torsdag 30 juli 2009

Björnhusaffärens centralgestalt

Henrik Johansson är Björnhusaffärens starke man

I Björnhusprojektet har kommunen slutit avtal med de tre klusterföretagen Väst-Farm AB, Björnerud Gård AB och Lillesjö Seafood AB. Björnhusprojektets platschef Sven-Arne Torstensson/Långöns Produktion Smedgard AB köper på uppdrag av klusterföretagen in samtliga varor och tjänster i Björnhusprojektet åt klusterföretagen samt leder arbetena på plats. Inköpen faktureras respektive företag som sedan skickar fakturorna vidare till Mathuset AB, som i sin tur skickar en samlingsfaktura till kommunen som betalar. Underlaget till fakturorna är oftast bristfälligt och kommunen betalar väldigt höga priser för klusterföretagens inköpta varor och tjänster. Man frågar sig varför?

Sven-Arne Torstensson är kompanjon med Henrik Johansson, som fram tills nu varit en doldis i Björnhusaffären. Vid en närmare granskning framstår dock Henrik Johansson som den verklige huvudaktören i spelet om kommunens 70 miljoner skattekronor.

Henrik Johansson äger Svenslands Gård utanför Uddevalla som enligt uppgift skall leverera råvaror till Björnhuset, han är delägare och styrelseledamot i HIMP AB, styrelseledamot och delägare i Farmflis AB, styrelseledamot i klusterföretagens bulvanföretag Mathuset AB (för Lillesjö Seafood AB:s räkning), delägare och styrelseledamot i Lillesjö Seafood AB och är även styrelseledamot och ensamägare till Henrik Foodware Consulting AB, som kompanjonen Sven-Arne Torstensson anlitat för kostsamma ”konsultuppdrag” i Björnhusprojektet.

Efter en dramatisk utveckling är Henrik Johansson numera även styrelseledamot i Björneruds Gård AB och är dessutom i färd med att tillsammans med Björnerud Gårds AB:s VD Cecilia Kullgren ta över fastigheten Björneruds gård, samtidigt som Henrik Johansson och Cecilia Kullgren skall ha blivit ett par.

Bloggen kommer att återkomma till de korsvisa intressena i sin framtida granskning av hur kommuninvånarnas skattepengar förbrukats i projektet (se den schematiska bilden i inlägget nedan från den 28/7).

Bloggen känner inte till huruvida kommunstyrelsen informerats om att Björnhusprojektets platschef Sven-Arne Torstensson – som godkänts av kommunchefen Jan Eriksson – är Henrik Johanssons kompanjon. Förhållandet är dock av uppenbara skäl olämpligt och innebär att klusterföretagen sitter på alla stolar. Detta har i sin tur medfört att företagen i princip kunnat göra som de velat med skattebetalarnas pengar, vilket delvis kan förklara varför projektet gått från 15 mkr till minst 70 mkr på ca 2 år.

För kommunens del är det just kommunchefen Jan Eriksson som har huvudansvaret för projektet. Eriksson har hjälp av sin ”utvecklingsstrateg” Jan Stalfors. Eriksson har av oklara skäl låtit företagen komma undan sina avtalsmässiga förpliktelser gentemot kommunen och revisionsrapporten av kommunens externe revisor Tomas Andersson (Deloitte), visar upp en bild av en kommunchef som inte klarar av att sköta kommunens angelägenheter på ett adekvat sätt. Delvis förklaras detta av Erikssons bristfälliga utbildning och bristande erfarenhet av kommunal verksamhet, men det förklarar inte det faktum att Eriksson brustit i sin information till kommunstyrelsen.

Bloggredaktionen

20 kommentarer:

  1. Som vanligt svarar kommunen med "charmoffensiv" när det kommer upp brister, förödande felhantering och okunskap. På Färgelanda kommuns hemsida kommenterar kommunen (Andreas Gleisner?) den externa revisionsrapporten. Där skriver dom att det är ju i alla fall helt klart att pengarna gått rakt in i Björnhuset och fastigheten. Med det faktura underlag som finns där det inte står hur mycket av t.ex. virke, golv m.m. som köpts så kan det inte finnas en möjlighet att veta om det verkligen förhåller sig på det sättet. Dessutom så skulle det enl. konkurrensverket ha skett en offentlig upphandling. Att kommunen inte tar detta på allvar är en katastrof. I stället för att undersöka vad som gjort att det blivit som det blivit så ska man försvara projektet tills det blir som Strindberg säger: "En dåres försvartal"

    SvaraRadera
  2. RYGGDUNKARMAFFIAN!!

    SvaraRadera
  3. Det är varje bolags skyldighet att gå med så stor vinst som möjligt. Att angripa ett bolag för att göra bra affärer med Färgelanda kommun, eventuellt genom överpriser, kan aldrig vara rätt.

    Däremot kan man naturligtvis med rätta angripa kommunen för att inte noga granska och vid behov ifrågasätta alla fakturor.

    Men varför betalar Färgelanda kommun räkningar på normala insatsvaror i produktionen i Mathuset AB?
    Är det så? Kan någon förklara?

    SvaraRadera
  4. Jag läste i en artikel i Bohusläningen 18/5-09 efter invigningen av Björnhuset. Där intervjuades Björneruds VD Cecilia Kullgren att produktionen ska flyttas till Björnhuset i Färgelanda men att Björneruds gård blir bas för produktutveckling och teststation för nya produkter som ännu inte finns på marknaden. Sedan berättar hon också att Björneruds gård tillsammans med Svenslands gård (Henrik Johansson) i Herrestad ska odla all vete till pannkakorna. Det ser om sitt hus så att man blir äcklad. Jan E och Jan S ser jag som ytterst ansvariga. Nu går kommunen på charmoffensiven men så lättlurade är vi i allmänheten inte. Jag hoppas att dessa två herrar snarast får avgå!

    SvaraRadera
  5. Vad menar 07:35 med normala insatsvaror?

    SvaraRadera
  6. Ett färgelandaföretag i byggbranchen har nyligen gått i konkurs. Hur är detta möjligt? Skulle inte lokala näringsidkare gynnas av björnhusprojektet? Eller är det så att det gynnar externa bolag t.ex. Smedgaard, KJ bygg, Henrik foodware consulting och Gastromeal osv osv osv.

    SvaraRadera
  7. Men det här är ju helt fruktansvärt. Kommunen blir ju skinnad in på bara kroppen och gör ändå ingenting.

    SvaraRadera
  8. Att döma av Kennets insändare idag så är det ok att bryta mot lagen och ok med mygel. När mygelpartierna FP och S får råda så blir det ingen ändring. Maffiabröder!!

    SvaraRadera
  9. En insatsvara, en komponent, som ingår i företagets tillverkade produkt.

    SvaraRadera
  10. Menar 07:35 och 10:06 att kommunen betalar saker som t ex ingår i pannkakorna? Mjöl, ägg, eller är det sånt som ström, vatten?

    07:35, kan du vara mer konkret med vilka fakturor kommunen borde ha titta närmare på? Det är intressant och relevant.

    Sedan måste inte varje bolag göra så stor vinst som möjligt. Det finns ju bolag som lever på att göra förlust. Att bolag tar ut överpriser i Björnhuset är ju i och för sig inte otroligt med den brist på kontroll som finns där. Men, det är dina och mina pengar som går till dem, och vi kan inte göra en enda sak åt det.

    Jo, det kan vi: PROTESTERA så det syns och hörs.

    SvaraRadera
  11. Hmmm, det känns verkligen som om kommunen blivit kapad. Stackars oss, pust och stön.

    SvaraRadera
  12. Färgelanda är i behov av ett nytt Parti så vi med allas hjälp kan få bort fåntrattarna som styr nu.

    Med det missnöjet som jäser i kommunen är det nog ingen tvekan att med rätt personer i styrelsen skulle det bli ett stort parti.

    Bill kom ingen nu!

    SvaraRadera
  13. Ja vad säger man, avgå!!

    SvaraRadera
  14. "Så stor vinst som möjligt" är inget exakt begrepp. Dock finns vinstkravet i aktiebolagslagen. Det framgår inte om bolagen i Björnhuset är en koncernbildning med Mathuset som koncernmoder. I en koncern kan man lägga eventuella förluster hos moderbolaget eller hos någon av döttrarna, dvs om det nu är en koncern.
    Angående fakturorna har inte jag granskat dem.
    Det låter totalt vettlöst om Färgelanda betalar företagens mjöl,
    I bloggens dagliga inlägg i dag fick jag intrycket att kommunen betalar företagens insatsvaror, typ mjöl. Men så kan det väl ändå inte vara?

    SvaraRadera
  15. Jag håller med 07:35 om att man inte kan klandra de leverantörer som utför uppdrag åt Mathuset, som sedan kommunen betalar.

    Det är ju ett bra läge att göra bra affärer, löpande räkning, ingen konkurrensutsättning, fullt betalt för reseomkostnader etc.

    Varje privat företag har rätt att anlita vilken entreprenör som helst för att utföra tjänster åt dem, de får dessutom betala hur mycket de vill (eller deras ägare är beredda att betala).

    En offentlig verksamhet som exempelvis en kommun åläggs däremot att göra en konkurrensutsatt upphandling när de skall köpa in tjänster. På så vis blir det högst troligt bra mycket billigare att utföra en entreprenad. I detta specifika fall hade man dessutom redan från början fått reda på vad slutnotan blir.

    Det förfarande som används nu, i Björnhuset, gör att det blir väldigt svårt att kontrollera debiterade timmar, materiel etc. Jag har själv sett fakturaunderlag som är minst sagt bristfälliga när det gäller Björnhuset. Det bygger på att man kan lita till 100% på entreprenörerna.

    När det gäller Sven-Arne Torstensson så kanske han är en trevlig och gemytlig människa, vad vet jag, men han har definitivt ingen tidigare erfarenhet av att driva projekt i denna storlek.

    Att dessutom de flesta inhyrda entreprenörerna kommer från Munkedals kommun är givetvis ingen slump, det är ju Torstenssons och Henrik Johanssons gamla kompisar.

    SvaraRadera
  16. Jag är också mycket häpen över att kommunen kan säga att alla pengar gått rakt in i fastigheten. Det finns ingen möjlighet att de kan ha koll på det. Fakturaunderlaget är mycket bristfälligt. Ulla Börjesson, Kenneth Carlsson, Jan Eriksson och Jan Stalfors är en katastrof för Färgelanda kommun. Kenneth Carlsson svar på inlägg i dagens Bohusläning är ett tydligt exempel på det. Om kommunen hade gjort en upphandling (som skulle ha gjorts enl. konkurrensverket) så hade man fått svart på vitt vilka risker kommunen hade tagit. Man hade då, redan INNAN, fått reda på vad projektet hade hamnat på. Att Kenneth Carlsson inte inser det gör att det finns nog ingen som kan ha förtroende för honom mer. Han är inget annat än en snackepelle av stora mått. Ulla B är en katastrof. Hur kan hon ha förtroede för en lögnare som uppenbart och tveklöst ljugit vid flera tillfällen. Nej, säger som någon ovan. Absolut dax för ett nytt parti i Färgelanda kommun. Dom som sitter nu hånar oss invånare genom sitt agerande och sina uttalande.

    SvaraRadera
  17. Till 14:43.

    Nej,mjölet blir nog svårt för dem att få Färgelanda kommun att betala.

    Jag tror inte det var det som bloggen avsåg.

    Men kanske Jan Eriksson kan leverera mjölet.... han säger ju att han har rent mjöl i påsen....

    En annan sak....
    Miljöbalken säger ju att det krävs en miljökonsekvensbeskrivning innan man kan dra igång med producerande verksamhet. Jag läste i Bohusläningen tidigare i våras att kyl/frysanläggningen innehåller 6 ton amoniak.

    Amoniakutsläpp är ju som bekant livsfarliga.

    Är det någon som vet om någon miljökonsekvensbeskrivning är utförd?

    SvaraRadera
  18. Färgelandas politiska system är inte uppdelat i styrande och opposition. Nej,uppdelningen är de etablerade partierna=De styrande och Hembygdsrörelsen = oppositionen.Hoppas dessa krafter snart byter plats vid nästa val.

    SvaraRadera
  19. Svar till Anonym 07:35

    Skall ge dig svar på din frågeställning och ditt påstående, ur min synvinkel.
    Börjar med ditt påstående "företag har en skyldighet att gå med så stor vinst som möjligt"
    Finns absolut ingen sådan skyldighet. I aktiebolagslagen har du skyldigheter som bolagen skall leva upp till och även styrelser.
    Om ett företag förbrukar sitt aktiekapital återställs detta genom aktieägartillskott eller nyemission.
    Ett företag som har visat röda siffror i ett eller flera år och saknar kapital, bör ha en mycket stark affärside för att lyckas fånga nytt kapital på ett seriöst sett.
    Så som jag har uppfattat upplägget finns det tre bolag som var och en äger rätt att handla för renoveringen av fastigheten. Dessa tre företag har bildat ett nytt gemensamt bolag att fakurera till, som i sin tur fakturerar fastighetsägaren(Kommunen).
    Om vi leker med tanken att något bolag har dåligt med kapital. Finns det då möjligheter att komma över kapital med detta upplägg?
    Om fasighetsägaren(kommunen)har kontroll på vad som det fakturerande bolaget fakturerar, i kvantitet och relevans, måste svaret vara NEJ.
    Brister ägaren(kommunen) här, blir svaret JA.
    Om ägaren(kommunen) brister i sin kontroll kan TID,MATRIAL OCH PENGAR komma på villovägar.
    Själv tycker jag att hela upplägget andas en känd slogan "GÖR DET MÖJLIGT"
    Om jag förstår dig rätt, så har du en uppfattning att brisfällig kontroll har ägt rum och du framför kritik för detta.
    Om insatsmedel?
    Kan inte tänka mej att någon tror att
    fysiska fakturor på insatsmedel slinker igenom ägarens(kommunens) kontroll. Däremot om ägaren(kommunen)som du framför har varit bristfällig i sin kontroll, kan det mycket väl vara så att insatmedel är betalt med dina skattepengar.
    Jag måste framföra en tanke som inte ingår i ett svar till dig.
    Jag tänker på den vårdslösa utlåning som vissa banker har gjort i Baltikum. Här måste Staten ikläda sig ett ansvar som innebär att kapital viks åt detta. VÅRA SKATTEPENGAR!
    I Färgelanda släpps tre företagare lös med våldsama investeringar, som de uppenbarligen inte klarar av. Här skall Färgelanda vika kapital åt detta. VÅRA SKATTEPENGAR!
    Om du inte klarar av dina åtagande mot banken, skickar banken Kronofogden på dig!
    Om du inte klarar av och betala dina sopavgifter till Kommunen, skickar Kommunen Kronofogden på dig!
    Visst är man liten, men tillräcklig stor för att betala för andra.
    Varför får vissa leka med oss?

    SvaraRadera
  20. Vem är denne Henrik egentligen? är det rent mjöl i alla påsar tro?

    SvaraRadera