torsdag 16 september 2010

KF i går kväll - ett sömnpiller

Gårdagens övningar i KF gjorde alltså ingen människa glad - på mer än ett sätt.

Häromdagen berättade vi om Ulla Börjessons (S) apkonster och aggressiva framtoning vid tisdagskvällens valdebatt på Höjdenskolan. Det är tydligt att Ulla inte heller utövar något gott inflytande på sina partikamrater.

Under kvällen utmärkte sig nämligen S-gänget med att öppet håna och förnedra en frågeställare under Allmänhetens frågestund, genom att göra miner och grimasera när hon ställde sina frågor. Man kunde tro att man var på besök på dagis, men vi tvingades konstatera att vi befann oss i fullmäktige och att det tyvärr var vuxna människor som betedde sig på det här sättet.

Incidenten föranledde en annan privatperson att ställa en ordningsfråga till fullmäktiges ordförande - Peo Magnusson (S)- om det är tillåtet för fullmäktigeledamöterna att uppföra sig på detta sätt? S-gängets partikamrat svarade då att det inte är tillåtet. Magnusson gick dock inte så långt, som att be om ursäkt å sina syndande partikamraters vägnar, ej heller förmanade han dem att uppföra sig bättre. Ullas S-huliganer stillade sig dock efter intermezzot och höll sedan en betydligt lägre profil.

Med ett notabelt undantag - Zaid Långström (S) - som höll hov i vad som kan betraktas som hans avskedsföreställning.

Idag är det 3 dagar kvar till valet.

Bloggredaktionen

12 kommentarer:

  1. När argumenten tar slut kommer ilska och hot! Göran Persson "hjälpte" Mona med att hota och ryta i TV! Ett vanligt arbetssätt från S-valarbetare!Nutidens väljare låter sig inte skrämmas att rösta på "rätt" parti!

    SvaraRadera
  2. f.d socialdemokrat16 september 2010 kl. 09:21

    Ingen kan ta från den tidiga socialdemokratin dess betydelse för att avskaffa klassklyftor. På 70-talet klassades vi som världens rikaste land. Därefter fick betongsossar och fackpampar regera helt obehindrat. Vi MBL-ade sönder Sverige och ekonomin gick i otakt med verkligheten.
    Fackpampar fick inte sällan förtroendeuppdrag. Nu menar jag inte alla de som arbetade fackligt utifrån sin ideologi. De fanns och finns fortfarande. Men som alltid är det några få som förstör en bra tanke. Inte sällan följde korruption i fackpamparnas spår.
    Det är resterna av denna betongsossepolitik vi så tydligt ser i Färgelanda och som förstör så mycket. Hoppas detta valet kan förpassa dessa rester dit de hör hemma. Nämligen till det förflutna. Det skulle även på sikt gynna den sanna socialdemokratin.

    SvaraRadera
  3. Hon som blev hånad säger:

    Nej, inte var gårdagens fullmäktigemöte en höjdare!

    Det intresse man som allmänhet/åhörare/frågeställare förväntar sig uppleva, lyste helt med sin frånvaro.

    Vi har röstat fram dessa personer att vara våra förtroendevalda. Igår förstärktes inte begreppet förtroende. Som frågeställare märker man det hån som några av politikerna med små medel lyckas förmedla. På en arbetsplats skulle det utgöra mobbning. Men, nivån på dem är väl inte högre än så!

    De rättfärdigar Paul Valérys uttalande:
    "Politik är konsten att hindra människor från att blanda sig i det som angår dem."

    Rösta på förnyelse av politikerkåren!

    SvaraRadera
  4. jag har läst eran blogg sedan starten.men nu undrar jag om inte ni är en hög moderater.fd nöjd läsare

    SvaraRadera
  5. Håller med 09:21.
    Det måste bli en "friskhet" i Färgelanda.
    Socialdemokraterna tog inte sitt avgörande ansvar och bytte toppnamn.
    Är mycket besviken.
    Mobbningsfallet är det som har fått mig att vakna.
    Jag vill inte stödja detta beteende genom att nu ge min röst till S. Tyvärr.

    SvaraRadera
  6. Ulla suger fett..........

    SvaraRadera
  7. Detta är ett tydligt bevis för att P-O Magnusson inte klarar av sitt jobb. Han skulle naturligtvis ha agerat genom att be åhörarna om ursäkt. Det är hans jobb som ordförande i kf. Tur att han inte ska sitta kvar som kf´s ordförande. Där behövs en kompetent person. Han har tydligt visat att han inte är kompetent. Myglade bort kd´s interpellation om mobbningen och sagt till åhörarna att dom fått svar fast dom inte fått det och alla som suttit i rummet har hört att frågeställaren inte fått svar.

    SvaraRadera
  8. P-O Magnussons problematik är att han är för konflikträdd. Duktig i mycket övrigt, men helt i händerna på övriga styrande socialdemokrater.

    SvaraRadera
  9. till 09:48

    Jag är läsare av bloggen och socialdemokrat.
    Skriver också kommentarer.
    Vill framföra två saker som jag tycker är ett stort fel som regeringen gör:
    Tar bort komvux. Visserligen ges fortfarande möjlighet att läsa upp underkända betyg från gymnasiet men bara till godkänt. Komvux har för många betytt en ny chans.
    1 De nya sjukförsäkringsreformerna kunde genomförts på ett försiktigare och mänskligare sätt. Någon form av övergångsregler där man kunde fångat upp och finslipat detaljregler skulle ha funnits.

    Men, att jag är socialdemokrat innebär att jag även vill värna om de verksamheter vi har i Färgelanda.
    Då måste jag ta starkt avstånd till hur socialdemokraterna i Färgelanda har hanterat de skattemedel som vi skall ha till barn,skola och omsorg. Tar också avstånd till den inställning som har delgivits när det gäller att ta avstånd till den statliga tillsynsmyndighetens(BoU) utredning i mobbingfallet. Att driva detta ärende så in i absurdum är enligt min mening ett tecken på att det är ett allvarligt fel. Nämligen att det saknas omdöme,medkänsla och framsynthet. Då känner jag att det är inte min socialdemokrati som representeras i Färgelanda.
    Jag vill att mitt socialdemokratiska Färgelanda skall präglas av öppenhet,medmänsklighet,rättvisa och lyhördhet från medborgarna. Om inte denna anda finns i partiet så går det aldrig att dölja. Det avslöjas i smått och i stort. Den politiska inställningen präglar även organisation osv.
    Nej jag söker efter hur jag kan bidraga till en förändring.

    SvaraRadera
  10. Du har så rätt 11:49!

    Undertecknad är också sosse. Gillar inte precis allt som S driver nationellt heller, men där tycker jag i alla fall det mesta är ok. Bäst är de klassiska kärnvärderingarna. Fördelningspolitik, välfärd och motviljan mot ökade klyftor.

    Problem finns med pampar som inte lever som de lär, men dels förekommer det hos alla partier och framförallt gör det som Du säger inte att allt vad socialdemokrati heter är fel.

    Det har uppdagats mutor och sånt i Göteborg, samtidigt har partiet, särskilt under Göran Johanssons ledning, varit populärt i staden under många år och mången väljare i övriga landet önskade sig nog en socialdemokrati med en stridbar person i stil med Göran i sina egna trakter.

    Men S i Färgelanda, där håller jag helt med. Jag kan heller inte acceptera de saker Du tar upp! Har därför våndats inför att engagera mig, men lutade åt att jag vill följa min inre kompass och engagera mig för det parti som jag i grunden sympatiserar med. Och tycker man inte att de arbetat rätt, då får man försöka arbeta för att det skall gå i rätt riktning framöver. Engagera dig Du också. Jag ser inget bättre sätt. Ju fler vi blir desto... :)

    SvaraRadera
  11. Ullas och restens uppträdande är bara så fruktansvärt lågt och oförskämt att man bara vill grina när man ser det.

    SvaraRadera
  12. Deras uppförande är faktiskt inget som förvånar mig.

    Kan två personer som är på plats två och fyra på arbetarepartiet Socialdemokraternas lista val till kommunfullmäktige med att göra high five efter att beslutet om att lägga ner Stigen och Järbo skolor.

    Kan man med att göra det mot alla barn och föräldrar, så har man säkert inga problem med att håna en frågeställare......tyvärr!

    SvaraRadera