Vi ställer också tre konkreta frågor till politikerna i ks med anledning av logistikrapporten:
Kommer ks vidta åtgärder för att skattebetalarna skall få veta sanningen om Erikssons logistikfaktura och logistikrapporten?
Vill ks läsa den logistikrapport som skattebetalarna betalat närmare 200 000 kronor för och vill ks se underlaget till logistikfakturan?
Kommer ks att kräva av kommunchefen att han från Logistema AB begär in logistikrapporten, som kommunen enligt ”konsultavtalet” äger, och underlaget för logistikfakturan?
Bloggens talesman Bill Östlund skickade i veckan en skriftlig förfrågan till kommunen ang tidpunkten för presentationen av den påstådda logistikrapporten och om det fanns några politiker närvarande när den presenterades. Bill fick svar per mejl att mötet ägde rum den 22/10 2007 och att Ann-Marie Jacobsson (c) och Ulla Börjesson (s) deltog.
Av Erikssons icke diarieförda ”konsultavtal”, som är daterat 2007-09-10, framgår att Logistema AB skulle utföra arbetet. Bloggen har redan tidigare ifrågasatt äktheten i ”konsultavtalet” p.g.a märkliga omständigheter. "Konsultavtalet" är inte diariefört och Eriksson avbröt sin semester och kom in till t f kommunchef Peo Johansson med ”konsultavtalet”, några dagar efter att Bill begärt ut handlingarna.
Av faktureringsunderlag som Bloggen inhämtat från kommunen, framgår att Logistema anlitats långt tidigare än vad som sägs i ”konsultavtalet”. Det är timredovisning från konsultfirman SmedGard AB, samma konsultfirma för övrigt som ansvarar för det dagliga arbetet i Björnhusprojektet och som hittills fakturerat kommunen drygt en miljon kronor utan upphandling, som visar att Logistema anlitades redan i början av augusti 2007 (se nedan). Av SmedGards timredovisning framgår dessutom, att ett stormöte med Logistema ägde rum den 24/10. Detta skall jämföras med kommunens mejlsvar till Bill, vari sägs att mötet hölls den 22/10.
Ett räkneexempel bidrar med ytterligare kunskap om förhållandet. Logistema har fakturerat 150 000 kronor exkl moms. Om vi använder oss av samma timtaxa som SmedGard (450kr/t) blir det 333 arbetstimmar (150 000/450). Logistemas faktura är daterad 2008-10-24. Det innebär maximalt 35 arbetsdagar räknat från ”konsultavtalets” 2007-09-10. Även om Logistema skulle ha arbetat varje dag och 8 timmar om dagen med Björnhusprojektet under dessa 35 arbetsdagar, skulle det ändå bara ha blivit 280 arbetstimmar (35 x 8). Det skulle därmed ha blivit 53 arbetstimmar över!
Ett granskningsunderlag, i form av timredovisning m.m. från Logistema, skulle naturligtvis ha bringat klarhet i saken. Bloggen misstänker att det finns en anledning till varför granskningsunderlaget saknas till Logistikfakuran. Smedgards timredovisning nedan förstärker denna misstanke.
Bloggredaktionen
Klicka på bilderna nedan för att se en större bild



I och med att dessa kostnader inte är budgeterat på Björnhuset så undrar jag om kostnaderna ska ingå i hyressättningen när nu hyresavtalen skrivs och ska då ränta ingå då kommunen legat ute med dessa pengar. Eller är det så att dessa kostnader bara försvinner in i kommunens redovisning?
SvaraRaderaJag funderar på att ställa mig på torget i Färgelanda med ett plakat och protestera mot eländet. Det kanske hjälper?
SvaraRaderaDet finns nog rätt många handlingar som inte diarieförts och rätt många betalningar som vi inte känner till. Problemet för oss skattebetalare är att vi inte vet omfattningen. Det enda vi vet är att politikerna saknar kontroll och inte gör något åt problemet.
SvaraRaderaOm du har en lokal på 10000kvm och tre företag vill hyra allt,då säger du BRA. Om dessa företag har olika behov av yta, då frågar du var och en vad deras behov är.
SvaraRaderaSå gör inte Färgelanda. För att Färgelanda skall få ett svar, så måste konsulter räkna ut detta åt företagen. Om företagen har så dålig insikt om sitt företags behov av lokalyta så är detta skrämmande.
Vad som är mer skrämmande är att Färgelanda betalar konsulterna för att få ett svar. Detta går inte rätt till. Som vi läser här på bloggen, betalar Färgelanda även företagens nyfikenhet på logistiken.
När det tidigare kommunalråd fru Jakobsson i fullmäktige säger att det inte är något konstigt att Färgelanda investerar i sin fastighet, så håller jag med. Dock har jag svårt att se detta som en investering i fastigheten. Logistiken är en investering i deras affärside. Konsulterna som gör beräkningen av ytan är varje enskilt företags interna kostnad.
Så politiker är det FULL KOLL?? Anser ni att detta är en investering i Björnhuset??????
Totalt söndermyglad kommun!! Jag mår faktiskt illa när jag läser om det här.
SvaraRaderaKan någon vänlig person göra en JO anmälan
SvaraRaderaom dessa skumrasksaffärer.
En stor skam för Färgelanda kommun.
Kolla också gärna upp hur det hänger ihop att Eriksson/Stalfors dels tycks predika LEAN i Fägelanda kommun, åker omkring och föreläser om just LEAN samtidigt som Logistema enligt Logistemas hemsida marknadsför LEAN:
SvaraRadera"Lean Fast Track kampanj
Just nu arbetar vi aktivt med marknadsföring av vårt koncept Lean Fast Track. Flera företag har varit intresserade och vi gör en road show med möten för att diskutera konkreta uppdrag."
Intressant bara att få veta om och i så fall hur Eriksson/Stalfors förbindelser med Logistema ger parhästarna utan utbildning förnämliga föreläsaruppdrag om ämnet LEAN.
http://www.logistema.se/index.php?option=com_content&task=view&id=4&Itemid=3
Tack anonym 17.08
SvaraRaderaMycket bra kommentar. Henrik Johansson/Henriks foodware consulting AB sitter med i styrelsen i Björnerud, Lillesjö Seafood och Mathuset AB. I egenskap av dessa kan han inte klara av att räkna ut ytor och volym m.a.o. vilka ytor som företagen behöver för sin verksamhet. Kommunen anlitar då Smedgaard som konsult för att göra en logistik anlys. Då helt plötsligt ramlar tydligen poletten ner för Henrik. Han kan ju detta. Kan det vara skattebetalarnas pengar som gjorde att poletten ramlade ner. För Smedgaard anlitade ju Henrik via hans bolag Henriks foodware consulting AB för att räkna ut yt- och volymberäkningar utefter företagens behov: Björnerud, Lillesjö Seafood som tillsammans med Västfarm utgör den trio som har det gemensamma bolaget Mathuset AB.
Inte nog med detta! Smedgaard (Tortensson) och Henrik Johansson sitter båda med i Företaget Farmflis. Ska detta bolag nu leverera flis till vårat nya fjärrvärmeverk som ska värma upp Björnhuset åt klusterföretagen??????
Ju mer man satt sig in i detta ju mer häpnadsväckande blir det. Men tydligen är det inte tillräckligt häpnads(väckande) för att väcka våra sovande politiker.
Vad säger konkurrensverket om detta. Snacka om "svågerpolitik".
Hoppas att denna blogg undersöker kopplingar mellan de olika företagen och konsulter. Jag har hittat fler samband. Vanligtvis är jag inte mörkrädd, men blir det när jag skådar det som nu händer i Färgelanda. Hallå..... Bohusläningen gräv gräv gräv och fortsätt gräva. Detta måste upp till ytan. Hoppas att även andra medier uppmärksammar och tar ett djupdyk ner i denna sörja för här finns mycket mycket att hitta.
Hej!
SvaraRaderaVi har också varit ute och kollat på alla företagen på "alla bolag". Anmärkningsvärt är det vi har och säga.
Tycker ni ska kolla vem som delar frukost i denna härva. Ett litet tips.
SvaraRadera