätt tidigt skede genom sitt bolag Henriks Foodware & Consulting. Henrik är även delägare i Lillesjö. En släkting till Henrik drev ett byggbolag, K J Byggnads i Håby. Det företaget kunde man ju anlita som byggföretag.
Björnerud blev ett lämpligt företag att ha med i klustret. De behövde expandera. Närheten till ägg och spannmål fanns hos Västfarm, Torstensson och Johansson.
Idén var klar. Jan Erikson var med på noterna. Varför upphandla? Varför förstöra ett läckert koncept. Sätt igång!
Man sätter igång. Man låter företagen själva beställa och köpa in arbete och material. De tar själva emot fakturorna och attesterar dem åt varandra, för att sedan skicka dem till kommunen för utbetalning. Kommunen har ingen representant på bygget. Ingen kontroll och upplagt för fusk och mygel alltså.
Björnerud och Lillesjö kan förresten ha haft ytterligare en anledning att gå med i klustret. Den senaste tidens bokslut har inte varit någon munter läsning. Skulle de kunna överleva? Kanske med Färgelandas hjälp. Logistema-rapporten säger att det finns fördelar för företagen att flytta om de kan få finansiellt stöd. Några synergifördelar fanns däremot inte. Och eftersom Eriksson och en del politiker gillar att stötta företag med skattepengar, så innebar Logistemas slutsatser grönt ljus för Björnhusaffären.
Hur har det då gått?
Kostnaderna (vissa kallar det investering) för kommunen har blivit enorma - 15 MSEK växte till 70, med önskemål om mer - alltså mer än 10 000:- per invånare.
I Färgelanda bygger Rör och Värme en ny biobränsleeldad fjärrvärmeanläggning i närheten av Björnhuset. Påpassligt nog har Sven Arne och Henrik J bildat ett bolag, Farmflis i Bohuslän AB. Ska de leverera flis till anläggningen?
Henrik J tycks numera vara ”överallt” och är även djupt insyltad i Björnerud, där han bl.a. sitter i styrelsen.
K J Byggnads har det gått bra för. Deras nettoomsättning ökade från 22MSEK till 39MSEK mellan boksluten 2007-08 och 2008-08 och resultatet efter finansnetto ökade från 538 000 till 3 284 000, en ökning med drygt 600% på ett år!!! Fick Jan Eriksson en liten julklapp, månne?
Att de inblandade inte ville upphandla är förståeligt, men jag förstår inte varför kommunstyrelsen, som har ansvaret för skattebetalarnas pengar, inte ville upphandla. Men de kanske inte förstod bättre? Avbön/förklaring på nästa fullmäktige?
--------------------------------------------------------------------------------
Bloggredaktionen
-----------------------------------------------------------------------------
Hur livsmedelsföretagen lyckades övertala Jan Eriksson att det var bäst att inte använda LOU vet jag inte. Han kanske gick på deras utsaga att det var så svårt att veta hur det skulle bli, och nu drar vi igång!
Jan kunde ju inte veta att det var upplagt för fina jobb till släkt och vänner. Inte ville företagen ha upphandling, inte.
Jimmy Högberg kände ju Sven Arne Torstensson sedan tidigare, och kanske han levererade ägg till Västfarm då. Sambandet dem emellan var klart. De bestämde att Sven Arne skulle kunna vara projektledare. Han hade så många kontakter med byggföretag i Munkedal. Han fick bli den som drev bygget via sitt företag Långöns Produktion Smedgard. Den driftige Henrik Johansson kände Sven Arne sedan tidigare och är också kompanjon med honom.
Henrik kom med på tåget. Han blev något av en konsult i ett rätt tidigt skede genom sitt bolag Henriks Foodware & Consulting. Henrik är även delägare i Lillesjö. En släkting till Henrik drev ett byggbolag, K J Byggnads i Håby. Det företaget kunde man ju anlita som byggföretag.
Björnerud blev ett lämpligt företag att ha med i klustret. De behövde expandera. Närheten till ägg och spannmål fanns hos Västfarm, Torstensson och Johansson.
Idén var klar. Jan Erikson var med på noterna. Varför upphandla? Varför förstöra ett läckert koncept. Sätt igång!
Man sätter igång. Man låter företagen själva beställa och köpa in arbete och material. De tar själva emot fakturorna och attesterar dem åt varandra, för att sedan skicka dem till kommunen för utbetalning. Kommunen har ingen representant på bygget. Ingen kontroll och upplagt för fusk och mygel alltså.
Björnerud och Lillesjö kan förresten ha haft ytterligare en anledning att gå med i klustret. Den senaste tidens bokslut har inte varit någon munter läsning. Skulle de kunna överleva? Kanske med Färgelandas hjälp. Logistema-rapporten säger att det finns fördelar för företagen att flytta om de kan få finansiellt stöd. Några synergifördelar fanns däremot inte. Och eftersom Eriksson och en del politiker gillar att stötta företag med skattepengar, så innebar Logistemas slutsatser grönt ljus för Björnhusaffären.
Hur har det då gått?
Kostnaderna (vissa kallar det investering) för kommunen har blivit enorma - 15 MSEK växte till 70, med önskemål om mer - alltså mer än 10 000:- per invånare.
I Färgelanda bygger Rör och Värme en ny biobränsleeldad fjärrvärmeanläggning i närheten av Björnhuset. Påpassligt nog har Sven Arne och Henrik J bildat ett bolag, Farmflis i Bohuslän AB. Ska de leverera flis till anläggningen?
Henrik J tycks numera vara ”överallt” och är även djupt insyltad i Björnerud, där han bl.a. sitter i styrelsen.
K J Byggnads har det gått bra för. Deras nettoomsättning ökade från 22MSEK till 39MSEK mellan boksluten 2007-08 och 2008-08 och resultatet efter finansnetto ökade från 538 000 till 3 284 000, en ökning med drygt 600% på ett år!!! Fick Jan Eriksson en liten julklapp, månne?
Att de inblandade inte ville upphandla är förståeligt, men jag förstår inte varför kommunstyrelsen, som har ansvaret för skattebetalarnas pengar, inte ville upphandla. Men de kanske inte förstod bättre? Avbön/förklaring på nästa fullmäktige?
--------------------------------------------------------------------------------
Bloggredaktionen
torsdag 3 september 2009
Ang kommunens brott mot LOU
Som Bloggen tidigare rapporterat har Konkurrensverket slagit fast att kommunen brutit mot upphandlingslagen LOU i Björnhusentreprenaden. Även externrevisorn Tomas Andersson är inne på den linjen i sin revisionsrapport. I ks:s svar på rev. rapporten säger dock ks att kommunen inte har brutit mot LOU. Bloggen antar att det är kommunchefen Jan Eriksson själv som författat svaret. Nedan publicerar vi ett inlägg från sign "DNV" som ursrpungligen publicerades som kommentar.
Bloggens spontana kommentar till DNV:s inlägg, är att det i första hand är Kenneth Carlsson (fp), Ulla Börjesson (s) och Ann-Marie Jacobsson (c) som är ansvariga för den olagliga utplundringen av kommunkassan. Vi anser oss ha fog för detta påstående, eftersom de nu nämnda har varit centralt placerade i kommunledningen och inte har gjort någonting för att stoppa Erikssons framfart.
DNV:s redogörelse nedan tjänar också som förklaring till varför myglarna röstade ner Moderaternas förslag till granskning av Björnhusprojektet i ks.
--------------------------------------------------------------------------------
"För det första:
Kommunen säger att jobbet var så komplext samt att man inte visste från början hur fabriken skulle se ut när den blev klar. Detta var orsaken till att man inte gjorde någon upphandling. Skitsnack! Man kan alltid göra en ramavtalsupphandling där entreprenörerna bjuds in att lämna sina timpriser, materielpåslag, resekostnader etc. Då hade man kunnat välja ut de billigaste, dessutom hade lokalt etablerade företag haft en bra chans att stå sig väl i konkurrensen eftersom de har lägre omkostnader för resor.
För det andra:
Ge mig 30% av pengarna som är feldebiterade så skall jag gå igenom varenda faktura. Resterande 70% kan kommunen behålla. Jag anar att min timlön hade blivit ganska bra....."
--------------------------------------------------------------------------------
Bloggredaktionen
.JPG)
Bloggens spontana kommentar till DNV:s inlägg, är att det i första hand är Kenneth Carlsson (fp), Ulla Börjesson (s) och Ann-Marie Jacobsson (c) som är ansvariga för den olagliga utplundringen av kommunkassan. Vi anser oss ha fog för detta påstående, eftersom de nu nämnda har varit centralt placerade i kommunledningen och inte har gjort någonting för att stoppa Erikssons framfart.
DNV:s redogörelse nedan tjänar också som förklaring till varför myglarna röstade ner Moderaternas förslag till granskning av Björnhusprojektet i ks.
--------------------------------------------------------------------------------
"För det första:
Kommunen säger att jobbet var så komplext samt att man inte visste från början hur fabriken skulle se ut när den blev klar. Detta var orsaken till att man inte gjorde någon upphandling. Skitsnack! Man kan alltid göra en ramavtalsupphandling där entreprenörerna bjuds in att lämna sina timpriser, materielpåslag, resekostnader etc. Då hade man kunnat välja ut de billigaste, dessutom hade lokalt etablerade företag haft en bra chans att stå sig väl i konkurrensen eftersom de har lägre omkostnader för resor.
För det andra:
Ge mig 30% av pengarna som är feldebiterade så skall jag gå igenom varenda faktura. Resterande 70% kan kommunen behålla. Jag anar att min timlön hade blivit ganska bra....."
--------------------------------------------------------------------------------
Bloggredaktionen
Ang svaret på revisionsrapporten och hur korkade våra politiker är!
Nedan publicerar vi ett nyss inkommen kommentar från sign "DNV", som ett inlägg från allmänheten. Därunder vår egen kommentar.
-------------------------------------------------------------------------
"Jag blir rädd när jag läser vilken naivitet det finns hos vissa människor.
Jag är även riktigt orolig när jag tänker på hur korkade våra politiker är. Ännu har jag inte hört någon, -jag upprepar- någon enda av dem uttala sig kritiskt om satsningen de gjort.
Det oroar mig av den anledningen att när de inte kan förstå hur tokigt det är så lär de väl fortsätta med tokigheter.
Tittar man tillbaka på exempelvis upphandlingen av skolskjutsar så har de gjort ett riktigt dåligt jobb (det är väl i och för sig tjänstemännen som upphandlat detta).
Statistiken mellan 2003 och 2007 visar att Färgelanda har den 4:e HÖGSTA skolskjutskostnaden per elev i hela Sverige.
Nog för att det är glesbyggd, men det är ju inte Lappland direkt.
Gissa om Orusttrafiken blåst kommunen!
Betänk även att detta var FÖRE de senaste skolnedläggningarna! Nu toppar vi väl snart den ligan...."
---------------------------------------------------------------------------
Bloggen har läst och begrundat svaret på revisionsrapporten och kan bara hålla med DNV om att våra politiker i allmänhet är korkade. Sedan finns det en del som inte är så dumma, men som däremot är duktiga på att mygla. Ks:s enhälliga stöd för svaret på rev.rapporten är ett bra kvitto på det. Det är närmast fantastiskt hur man kan förvränga sanning och verklighet på det sätt som gjorts i ks:s svar. Att ks:s ledamöter kan godkänna "svaret" beror antingen på att de inte läst innantill, är korkade eller korrumperade. Vi återkommer senare med en med detaljerad kommentar till ks:s svar.
Moderaterna bör kanske ta sig en funderare på hur man kan lägga ett förslag om granskning av hela Björnhushärvan (vilket i o f s är lovvärt) och samtidigt godkänna ett svar, som i princip friskriver kommunen från ansvar för alla olagligheter och missbruk av skattemedel i Björnhushärvan. Det är inte ohederlig populism som Färgelandaborna behöver i nuläget - det har vi fått nog av från kommunchef Jan Eriksson och hans tillskyndare Kenneth Carlsson (fp), Ulla Börjesson (s) och Ann-Marie Jacobsson (c). Nästan alla har ju idag förstått att allt fagert tal om jobb i Björnhuset var dikt och förbannad lögn. Alla har dessutom förstått att ganska många människor nu får sparken från sina arbeten i de kommunala verksamheterna. Underskatta inte invånarnas förmåga att tänka, säger vi från Bloggen!
Vad de flesta invånare vill se just nu är korten på bordet samt att man städar upp efter alla skandaler. För att återställa något av förtroendet för kommunen är det nödvändigt med förändringar i kommunledningen - både på tjänstemanna- och politikersidan. Flera härav har förbrukat sitt förtroende och har dessutom misskött sin ställning resp uppdrag på ett sätt som gör det svårt att förlåta.
Bloggredaktionen
-------------------------------------------------------------------------
"Jag blir rädd när jag läser vilken naivitet det finns hos vissa människor.
Jag är även riktigt orolig när jag tänker på hur korkade våra politiker är. Ännu har jag inte hört någon, -jag upprepar- någon enda av dem uttala sig kritiskt om satsningen de gjort.
Det oroar mig av den anledningen att när de inte kan förstå hur tokigt det är så lär de väl fortsätta med tokigheter.
Tittar man tillbaka på exempelvis upphandlingen av skolskjutsar så har de gjort ett riktigt dåligt jobb (det är väl i och för sig tjänstemännen som upphandlat detta).
Statistiken mellan 2003 och 2007 visar att Färgelanda har den 4:e HÖGSTA skolskjutskostnaden per elev i hela Sverige.
Nog för att det är glesbyggd, men det är ju inte Lappland direkt.
Gissa om Orusttrafiken blåst kommunen!
Betänk även att detta var FÖRE de senaste skolnedläggningarna! Nu toppar vi väl snart den ligan...."
---------------------------------------------------------------------------
Bloggen har läst och begrundat svaret på revisionsrapporten och kan bara hålla med DNV om att våra politiker i allmänhet är korkade. Sedan finns det en del som inte är så dumma, men som däremot är duktiga på att mygla. Ks:s enhälliga stöd för svaret på rev.rapporten är ett bra kvitto på det. Det är närmast fantastiskt hur man kan förvränga sanning och verklighet på det sätt som gjorts i ks:s svar. Att ks:s ledamöter kan godkänna "svaret" beror antingen på att de inte läst innantill, är korkade eller korrumperade. Vi återkommer senare med en med detaljerad kommentar till ks:s svar.
Moderaterna bör kanske ta sig en funderare på hur man kan lägga ett förslag om granskning av hela Björnhushärvan (vilket i o f s är lovvärt) och samtidigt godkänna ett svar, som i princip friskriver kommunen från ansvar för alla olagligheter och missbruk av skattemedel i Björnhushärvan. Det är inte ohederlig populism som Färgelandaborna behöver i nuläget - det har vi fått nog av från kommunchef Jan Eriksson och hans tillskyndare Kenneth Carlsson (fp), Ulla Börjesson (s) och Ann-Marie Jacobsson (c). Nästan alla har ju idag förstått att allt fagert tal om jobb i Björnhuset var dikt och förbannad lögn. Alla har dessutom förstått att ganska många människor nu får sparken från sina arbeten i de kommunala verksamheterna. Underskatta inte invånarnas förmåga att tänka, säger vi från Bloggen!
Vad de flesta invånare vill se just nu är korten på bordet samt att man städar upp efter alla skandaler. För att återställa något av förtroendet för kommunen är det nödvändigt med förändringar i kommunledningen - både på tjänstemanna- och politikersidan. Flera härav har förbrukat sitt förtroende och har dessutom misskött sin ställning resp uppdrag på ett sätt som gör det svårt att förlåta.
Bloggredaktionen
onsdag 2 september 2009
Demokratisk kollaps i ks
Tyvärr blev det återigen en präktig demokratisk skandal i ks. Två centrala ärenden, det om tilläggsanslag till Björnhuset och det om hyresavtalen ströks helt sonika av ks vice ordf Kenneth Carlsson (fp)strax efter mötets öppnande.
Carlsson har som "fungerande" ordf ansvaret för dagordningen. Både politiker, allmänhet och media måste kunna lita på att den demokratiska processen fungerar. Bloggen vet inte vad som ligger bakom misslyckandet och vill därför inte i nuläget hänga Carlsson. Men antingen har Carlsson fantiserat om hyresavtalen och "trott" att de skulle vara klara till mötet, eller så har kommunchef Jan Eriksson lovat att hyresavtalen skulle vara klara till mötet. I det första fallet är det Carlsson som visat att han är inkompetent och i det andra har Eriksson helt enkelt fört Carlsson bakom ljuset. Vi vet inte vad som är sant i nuläget.
I en annan central fråga, nämligen den om ks:s svar på revisorernas frågor föranledda av nya allvarliga brister i Björnhushärvan, gavs inga svar. Här hänvisade Carlsson till att ksau inte behandlat ärendet och att ks därmed inte kunde lämna något svar - det blir istället nästa ks-sammanträde som får ta ställning till den ansvarsfråga som revisorerna ställt. Bloggen vill inte heller i detta fall hänga Carlsson. Det kan nämligen - för en gångs skull och sent omsider - ligga en tanke bakom Carlssons agerande. Vi avvaktar och återkommer när bilden klarnar.
Eftersom ks-mötet blev så pass urvattnat, kommer Bloggen endast att återutsända valda delar via ljudlänk. Vi återkommer med detta.
Bloggredaktionen
Carlsson har som "fungerande" ordf ansvaret för dagordningen. Både politiker, allmänhet och media måste kunna lita på att den demokratiska processen fungerar. Bloggen vet inte vad som ligger bakom misslyckandet och vill därför inte i nuläget hänga Carlsson. Men antingen har Carlsson fantiserat om hyresavtalen och "trott" att de skulle vara klara till mötet, eller så har kommunchef Jan Eriksson lovat att hyresavtalen skulle vara klara till mötet. I det första fallet är det Carlsson som visat att han är inkompetent och i det andra har Eriksson helt enkelt fört Carlsson bakom ljuset. Vi vet inte vad som är sant i nuläget.
I en annan central fråga, nämligen den om ks:s svar på revisorernas frågor föranledda av nya allvarliga brister i Björnhushärvan, gavs inga svar. Här hänvisade Carlsson till att ksau inte behandlat ärendet och att ks därmed inte kunde lämna något svar - det blir istället nästa ks-sammanträde som får ta ställning till den ansvarsfråga som revisorerna ställt. Bloggen vill inte heller i detta fall hänga Carlsson. Det kan nämligen - för en gångs skull och sent omsider - ligga en tanke bakom Carlssons agerande. Vi avvaktar och återkommer när bilden klarnar.
Eftersom ks-mötet blev så pass urvattnat, kommer Bloggen endast att återutsända valda delar via ljudlänk. Vi återkommer med detta.
Bloggredaktionen
tisdag 1 september 2009
Så här svarar kommunchefen i mobbningsärendet
Länken nedan går till Sveriges Radio Väst, som gör ett repotage angående mobbningsärendet. Här har de dessutom försökt få kommunchef Jan Eriksson att kommentera saken som av förståliga skäl inte kommenterar det. Inlägget börjar efter ca 13 minuter in i programmet.
Lyssna på kommunchefen här!
Den enda av politikerna som har uttalat sig är Hugo Hultgren (m) och så här tycker han!
Lyssna på Hugo Hultgren här!
Dessutom vill bloggen uppmana så många som möjligt att komma på ks-mötet i morgon. Mötet börjar 8.30 i salen "Handlingskraft" på kommunkontoret.
Bloggredaktionen
Lyssna på kommunchefen här!
Den enda av politikerna som har uttalat sig är Hugo Hultgren (m) och så här tycker han!
Lyssna på Hugo Hultgren här!
Dessutom vill bloggen uppmana så många som möjligt att komma på ks-mötet i morgon. Mötet börjar 8.30 i salen "Handlingskraft" på kommunkontoret.
Bloggredaktionen
Bloggen sänder från ks 2/9!
I morgon är det ks-sammanträde och vi uppmanar alla som kan, att gå dit och lyssna och se sina företrädare i ögonen. Vi kommer att vara på plats och om tekniken fungerar återutsända vad som sägs och beslutas!
Mötet kommer förmodligen att ledas av den beklagansvärde Kenneth Carlsson (fp), som har lång erfarenhet av mygel och politisk korruption. Det är därmed upplagt för att saker och ting inte skall gå rätt till.
Bloggens Bill Östlund har tillskrivit ks och bett ks uttala sig om de har förtroende för Jan Eriksson efter de senaste skandalerna med Logistema och Tomas Anderssons revisionsrapport. Den frågan har Carlsson myglat bort, eftersom den inte finns med på dagordningen. Även frågan från Östlund, ”vilka revisorer och jurister är det Eriksson säger sig ha fått klartecken från i Björnhushärvan?”, har myglats bort, vilket inte kan tolkas på annat sätt än att Carlsson inte vill veta sanningen.
Av dagordningen - punkten 4 - framgår att ks skall besvara revisorernas frågor, om vem som bär ansvaret för de olovliga utbetalningarna till företagen i Björnhushärvan om ca 60 mkr, som Bloggen rapporterade om igår. Det skall bli intressant att se om Carlsson med hjälp av medmyglerskan Ulla Börjesson (s) och den allmänt frånvarande Ann-Marie Jacobsson (c), vågar obstruera revisorerna och återigen skydda Jan Eriksson.
Punkten 6 är ”tilläggsanslag för investering i Björnhuset”. Som vi läste i Bohusläningen för ett tag sedan hade Eriksson plötsligt gjort slut på "sina" 62 mkr och behövde 8 mkr till. Uppgifter i dagens Bohusläningen visar att kommunen redan förbrukat mer än dessa 62 mkr!! - närmare bestämt drygt 63 mkr - och därmed passerat gränsen för vad fullmäktige anslagit. Det borde alltså vara tvärstopp för arbetena. Men istället går arbetena på högvarv i Björnhuset, vilket innebär att de minst 8 mkr som Eriksson sagt sig behöva, är förbrukade redan innan kf hunnit fatta ett ev beslut om tilläggsanslag (faktureringen av kostnaderna till kommunen sker nämligen med en till två månaders eftersläpning). Och då skall man komma ihåg att Tomas Andersson i sin revisionsrapport redan anmärkt på att kf först måste anslå medel innan de får förbrukas. Men här har alltså någon/några politiker gett klartecken till Eriksson, att säga till företagen fortsätta köpa in material och tjänster och därmed fortsätta plundra ut kommunkassan, eller så har Eriksson gjort det på eget bevåg. Hur som helst är det som nu pågår inte bara direkt olagligt, utan förmodligen även brottsligt, eftersom revisor Andersson redan tidigare påpekat det olagliga i hanteringen.
Annars är huvudpunkten på dagordningen hyresavtalen i Björnhuset - punkten 5. Som sig bör vid ett förmodat mygelsammanträde, innehöll kallelsen inget förslag till preliminära avtal. Carlsson jämte medlöpare har alltså planerat saken på det sättet att hyresavtalen skall släppas vid sittande bord – vilket brukar vara det gängse tillvägagångssättet, när man vill undvika publicitet i förväg, överrumpla ev motståndare och driva igenom sin vilja.
Återstår att se om övriga partier går med denna odemokratiska hantering, eller vill ta med sig hyresavtalen hem till partigrupperna för att diskutera saken i demokratisk ordning innan det fattas beslut. Omedelbart beslut eller bordläggning är alltså de förmodade huvudalternativen till beslut. Om ledamöterna i ks ännu en gång tillåter sig att bli överkörda, kan vi räkna med att kommunen kommer att förlora belopp i storleksordningen flera 10-tals miljoner skattekronor. Det är alltså stora summor som står på spel, när nu frågan kommer upp på ks bord.
(Klicka på den blå länken "ks-sammanträde" ovan för att få ks-dagordningen)
Bloggredaktionen!

.JPG)

Mötet kommer förmodligen att ledas av den beklagansvärde Kenneth Carlsson (fp), som har lång erfarenhet av mygel och politisk korruption. Det är därmed upplagt för att saker och ting inte skall gå rätt till.
Bloggens Bill Östlund har tillskrivit ks och bett ks uttala sig om de har förtroende för Jan Eriksson efter de senaste skandalerna med Logistema och Tomas Anderssons revisionsrapport. Den frågan har Carlsson myglat bort, eftersom den inte finns med på dagordningen. Även frågan från Östlund, ”vilka revisorer och jurister är det Eriksson säger sig ha fått klartecken från i Björnhushärvan?”, har myglats bort, vilket inte kan tolkas på annat sätt än att Carlsson inte vill veta sanningen.
Av dagordningen - punkten 4 - framgår att ks skall besvara revisorernas frågor, om vem som bär ansvaret för de olovliga utbetalningarna till företagen i Björnhushärvan om ca 60 mkr, som Bloggen rapporterade om igår. Det skall bli intressant att se om Carlsson med hjälp av medmyglerskan Ulla Börjesson (s) och den allmänt frånvarande Ann-Marie Jacobsson (c), vågar obstruera revisorerna och återigen skydda Jan Eriksson.
Punkten 6 är ”tilläggsanslag för investering i Björnhuset”. Som vi läste i Bohusläningen för ett tag sedan hade Eriksson plötsligt gjort slut på "sina" 62 mkr och behövde 8 mkr till. Uppgifter i dagens Bohusläningen visar att kommunen redan förbrukat mer än dessa 62 mkr!! - närmare bestämt drygt 63 mkr - och därmed passerat gränsen för vad fullmäktige anslagit. Det borde alltså vara tvärstopp för arbetena. Men istället går arbetena på högvarv i Björnhuset, vilket innebär att de minst 8 mkr som Eriksson sagt sig behöva, är förbrukade redan innan kf hunnit fatta ett ev beslut om tilläggsanslag (faktureringen av kostnaderna till kommunen sker nämligen med en till två månaders eftersläpning). Och då skall man komma ihåg att Tomas Andersson i sin revisionsrapport redan anmärkt på att kf först måste anslå medel innan de får förbrukas. Men här har alltså någon/några politiker gett klartecken till Eriksson, att säga till företagen fortsätta köpa in material och tjänster och därmed fortsätta plundra ut kommunkassan, eller så har Eriksson gjort det på eget bevåg. Hur som helst är det som nu pågår inte bara direkt olagligt, utan förmodligen även brottsligt, eftersom revisor Andersson redan tidigare påpekat det olagliga i hanteringen.
Annars är huvudpunkten på dagordningen hyresavtalen i Björnhuset - punkten 5. Som sig bör vid ett förmodat mygelsammanträde, innehöll kallelsen inget förslag till preliminära avtal. Carlsson jämte medlöpare har alltså planerat saken på det sättet att hyresavtalen skall släppas vid sittande bord – vilket brukar vara det gängse tillvägagångssättet, när man vill undvika publicitet i förväg, överrumpla ev motståndare och driva igenom sin vilja.
Återstår att se om övriga partier går med denna odemokratiska hantering, eller vill ta med sig hyresavtalen hem till partigrupperna för att diskutera saken i demokratisk ordning innan det fattas beslut. Omedelbart beslut eller bordläggning är alltså de förmodade huvudalternativen till beslut. Om ledamöterna i ks ännu en gång tillåter sig att bli överkörda, kan vi räkna med att kommunen kommer att förlora belopp i storleksordningen flera 10-tals miljoner skattekronor. Det är alltså stora summor som står på spel, när nu frågan kommer upp på ks bord.
(Klicka på den blå länken "ks-sammanträde" ovan för att få ks-dagordningen)
Bloggredaktionen!

Prenumerera på:
Kommentarer (Atom)
