lördag 13 februari 2010

Ledare - ang Golfbanan

Visserligen kan man ha synpunkter på att golfbanan - vars samlade nedlagda investeringar kanske uppgår till 20-30 miljoner medräknat ideella insatser - i praktiken skänks bort på det här sättet (för en köpare som avser att plöja ner ansenliga belopp i nya investeringar spelar det ju egentligen ingen roll om priset är 1 krona eller 100 000 kronor).

Naturligtvis är golfbanan värd mycket mer än 100 000 kronor - den är värd många miljoner. Det förstår nog de flesta som har lite kunskap om golf, affärer och investeringar i största allmänhet. Frågan är då om de två som köpt golfbanan gynnats och att det är ännu en mygelaffär som vi nu ser?

De båda köparna har helt klart fått köpa banan till ett väldigt gynnsamt pris – ja, i praktiken har de alltså fått den till skänks. Men frågan är då för det första om det finns andra seriösa intressenter, som vill köpa golfbanan till ett högre eller kanske t o m väsentligt högre pris. Svaret på den frågan kan med största sannolikhet besvaras med ett Nej! Eftersom konkursförvaltaren haft ansvaret för - och därmed haft full insyn i - processen kring försäljningen, kan vi alltså vara tämligen säkra på att själva förfarandet gått rätt till.

Den andra centrala frågan i sammanhanget är naturligtvis om det är rätt köpare? Här kan då först konstateras att den gamla golfklubben och dess ”samarbete” med ”kreditgivaren” Färgelanda kommun inte har fungerat. Samarbetet är ännu ett bevis på att kommuner inte skall hålla på med affärer och på att verksamheter som kommuner ”samarbetar” med, blir beroende av stöd i olika former (jämför Furåsen Hotell och Restaurang).

Det som nu sker skulle alltså ha gjorts för länge sedan. Kommunen skulle redan för många år sedan ha stängt av sedelpressen och tvingat fram en affärsmässig lösning. Som Bloggen tidigare rapporterat har Färgelandas politiker och ledande tjänstemän misslyckats med att tillsammans med golfklubben arbeta fram framtidslösningar. Det enda de ”lyckats” med är att ”hjälpa” golfklubben fördjupa sin ekonomiska kris genom att låna ut mer pengar och täcka löpande förluster. Härigenom har både kommunen och banan fått dålig reklam, vilket ytterligare försämrat möjligheterna att behålla samt attrahera nya medlemmar. Eftersom golfklubben haft en punkterad ekonomi och varit i händerna på kommunen, har man också varit oförmögen att utveckla banan.

Nu – med de nya ägarna – kommer golfbanan att få en chans, vilket den inte haft tidigare. Nu finns det plötsligt förutsättningar för golfbanan – bl a i samarbete med närliggande hotell- och konferensanläggning – att utveckla sin fulla potential. För att det finns potential står helt klart, hittills har den dock kvävts. Området runt Ellenö- och Östersjön är nämligen av sådan beskaffenhet, att det har de rätta förutsättningar för att bli så mycket mer än ”bara” en golfbana.

Om de båda köparna är "rätt personer" att utveckla golfbanan och kanske även - i samarbete med andra företagare - området runtomkring, går inte att bedöma idag. Förutsättningar finns dock och Bloggen önskar dem ett hjärtligt Lycka Till!

Bloggredaktionen

18 kommentarer:

  1. Jag vill också stämma in i det som bloggen skriver om golfbanan och hoppas att ert samarbete med Dagsholm blir mer friktionsfritt. Jag vill samtidigt passa på och bjuda in er till ett medlemskap i föreningen ” Mötesplats Färgelanda”. Vi kommer detta året att jobba mycket med besöksnäringen och där tror jag att er medverkande kan ha betydelse. Jag är med där som ledamot i styrelsen och har därmed insyn i planarbetet. Så än en gång ” Lycka Till!!

    SvaraRadera
  2. Gått rätt till?

    Hur kan Swedbank avstå 300000:- när substansen långt högre?

    Vem löste Swedbank?

    SvaraRadera
  3. Vi törstar efter framtidsvisioner som har en-
    förankring i verkligheten. Vi hoppas därför
    att vi nu under 2010 kan känna att golfbanan
    är startskottet på en positiv trend. Nya le-
    dare för kommunen kommer ganska snart att in-
    gjuta en positivism både för anställda och
    kommuninvånare. Eriksson måste naturligtvis bort. Per,Linda,Jeanette,Tomas mfl förnyar M
    Vad som kommer att ske i C och KD får också
    stor betydelse. Gode Gud gör så att dessa
    partier nu förstår allvaret och förnyar sig.
    Ledarna i folkpariet och S är naturligtvis totalförbrukade. Detta är dock tråkigt för de
    som har sitt hjärta i dessa partier. Förstår
    de inte allvaret nu när det är så tydligt så
    får de stå över 4 år med förhoppning om
    ett tillfrisknande. Bra att bloggenns ledare
    pekar på de positiva möjligheterna. Ev mygel
    eller oskicklighet från kommunens sida får vi försöka bortse från i detta fall. Vi blev i alla fall av med så mycket negativt.
    Heja bloggen

    SvaraRadera
  4. Tja, skattepengarna var ju redan losade... det viktigaste nu är att banan kan funka och att killarna kan vända detta till nåt positivt....

    SvaraRadera
  5. Framtiden får utvisa, men det här kan trots allt bli riktigt bra.

    SvaraRadera
  6. Kulturen vi lever i gör sig påmind.
    12.56 skriver, "Eventuellt mygel eller oskicklighet från kommunens sida får vi försöka bortse från i detta fallet".
    Varför inte i Björnhuset?
    Jag hoppas Bloggen fortsätter med granskning av den offentliga maktutövningen.

    SvaraRadera
  7. En nerläggning av golfbanan hade ju också allvarligt skadat familjen Stalfors butik och galleri intill golfbanan.
    Så grattis Stalfors!

    SvaraRadera
  8. 23.22

    Jag håller med dig fullständigt. Att ha en mentalitet där man ibland "sätter lite lagar ur spel" funkar absolut inte. Med det resonemanget komer man ingenstans. Vems intressen skall skyddas?

    Det enda jag kan säga är: Följ lagen! Inget annat är hållbart, allt annat är korruption!

    SvaraRadera
  9. Någon mygel i den här affären tror jag inte att det är . Snarare förefaller det som om inte som styrelsen för klubben varit uppgiften mäktig då den i en rad år har visat röda siffror. Får hoppas att dessa ägare kan vända den trenden. Beträffande laglighet så kommer jag osökt in på ohälsan.
    När oppositionen ondgör sig över regeringens arbetsmarknadspolitik är det bra att känna till att in för valet 2006 var det 1.1- 1.3 miljoner människor i arbetsför ålder som inte gick till jobbet VARJE DAG!! Klicka på mitt namn och se filmen som beskriver hu mycket ohälsan har kostat och där Hans Karlsson erkänner sosserigeringens totala kattastrof . I dag 2010 är det fler människor i arbete än 2006 och då har vi den värsta ekonomiska krisen sedan 1930 talet . Detta är MYCKET bra jobbat av regeringen. Fokus har då varit att ingen kan göra allt men alla kan göra något..
    Tyvärr har det varit vissa som hamnat i kläm, vilket jag beklagar. Men om man går djupare in och tittar har det visat sig att det ofta varit nitiska tjänstemän som inte bara läst lagen vad det står på raderna utan emellan raderna också. Det mest kända exemplet är väl det som handlar om den stackars cancersjuka damen från Uddevalla. Då blev minister Christina Husmark Persson tillfrågar vad hon tänkte göra för Uddevallabon. På frågan svarade Christina ” Jag får inte uttala mig i specifika ärenden det vet både du och jag , men generellt kan jag säga att detta är ett misstag eller missuppfattning då det inte står något i propositionen att lagen skall tolkas på det viset.”. Kort där efter byttes försäkringskassans generaldirektör ut. Troligen för tjänstefel , men det har jag inget belägg för . Och det är så på kommunal nivå också. Vi hade en borgerlig majoritet i vår kommun under denna mandatperiodens inledningsskede. Där hade vi kommit överens om att vi inte skulle lägga ner några skolor. Ändå kommer en tjänsteman i folkets tjänst med ett så kallat Tjänstemanna förslag och vill då lägga ner våra ytterskolor. Hade jag haft makten i det läget hade jag sopat ut honom. I min värld hade han inte fattat för vem han jobbar för, och det är viktigt att våra tjänstemän förstår det. Någon i ett tidigare inlägg kritiserade Höjdenskolan för dess röriga struktur. Och på det kan jag bara hålla med. Min erfarenhet av den skolan sträcker sig så långt tillbaka som till början på 80 talet. Då var det ordning och struktur som rådde. Då ville alla ha sina barn där. Åren gick och en skollärare vi namn Lena Fischer introducerade det nytänkande inom skolan och man började sakta omstrukturera skolan som då skulle efterlikna högstadiet så långt som möjligt. Barnens bänkar kastades ut och barnen fick lådor i en bokhylla i stället att ha sitt material i. Planering för barnen infördes där barnen själva skulle bestämma hur mycket de skulle orka med. För en lekman till lika förälder som jag, kändes det som om barnens målsättning skulle sättas av dem själva. I bland deltog jag på lektionen som närvarande förälder och då tyckte jag att det ibland var både stökigt och ljudnivån föreföll tämligen hög. Jag vet att jag ibland tänkte ” Hur kan dom jobba i det här väsendet” att jämföra då med Rännelanda skola ( Ja vet, det börjar bli tjatigt) berättade en partikamrat för mig att dåvarande barn och utbildningsnämnd hade varit där på studiebesök och han sa ” Man kunde höra en nål falla, så tyst var det!” . Jonny Stårbäck musikskolans förre ledare berättade för mig att ” åka till Höjdenskolan och bedriva musik instrumentundervisning är ingen höjdare då barnen varken kom i tid, och han kände ett vist mot arbetande av vissa lärarna ”.En musikledare som jag för övrigt saknar. Och då skall man betänka att skillnaden mellan en chef och en ledare är .> för en chef gör man som man blir tillsagd och en ledare följer man. På den posten behöver vi en ny LEDARE.



    http://www.youtube.com/watch?v=vn-zwJg_s8k

    SvaraRadera
  10. Den som skriver längst vinner... NOT.

    SvaraRadera
  11. Jag skriver vad jag vill utan att fråga dig... Eller?
    Och har du inget annat och komma med kan du lika gärna hålla käften !

    SvaraRadera
  12. Va? Blir du otidig av lite kritik? Du skriver ju väldigt väldigt långt jämfört med de flesta andra här.

    Du kan väl den där gamla demokratiprincipen "jag ogillar allt vad den mannen säger men jag skulle kunna ge mitt liv för att låta honom få säga det."

    Men du ber mig hålla käften?

    SvaraRadera
  13. Bäste Dick.

    Men jösses, vilken roll spelar du, chef eller ledare när du ber väljare håll käften?

    Försök nu att komma i balans, och tala om för mig hur Kristdemokraterna i Färgelanda ser på ekonomin.

    Behöver vi höja skatten?

    Eller är det din kvast som får oss på grön kvist?

    SvaraRadera
  14. Jag blev ombedd att försöka berätta vad vi i vårt parti har för framtidsplaner här i kommunen. En avdelning där svågerpolitiken har härjat fritt. På den avdelningen vill jag gå lös med kvasten. Och samtidigt vill jag passa på att på mitt sätt beskriva hur jag ser på den sittande alliansen fina arbete på riksdagsplanet , då vi tyvärr inte kan skryta med det på lokalplanet. Men kan jag få framföra mina erfarenheter och få bidra med ett ökat stöd för alliansen så att vi vinner valet , så gör jag det.
    Om du tycker att jag skriver för mycket och där med inte orkar läsa mina inlägg så kan du ju bara skrolla förbi så fort du ser mitt namn. Värre är det för mig . Jag kan ju inte välja bort dig då de flesta här skriver anonymt. Samtidigt glädjer det mig att du har mer att säga än en rad, men inte häller här tillför du särskilt mycket till debatten. Och vist får du skriva så mycket du orkar , jag bara citerade Hasse & Tage i sketchen ” Fikarast på jobbet ”

    SvaraRadera
  15. Fischer? Är inte det kommunchefen i Lysekil.. som fixade jobb till Per Bäckström?

    SvaraRadera
  16. Bäste Dick.

    Tack för ditt svaret, alltid lika ödmjuk.

    Vad jag förstår, så blir vår ekonomi i balans om svågerpolitik inom tjänstesidan bekämpas. Är det rätt uppfattat?

    Nästa fråga, biblioteket i Högsäter stängdes, på vilket sätt vill ni lösa problemet som har uppstått för dom?
    Bokbuss?

    För att underlätta för dej, tar jag nu steget från de anonyma genom signaturen FABIAN.

    Jag väljer namnet för din skull. Som Kristdemokrat håller du ett vårdat språk och god balans, det är lite av ert varumärke. Då jag sorgligt nog kan vara lite provocerande och mitt synsätt kan leda dej ur fattning, öppnar jag nu upp för möjligheten att du på ett smidigt sätt kan ösa din förbannelse över mig, genom att säga "fy fabian".

    SvaraRadera
  17. Bäste socialdemokrat.

    Kan hända att jag misstolkade den andre skribenten och jag tillhör inte dem som vänder andra kinden till . Men du har ju naturligtvis rätt. Det är ju ingen bra ledaregenskap. Får jobba med det.
    Beträffande skattehöjning så vet jag inte det ännu. Har inte pratat med vår representant i budget & bokslutsförberedningen än. Där emot blev vi upplysta på kommun och landstingsdagarna i Jönköping här om veckan, att Sverige hade gått bättre än förväntat så det skulle bli ett större kommunbidrag än tidigare aviserat. Det kommer vad jag tror att presenteras i vårbudgeten. Huruvida kvasten kommer att vina, vill ja här i stället ange de personer jag tycker gör ett bra jobb. Den som jag tycker gör det bästa jobbet i kommunen är PO Johansson . Carina på äldrevården har jag också hör mycket gått om . Jan Myrén , Jan Sandell har jag bara goda erfarenheter från . Bengt Västerlund lika så . Men om kvastarbetet kommer att rädda ekonomin så blir det nog en kombination av åtgärder som gör att kommunen lyfter igen efter en kraftig buklandning.

    Beträffande Lysekil, så vet jag inte det. Men det kanske det finns någon annan här som vet.

    SvaraRadera
  18. Bäste Fabian
    jag tror våra inlägg har kommit i otakt.
    Jag kan förstå att du svarar som du gör när du trodde att jag skrev till dig.
    Dina inlägg är både berikande betänkansvärda och om våra inlägg kommer i takt igen så kommer du att märka den kristdemokratiska ödmjukheten. Beträffande biblioteket så skall jag ta reda på vad som gäller och återkomma med med ett svar. Fick för övrigt ett telebesked från polisen i dag.
    Jag kan konstatera att mitt och övriga bloggbesökare har bidragit till vissa framsteg i jakten på förövarna. Ett stort tack till er. För tillfället härjar det andra brottslingar på byn och de har ändrat strategi. De vill växla pengar med dig och plötsligt har dom kollrat bort dig så du inte vet hur mycket du har lämnat eller fått tillbaks. och så är du lurad. Så se upp för växelbedragarna. Tips om dessa personer lämnas till polisen.

    SvaraRadera