lördag 7 november 2009

Astrid lämnar Furåsen i protest

Bloggen erfar att Astrid Olsson - känd företagare som också profilerat sig återkommande i "utvecklingsstrategen" Jan Stalfors ständigt återkommande "nyhetsbrev" - har fått nog och kastar in i handduken.

Och vi förstår henne. Det kan inte kännas särskilt uppmuntrande för Astrid att plötsligt få en hyresvärd som börjar kräva lite prestationer - som t ex hyra - av sin hyresgäst. Nä, bättre var det förr, när Furåsen ägdes av kommmunen och det fanns en motpart som inte var företagarfientlig och istället uppmuntrade företagande. När Jannarna styrde och ställde gick det minsann bra, men sen Valbohem övertog fastigheten har allt gått åt fanders. Sundholm har börjat dilla om hyresförhållande på affärsmässig grund och liknande otrevliga saker. Har inte Sundholm förstått att Astrid och hennes gäng ingår i kommunens gräddfil, som inte skall förnedras med sådana petitesser som affärsmässiga villkor.

Astrid är med rätta upprörd över den företagarfientliga behandling, som hon fått utstå från Valbohem och dess VD Bengt Sundholm. Vem inbillar sig egentligen Bengt Sundholm att han är? Vem tror han skulle komma på den enfaldiga tanken att bedriva affärsverksamhet i Färgelanda, utan att bli kraftigt subventionerad av skattebetalarna? Har inte Bengt Sundholm förstått att Astrid är ett oumbärlig del av "det nya näringslivet" i Färgelanda, som subventioneras av skattebetalarna?

"Kalla fakta" i sammanhanget är att företagen Björnerud, Lillesjö och Västfarm fått drygt 70 miljoner kronor av Färgelandas "företagarvänliga" politiker. Varför kan då inte Sundholm vara lika företagarvänlig och ge några miljoner till Astrid han också?! - Valbohem ingår ju ändå i koncernen! Visst kan man mot denna bakgrund förstå Astrids besvikelse, när hon plötsligt av den nye ägaren möts av en kallsinnig inställning till sina behov. Visserligen kan man tycka att en nollhyra är bättre än inget, men inte om man jämför med grannarna längre ner på gatan. Och Bloggen kan bara hålla med Astrid - dels är det fråga om diskriminering, dels fråga om en oacceptabelt företagarfientlig inställning från Valbohem, som nu gör sig gällande och som riskerar att sabotera kommunens satsningar på den nya tillväxtmotorn livsmedel. Väldigt illojalt agerande således, av Valbohem och dess VD Bengt Sundholm.

Bloggen vill gärna citera den gamle hedersknyffeln Zaid Långström (s), när han kommenterade biogassatsningen i fullmäktige tidigare i år: "det är ett litet problem med det här... och det är att det inte är helt lagligt, men det skall nog gå bra ändå". Och just det faktum att det är "lite olagligt", är ju som bekant inget som hindrat kommunen tidigare. Zaids lärjunge - den beklagansvärde - har inte bara lärt sig den politiska konstarten att mygla och ljuga obehindrat, han saknar dessutom uppenbarligen förstånd att bedöma sina egna handlingar.

Ett sätt att råda bot på det rådande missförhållandet - och därigenom rädda kvar Astrid - kan vara att den beklagansvärde initierar frågan om Sundholms ställning i ks och föreslår ett VD-byte. Ett solklart förstaval på VD-posten - för att fullfölja kommunens stolta traditioner - vore därvid Jan Stalfors, som utan tvekan är mest lämpad för uppgiften.

Bloggredaktionen

18 kommentarer:

  1. Om ni observerat så sitter vår strateg, dag ut och dag in och scannar, klipper och klistrar i sin vrå i alla möjliga dokument. Inte mycket han skriver själv.
    Ni som varit observanta har fått samma brev från berörda organisation som scannats in och lagts in i kommunens "nyhetsbrev", där av den suddiga kvalitén.

    "strategi´, läran om staters användning av militära och övriga maktmedel för att nå övergripande mål."

    Färgelandas övergripande mål som revisorerna påpekade att kommunen glömt i årsredovisningen. (Vissa andra har också glömt dem).

    Här kommer dom:
    Kommunens gemensamma övergripande mål
    o Invånarna som utgångspunkt
    o Hela kommunens utveckling
    o En trygg kommun med hög kvalité på kommunens utbud till kommuninvånarna i livets alla skeenden.
    o Ökad dialog med kommuninvånarna
    o Förbättra förutsättningarna för företagen
    o Öka invånarantalet
    o Främja en hållbar utveckling
    o Kommuninvånarna i alla åldrar ska ges förutsättningar för en god hälsa och hög livskvalitet

    Någon som tycker att vi är på väg mot dessa mål?

    SvaraRadera
  2. Visst är det väl för jä..igt!
    Här har man som företagare gått och inbillat sig att kommunen skall ta sitt ansvar för de lokala företagarna och subventionera dessa.
    Man har till och med upprättat ett företagarregister för att vara säkra på att ingen blir utan kommunalt (förvisso olagligt) stöd.
    Vad händer då? Jo en Taliban i Valbohem börjar ställa krav på marknadsanpassning.
    Har han ingen aning om hur det fungerar i Färgelanda!
    Nej, släng ut honom bara. Vi företagare i kommunen vill få tillgång till våra stöd snarast.

    Länge leve Jannarna!

    Edgardo och R-Ingmar måste ta hand om näringslivs-utvecklingen i kommunen om vi skall komma framåt.

    Ps! Skynda er lite, jag har redan handlat för stödet som ni lovat mig. Ds

    Hälsn. Lokal företagare med framtidstro.

    SvaraRadera
  3. Ja, det var väl ungefär vad Zaid sa i kf senast. Han klagade på dom borgerliga (räknar inte FP dit) och menade att dom var fientliga mot dom "stackars" företagarna i det "fina" livsmedelsklustret, när dom inte ville ge företagen 10 miljoner till. Zaid verkar ju ha tappat all sans han med.

    SvaraRadera
  4. Gött mer sådant Sundholm!

    Förstår nu varför Socialdemokraterna fick så bråttom när kompetensförstärkning krävdes av C, M och KD till Björnhuset. Som en oljad blixt sa styrelsen för Valbohem nej, någon Sundholm gick inte att undvara. Snygga sossar. Sedan gällde det att snabbt ta beslut i nästa ks, hyresavtal utan bilagor, pang på och skriver under innan laga kraft har vunnits. Jag får säga "det låter inte bra" Zaid. Det är på detta vis som Socialdemokraterna menar att man står upp och är rakryggad.
    En fotbollsdomare ser självklart att det är krokben, och visar ut.

    2010, då du, då visar vi ut!

    SvaraRadera
  5. Känns som om bästföredatum gått ut på vissa politikerna. Dax att investera i personer som kan räkna och skriva de som suttit i urminnes tider har storhetsvansinne och vi i befolkningen har vuxit ifrån dem både utbildningsmässigt och mentalt. Utbildningsnivån hos dem som styr är lägre än befolkningens.

    Har ni tänkt på det?

    SvaraRadera
  6. Till 23:15. Att utbildningsnivån är lägre hos de som styr MÄRKS! Ja, och att Jan E inte kan räkna ser man ju redan på hans betyg. Sorgligt. Det finns folk med utbildning, sunt förnuft och som värnar om Färgelanda som kunnat sitt där som Jan E sitter och vi hade suttit i en helt annan situation.

    SvaraRadera
  7. Hur gör vi nu? Om Sundholm får hållas, vad gör vi då? Jag tycker ni skall svara på den frågan!
    Att få hit någon som driver Furåsen på affärsmässig grund, hur får vi då ett underskott? Som sagt, svara på den frågan, här gäller det att stå upp och vara rakryggad!

    Jag är ett viktigt kort i korthuset.
    Spader Dam.

    SvaraRadera
  8. Det är som ett schackräde, den ena pjäsen efter den andra försvinner. Snart är det schackmatt. Ny ledning och ny politik.

    SvaraRadera
  9. Peter kd var ute i radion och talade om att det finns några som styr och en opposition. De som styr är v, s och fp och oppositionen är mao kd, c och m. Det är dock bara m som sagt ifrån i mobbningsärendet. Ska de andra 2 partierna (kd och c) också säga ifrån och se till att de inte heller vill driva det vidare. Som det är nu så är moderaterna ensamma om att gå med hedern i behåll i denna sakfråga. De andra lär skämmas, fast de har de väl inte vett att göra, efter tingsrättsdomen. Dels för att de agerat som de gjort och fortsatt kränka pojken och dels för att det kommer bli fruktansvärt dyrt för kommunen både i pengar och anseende. Tänk vilket mediauppbåd det kommer att vara vid rättegången. Usch för att vara Färgelandapolitiker då.

    SvaraRadera
  10. Ja, ett som är säkert är att hela ärendet är smutsigt skött. Vad som ligger mobbningsärendet till last, är den tidsfaktor, som sammanfaller med Björnhuset.

    Allt sker när den politiska styrning brister, och vi samtidigt har en kommunchef som famlar av okunskap.

    Om vi hade haft en kommunchef som det var tänkt, en från näringslivet, då kan inte vårat varumärke bli skändat.

    Man kan inte sälja ut en kommuns renomme´ för något 100000:-. Finns ingen vettig företagsledare som inte har den insikten.

    Samtidig sitter politiker och sluter sig när frågorna haglar om Björnhuset och mobbningsärendet. Dom blir opåverkbara.

    Beklagligt, men det är min syn på eländet.

    SvaraRadera
  11. Fick ett mail från Jan Stalfors.

    ----- Original Message -----
    From: Jan Stalfors
    Sent: Wednesday, May 13, 2009 9:58 AM

    Hjälp mig att sprida information om det ”goda” Färgelanda

    Vänliga hälsningar
    Jan Stalfors
    Utvecklingsstrateg

    Detta mail fick mig att bli lite irriterad...
    Mitt svar:

    Bästa utvecklingsstrateg!
    Först lägger kommunen ner två skolor och gör stora områden i Färgelanda kommun mycket mindre attraktiva.
    Sedan skämmer Jan E ut hela kommunen genom att hantera ett mobbningsfall på ett sätt som ialla fall inte är positivt för Färgelanda kommun.
    Nu visar det sig att en del avtal som Jan E säger finns med företag i Björnhuset bara är muntliga!
    Har han lurat hela KS och KF eller var det någon i sin vildaste fantasi som trodde att kommunen på den här nivån arbetar med muntliga avtal?

    Jan E har en del att förklara och du har efter dina medarbetares arbete det senaste året en hel del att göra.
    Vad har kommunen för strategi? Att få så många som möjligt att flytta eller vad?
    Nu ber du oss att sprida budskapet om det goda Färgelanda?!
    Peter Johansson


    Det här har Jan E skrivit till mig några dagar senare:

    Peter!

    Den 19 maj skickade du ett mail till kommunens utvecklingsstrateg Jan Stalfors där du bland annat uttryckte synpunkter på mig och min tjänsteutövning. Då mailet skickades till kommunens tjänsteman har det också diarieförts i sedvanlig ordning. Man kan därför inte utesluta att dina synpunkter läses av andra inklusive media. Med tanke på din politiska roll uppfattar jag dina påståenden som en misstroendeförklaring mot mig som kommunens ledande tjänsteman och jag vill därför att du förklarar vad du grundar dessa på. Jag undrar naturligtvis också om detta är KD´s ståndpunkt.

    Jag ser framemot din förklaring och att få ta del av de fakta du bygger dina påståenden på.

    Därefter svarade jag med följande mail:
    Hej Jan!

    Kul att du hörde av dig.

    Nej, jag har inte längre något förtroende för dig som kommunchef. Det är min uppfattning.
    Vid senaste KS-mötet var tydligen frågan uppe för behandling.
    Gruppledaren i KD var med på det mötet.
    Vad hon sa vet jag inte. Frågan är inte behandlad hos KD.
    Tag med dig Stalfors och kom till Stigens skola så får ni möjlighet att förklara för oss föräldrar och företagare hur ni ser på framtiden för Färgelanda kommun.

    Vi kommer naturligtvis med våra synpunkter. Ser fram emot en bra diskussion. Skynda er för det jäser ett stort missnöje i några delar av den här kommunen.
    Hör av er så bokar jag matsalen.
    //Peter

    Här är hans replik efter c. 20 minuter:

    Peter,
    Det minsta man kan begära är att du förklarar vad du bygger din ståndpunkt på. Att bara säga att du inte har förtroende är ett respektlöst tyckande. Detta är en så pass viktig fråga så jag ber dig därför än en gång att du förklarar vilka fakta du grundar ditt misstroende för mig på. Vill du göra det personligen är du välkommen till mitt kontor.

    Med vänlig hälsning
    Jan Eriksson

    Fortsättning följer...

    SvaraRadera
  12. Mail skickat 20 maj till Jan E:
    Angående förtroende för dig Jan.
    Självklart skall du få ett svar.
    Egentligen är den här frågan mycket större. Det handlar om hur vi ser på och planerar framtiden för Färgelanda kommun. Tänk på det, Jan, när du går i pension eller slutar din anställning i Färgelanda. Då är det vi som bor i kommunen som får ta konsekvenserna för ditt och dina medarbetares handlande.
    Vad jag tycker i den här frågan är egentligen oväsentlig. Problemet är att jag tyvärr inte är ensam om att ha svårt att förstå Färgelanda kommuns agerande i ett antal frågor. Om jag vore ensam om detta finns egentligen inget problem. Jag driver ingen kampanj mot dig. Det klarar du bra ändå.
    För oss är det oväsentligt vad han eller hon heter som är kommunchef, kommunalråd eller utvecklingsstrateg. Det är bland annat vilket håll som kommunen är på väg åt samt att de övergripande mål som KF har beslutat följs som är viktigt.På det sätt som du tolkar de övergripande målen saknar jag förståelse för. Att lägga ner två ytterskolor och stå och hävda att hela kommunen skall leva gör att jag tappar förtroende.
    Men om vi inte inser att Färgelanda är en annan kommun än Uddevalla så tror jag vi har kommit väldigt fel. Varför tror du att det finns någon som vill bo i Färgelanda kommun överhuvudtaget?Vad tror du det är som lockar? Vill vi bo i Uddevalla flyttar vi ju dit. Men vi vill bo i Färgelanda!
    Det glädjer mig att dierieföringen av handlingar har fungerat utan några problem av den mänskliga faktorn den här gången. Och då syftar jag på att det finns handlingar som rör kommunens hantering av Mathuset AB som inte diarieförts inom rimlig tid. Viktiga handlingar har inte diarieförts på nästan ett år! Du är som chef ansvarig för att det här skall fungera.
    Jag svarade på ett mail som Jan Stalfors skickade till mig angående det goda Färgelanda.
    Han skrev under som Utvecklingsstrateg.
    I hans svar där han kommenterade skolfrågan skrev Jan Stalfors följande:
    ”Jag skall som tjänsteman inte ha en åsikt i frågan,...”
    Med tanke på Jan Stalfors titel så låter det som om han arbetar med strategiska utvecklingsfrågor.
    Att behålla eller inte behålla skolorna i Stigen och Järbo är absolut en strategisk fråga för Färgelanda kommun. Att det handlar om kommunens utveckling är uppenbart för alla utom möjligen för dig och Stalfors.
    För mig låter det helt absurt att Jan Stalfors inte får ha en åsikt i frågan.
    Du är som chef ansvarig för att Stalfors skall arbeta med strategiska utvecklingsfrågor.
    Du har föreslagit att Färgelanda kommun skall lägga ner två ytterskolor utan att ta reda på konsekvenserna av detta. Nu visar det sig att din förvaltning inte klarar av att genomföra den skolnedläggning som ni har gjort allt för att driva igenom det senaste året.
    Det här är också ditt ansvar.

    Fortsättning på svar i nästa kommentar.

    SvaraRadera
  13. Fortsättning på svar till Jan E.

    Angående mobbningsfallet som har varit i alla olika media där kommunen hängs ut menar jag att detta är inte positivt för Färgelanda kommun. Ärendet är tyvärr delegerat till dig. Du har anlitat en advokat att driva den här frågan åt ett annat håll.
    Det här ärendet kan du inte skylla på mig. Jag har inte stått och bett mobbade barn om ursäkt o.s.v.

    Jag är tyvärr inte ensam om att ha tappat förtroendet för dig i den här frågan.

    Du står och uttalar dig i KF och säger att det finns avtal med olika företag i Björnhuset.
    Hur tror du vi som politiker känner oss när det bara är ett muntligt avtal? Det har i alla fall inte kommit till min kännedom förrän det uppmärksammades efter allmänhetens frågestund.

    När du har gått i pension kommer de som bor i kommunen att kvar här med skulderna från renoveringen. Det kanske hade varit bra med ett skriftligt avtal. Jag har inte ställt frågor under allmänhetens frågestund om detta. Jag är inte kritisk till satsningen i Björnhuset men jag hade förväntat mig att du använde dig av skriftliga avtal när du hanterar kommunens pengar.

    Det hade gjort att många frågor inte hade behövts ställas i KF.

    Ingen kan eller vill svara på hur de muntliga avtalen kommit till.
    Inte heller kommunalrådet Ann-Marie var med när avtalet upprättades eller kände till omständigheterna sa hon vid senaste KF.


    På senaste KS var tydligen frågan om det fanns någon som hade förtroende för dig uppe.
    Varför frågan var uppe vet jag inte. Eller är det kanske uppenbart.

    Jag kände inte ens till att frågan hade hanterats av KS förrän det kom fram på KF senast.

    Inbjudan står fast.

    Med vänlig hälsning Peter Johansson

    Jag väntar fortfarande på svaret.

    SvaraRadera
  14. Tack Peter, tror inte du får svar från
    "CATHS ME IF YOU CAN"

    SvaraRadera
  15. CATCH ME IF YOU CAN

    SvaraRadera
  16. Som kommuninvånare tar jag för givet att jag är med och finansierar allt som rör kommunen i ekonomiska frågor, detta p g a att jag betalar SKATT. Det är SJÄLVKLART att ALLT ska vara skriftligt dokumenterat, muntliga avtal går naturligtvis inte att VISA för någon! T ex vid bokföring i företag kan man ju inte bokföra utan ett verifikat/underlag det skulle ingen revisor godkänna! DETTA är enkla grundregler och DET borde uppsatta tjänstemän/politiker KÄNNA TILL att ett avtal är ett underlag som måste kunna VISAS UPP!!! VEM har givit fullmakt åt muntliga avtal/överenskommelser? Usch, för allt mygel som pågår!!

    SvaraRadera
  17. Jan måste förutsätta att alla politiker i Färgelanda kan manipuleras hur enkelt som helst.Med Peter går det dock inte.Jan borde i stället ha frågat:hur kan Ni ha förtroende för mig när jag juger i KF och kommer med helt felaktigt beslutsunderlag i viktiga frågor.Ni blir ju utskämda gång på gång.Var är M och C samt Irene och KD-s partigrupp?Det måste ju vara flera som förstår att det som nu sker i vårt fina Färgelanda är ohållbart i längden Bill

    SvaraRadera