tisdag 16 mars 2010

Widekärr om FP i Färgelanda

Tommy Widekärr har fått känna på den mygelkultur, som råder i FP i Färgelanda under den beklagansvärde Kenneth Carlssons ledning.

På sin blogg redogör Tommy för hur den beklagansvärde och hans få utvalda män manövrerade ut Tommy vid nomineringsmötet, som slutade med förnyat "förtroende" för den beklagansvärde att fortsätta mygla i fyra år till. Men än skall inte den beklagansvärde ropa hej - väljarna skall säga sitt först. Än finns det alltså hopp!

Nedan publicerar vi ett utdrag ur Tommys redogörelse. Klicka här för att läsa hela Tommys inlägg om hur de "demokratiska" krafterna i FP i Färgelanda arbetar. I Tommys inlägg målas upp en bild av ett gubbsjukt marginalparti, där ett fåtal sammansvurna myglare bevakar sina positioner och därmed blockerar alla försök till förändring och föryngring.

Vad vi har lite svårt att förstå, är att Tommy inte avsade sig sin plats på valsedeln.

Under Tommys inlägg publicerar vi folkpartisten Anders Bennerstens insändare, som han skickade till Bohusläningen den 9/3

För att ge läsarna den fulla bilden publicerar vi nederst Folkpartiets valsedel. Valsedeln innefattar endast 12 namn, vilket redan det är ett fattigdomstecken och vittnar om den djupa misstro som invånarna idag hyser gentemot Kenneth Carlsson och hans gäng. Folk vill helt enkelt inte förknippas med partiet som det ser ut idag. En del ställer sig kanske frågan om man i fortsättningen kan ha något förtroende för Räddningstjänsten, när dess "chef" Bo Ljung står på plats 5.
--------------------------------------------------------------------------------
Att jag inte lyckades med att ta en placering bland de främsta tycker jag själv är tråkigt. För mig är det en självklarhet att man sätter en lista som man tror man kan vinna valet med. Jag tror att det är viktigt för partiet att jag finns med i toppen som ett alternativ för de liberaler som inte stöder lokalpartiets huvudlinje.

Nu visade det sig att de tolv starka medlemmar som närvarade på nomineringsmötet (FP har 31 medlemmar i kommunen) inte var mogna för en förändring... en viktig ingrediens för att få vara med, är gott uppförande i föreningen. Något som tydligt uttalades att jag inte bidrog med.

Däremot måste det ses som en svaghet att Folkpartiet i Färgelanda inte kan visa på någon form av förnyelse i partitoppen. Att bara en kvinna får plats bland topp 5. Att ingen är under 30. Att ingen är under 40. Att ingen är under 50.

I dagsläget har jag inget förtroende i Folkpartiet i Färgelanda. Det har på ett demokratiskt sätt konstaterats.

--------------------------------------------------------------------------------
Anders Bennerstens insändare

Generationsbyte i folkpartiet ja tack, det behövs säkert i de flesta partier men jag håller mig på min kant.

Folkpartiets styrelse borde förstå att efter några år av idel impopulära beslut och åtgärder såsom:
* Nerdragningar inom skolan
* En oerhört klumpig/respektlös hantering av ett mobbingärende.
* Medansvarig i Björnhusaffären som retar gallfeber på de flesta i kommunen.

Man kan förutse ett dåligt resultat i valet om Folkpartiet hela tiden förknippas med de personer som varit med om dessa negativa handlingar. Även om det i utövarnas ögon varit rätta och nödvändiga beslut så hjälper inte det när folket står med valsedeln i hand och skall rösta. Då är det styrelsens ansvar att se till att valresultatet blir så bra det bara kan utifrån de möjligheter vi har i Färgelanda.

Vi har en toppenkandidat i folkpartiet som jag och många andra folkpartister vill ha som ny frontfigur TOMMY WIDEKÄRR. Men detta har inte hörsammats av styrelsen. Tommy skulle bli nummer 6 på listan (borde utan vidare diskussion varit bland de främsta 3) om inte gammelmoderaten Stefan Jacobsson börjat ta för sig och informerat övriga om att Tommy som kritiserat partiet och lämnat uppdrag i protest mot styrelsen minsann inte förtjänade den platsen utan den tyckte Stefan Jacobsson att han skulle få i stället.(Allt som Tommy gjort visar ju bara att han har en sund frisk själ som inte finner sig i vad som helst)

Detta skedde med Styrelsens goda minne och detta visar att de inte har en aning om hur vindarna blåser i kommunen (Hur man nu kan missa det i Färgelanda ????).
Jag gillar inte att Folkpartitoppen i Färgelanda har en liten kärna för inbördes beundran vilket är tydligt. De saknar fullständigt förmåga till självkritik.

Jag hoppas på nya sunda krafter i Folkpartiet och att de som vill att det skall ske förändringar i toppen - Gör som jag Lägg din röst på Tommy Widekärr i kommunvalet i höst!!!

Nya ledare gör vägen bredare.

Anders Bennersten
Folkpartist Färgelanda

--------------------------------------------------------------------------------
Folkpartiet i Färgelandas valsedel
1. Kenneth Carlsson
2. Håkan Gusteus
3. Olle Hagström
4. Inger Andersson
5. Bo Ljung
6. Stefan Jacobsson
7. Tommy Widekärr
8. Roger Martinsson
9. Birgit Andersson
10.Bengt Pettersson
11.Lars Bäcker
12.Åke Högberg
--------------------------------------------------------------------------------
Bloggredaktionen

29 kommentarer:

  1. Anders Bennersten16 mars 2010 kl. 16:04

    Insändare
    Skickad till Bohusläningen 9/3

    Generationsbyte i folkpartiet ja tack, det behövs säkert i de flesta partier men jag håller mig på min kant. Folkpartiets styrelse borde förstå att efter några år av idel impopulära beslut och åtgärder såsom :
    * Nerdragningar inom skolan
    * En oerhört klumpig/respektlös hantering av ett mobbingärende.
    * Medansvarig i Björnhusaffären som retar gallfeber på de festa i kommunen.
    Man kan förutse ett dåligt resultat i valet om Folkpartiet hela tiden förknippas med de personer som varit med om dessa negativa handlingar även om det i utövarnas ögon varit rätta och nödvändiga beslut så hjälper inte det är folket står med valsedeln i hand och skall rösta.
    Då är det styrelsens ansvar att se till att valresultatet blir så bra det bara kan utifrån de möjligheter vi har i Färgelanda.
    Vi har en toppenkandidat i folkpartiet som jag och många andra folkpartister vill ha om ny frontfigur
    TOMMY WIDEKÄRR. Men detta har inte hörsammats av styrelsen Tommy skulle bli nummer 6 på listan (Borde utan vidare diskussion varit bland de främta 3) om inte gammelmoderaten Stefan Jacobsson börjat ta för sig och informerat övriga om att Tommy som kritiserat partiet och lämnat uppdrag i protest mot styrelsen minsann inte förtjänade den platsen utan den tyckte Stefan Jacobsson att han skulle få i stället.( Allt som Tommy gjort visar ju bara att han har en sund frisk själ som inte finner sig i vad som helst)
    Detta skedde med Styrelsens goda minne och detta visar att de inte har en aning om hur vindarna blåser i kommunen (Hur man nu kan missa det i Färgelanda ????).
    Jag gillar inte att Folkpartitoppen i Färgelanda har en liten kärna för inbördes beundran vilket är tydligt,
    De saknar fullständigt förmåga till självkritik.
    Jag hoppas på nya sunda krafter i folkpartiet och att de som vill att det skall ske förändringar i toppen - Gör som jag
    Lägg din röst på Tommy Widekärr i kommunvalet i höst!!!
    Nya ledare gör vägen bredare.

    Anders Bennersten
    Folkpartist Färgelanda

    SvaraRadera
  2. Skolfrågan

    Jag får hålla med dig om att det kan behövas en förändring i folkpartiet . Det är lite svårt, ja otänkbart att bilda allians med toppnamnen. Med den historia vi har bakom oss. Personligen har jag inga problem med Tommy men han var faktiskt med om att lägga ned skolorna , vilket ligger honom till last. Så min fråga till dig Anders , var står ni i skolfrågan egentligen.

    SvaraRadera
  3. Hellre död än folkpartist i Fla alla myglar lika mycket!! Se skolorna den är svår att prata bort eller vad säger Anders om det..

    SvaraRadera
  4. Tommy behövs nu och i den politiska framtiden i Färgelanda. Han behövs också för ungdomarna i föreningslivet. Hoppas fler "Tommy" ger sig till känna. Hur skall vi engagera ungdomarna i det kommande valet? Tillfälliga ungdomsförbund? För övrigt håller jag till pricka med om vad Anders Bennesten säger i sitt inlägg. Jag lägger dock min röst på KD

    SvaraRadera
  5. Anders Benersten16 mars 2010 kl. 18:06

    Jag har inte engagerat mig i skolfrågan allmänt vad jag gjorde var att sammankalla ett politikermöte gällande nedläggningen av höjdenskolan där min son går. Vi tyckte det gick för fort som så många andra, i stort sett alla föräldrar ville att höjden skulle vara kvar ett år till så att nedläggningen kunde planeras bättre.det var doc bara ett år som gällde då. Nu blev det ju så i och med att folkpartiet ändrade sig i frågan.
    Gällande nedläggning av skolorna i stigen och järbo så har jag ingen uppfattning. Alternativen som låg var ju, sparas höjden så läggs stigen och järbo ner och jag kämpade för att höjden där min son går skulle vara kvar som förälder och inte politiker.
    I övrigt så är min personliga åsikt att Stigen är ett samhäle och ett samhälle behöver en skola .
    Beträffande anonym 16.41 jag vet vem du är och vad jag minns var du själv folkpartist för några år sedan.
    Om ni vill ha debatt med mig så signera med namn, anonyma fegisar göre sig icke besvär
    och du anonym 16.41 var inte du en fegis ???

    SvaraRadera
  6. Att offra Stigen och Järbo skola för att få ha sin son kvar ett år på Höjden är väl ändå ett beslut som endast en äkta Folkpartist kan stå för. Om detta är framtidens politik i Fp så är allt hopp ute om bättring i det partiet.
    Man skäms som Färgelandabo när man träffar någon som hade ett barn på de nu nedlagda skolorna.

    SvaraRadera
  7. I Tommys fall går det ju att förstå eftersom han har chans att kryssa sig in. Men flera av dom andra???? Vad f-n tänker dom på?

    SvaraRadera
  8. Folkpartiet- vilket folk menar dom?

    SvaraRadera
  9. Det funkar inte att man kryssar in Tommy, det blir ju ändå bara så att Kenneth tar dom rösterna också. För att det ska bli trovärdigt måste det till en separat lista. Den listan som är nu är ju bara skrattretande (med undantag för Tommy då)eller omöjlig rättare sagt.....katastrofval väntar...

    SvaraRadera
  10. Att först rösta för att lägga ner ytterskolorna och sedan försöka släta över det med att det kanske inte var så bra är att vända kappan efter vinden.

    INTE trovärdigt!!!!!!!!!!!!!

    Skulle ALDRIG falla mej in att rösta på ett kappvändarparti.

    SvaraRadera
  11. Förgubbningen är ju närmast total på FP-listan!

    Av tolv namn är endast 4:e och 9;e namnen kvinnor!

    Den listan borde vara ett fall för diskrimineringsombudsmannen!

    Finns det ett eget FP-Färgelanda där det nästan inte bor några kvinnor?

    Tycker kanske FP-Färgelanda att kvinnor inte ska ha någon demokratisk makt?

    SvaraRadera
  12. Någon skrev för en tid sedan och eftersökte en Nelson Mandela i kommunen. En person som kan "hela" folket igen i Färgelanda.

    Vi kommunbor har en gemensam fiende och den fienden är de personer som "eventuellt" begått lagöverträdanden i björnhushärvan.

    Den gemenskapen om att blivit lurade på skattepengar får vara ett frö som sås i våra själar som skapar förståelse och försoning. Det kan endast ske när allt blivit ordentligt genomlyst.

    Förståelse och försoning är vårt svar på Nelson Mandela.

    Stöd Tommy och Anders istället för att slägga skit på dem. Ja, de är medlemmar i ett parti som stängde skolorna. Men får man inte tycka olika? Det är väl inte olagligt?

    De som skall straffas för skolnedläggningarna är inte Anders och Tommy, utan de STYRANDE personer som släppt lös björnen samt företagarna som åderlåter den. Björnen slukade skolorna.Inte familjefäderna Anders och Tommy!

    De vågar träda fram och det trots all den svidande kritik folkpartiet fått under den senaste tiden. Det är civilkurage och vilja till förändring. Släck inte det goda budskap de försöker frambringa!

    Varför är Tommy kvar i (fp)?
    Jo, han är liberalist och en fin sådan också. Och vinner han röster kan alliansen försonas när ohyran i partiet vädrats ut.

    Sedan hoppas jag att det även på motståndarsidan träder in sunda människor med rätt värderingar. Hellre lagliga och ärliga människor i konkurerande ideologi än oärliga partikamrater.

    Låt oss alla flå björnen och se hur mager den är under skinnet. Kanske pälsen är full av åderlåtande fästingar som behövs skickas vidare för statlig analys.

    VÄND STRIDSYXAN ÅT RÄTT HÅLL OCH TÄND FREDSPIPAN MELLAN GODA KRAFTER!

    SvaraRadera
  13. Utredningen om skolnedläggningen var också "olaglig" många hade direkta samtal med de som gick över på "andra" sidan och påtalade direkta felaktigheter i utredningen men som vanligt tar vissa personer den enkla vägen och det eftersom det efteråt inte behöver ta något ansvar.

    Så nej, så lätt glömmer man inte lögner och svek. En gång lögner och svek alltid lögner och svek.

    Det största problemet i denna kommunen är att man skyller på andra och tar inget ansvar. Så är det hela tiden.

    SvaraRadera
  14. Partiföreträdare som manar till våldshandlingar på sin blogg kan väl knappast vara framtiden för Färgelanda.
    Har man därtill uttryckt att man tycker det är stort att lägga ner landsbygdsskolorna i samhällets tjänst så blir det än tydligare att man inte företräder framtiden i Färgelanda kommun.

    Tänk på att varje röst på Fp är en röst på Kennet Carlsson oavsett hur ni kryssar.

    SvaraRadera
  15. 7.36
    Om det nu var Tommy du menade, så är du fel ute. Tommy gav uttryck för en känsla och frustration och det var det som han skrev om. Han uppmanade ingen att begå våldshandlingar. Läs om!

    SvaraRadera
  16. De barnfamiljer som fått flytta eller som får fladdra runt i kommunen och lämna barn på flera ställen, eller de familjer som inte fick skolbuss för de valde en skola närmast hemmet lär inte hellre glömma så fort.

    Dessa familjer känner av ert svek och era lögner VARJE MORGON!

    Och bättre lär det inte bli heller med den ekonomi som vi kommer "glida" in i oavsett vem som kommer styra.

    SvaraRadera
  17. Bill 4 president!

    Är det någon som vet hur Kristdemokraternas lista kommer att se ut inför valet.

    SvaraRadera
  18. Ser ut som en riktig kalkonlista det där.

    SvaraRadera
  19. Widekärrs blogg

    ""Det tog inte lång tid fören jag blev kallad både "jävla pajas" och "din svarte jävel". Då hade jag inte ännu öppnat munnen. Jag var redo att rensa i församlingen, jag var beredd att gå till handgripligheter. Slå sönder det där fula nyllet, istället fick jag sitta av min frustration i all stillhet, medans jag kokade inombords. Jag släppte honom aldrig med blickensedan, men han vågade aldrig mer vända sig åt mitt håll. Han vågade inte möta min blick, först det svarta, sedan mitt leende. Han försvann i pausen, rädd som en skadeskjuten räv. Jag svär, om du läser det här så är det inte färdigt ännu.
    För en stund sedan avslutades debatten följd av omröstningen. 18-17 till folkpartiets förslag som blandannat innebär att Järbo, Stigen och Höjden läggs ned. Mer om det och vad det innebär kanske jag skriver mer om i morgon, men då måste allt lusten verkligen falla på. jag är så dödligt trött på politik och Färgelanda i synnerhet. Nu skall jag avsluta denna natt med en hockeymatch, antingen Boston-Montreal, eller Washington-Ny Rangers. Tror det blir den sistnämnda. Men först skall jag gå och ladda mitt vapen. Här skall vilas på hanen! Ett sista hot vrålades ut när missbelåtna åhörare lämnade salen efter omröstningen. Stolar sparkades omkull samtidigt som ett klart statement uttalades till oss folkpartister; "Ni skall skjutas era jävlar".
    Jag är beredd, kom bara...""

    Oförlåtligt och mycket lågt av de som uttalat hoten om de är sanna, men än mer oförlåtligt att en FM-ledamot ger uttryck för att han tänker misshandla människor och ta till vapen.

    SvaraRadera
  20. Kasta er nu inte det första ni gör över björnarna.

    Björnsoppan är med stor sannolikhet oätlig.

    Isbjörnarna, nycket tyder på att det är just isbjörnar som oroligt vankar omkring i Björnhuset. Större, vildare och galnare av hunger än alla andra björnar. De har matats med pengar och det är bara pengar som kan stilla deras galna hunger.

    Men låt oss säga att till exempel Robin Hood dyker upp som en räddare i nöden och dödar de farliga isbjörnarna med sina bara händer.

    När skinnet är flått återstår köttet och en hägrande björnsoppa men SE UPP!

    Det bara är så med isbjörnar. Allt fler föds som hermafroditer och PRECIS ALLA är smockfulla med trikiner.

    Isbjörnar är ett jävla skit att få in i ett hus.

    Och fixar Robin Hood biffen så går köttet inte att äta. OTJÄNLIG FÖDA.Stön.

    SvaraRadera
  21. Förtroende och trovärdighet tar lång tid att bygga upp. Dessa två är också anledningen till att man litar på någon och lägger sin röst på någon.

    Förtroende och trovärdighet är dessutom fruktansvärt kort bästföredatum. Du måste bevisa det i allt du gör, dagligen.

    Förtroende och trovärdighet tar dessutom 10 gånger så lång tid att bygga upp mot att rasera.

    Något att tänka på!

    SvaraRadera
  22. Poeten har rätt. Bara ytterligare pengar kan stilla Björnarnas hunger. Just nu är pengarna slut. De måste matas hela tiden.De är inte vana vid att klara sig själva. Ett KF beslut om mer pengar måste gå fort fort fort. Man måste förstå att det kan handla om dagar innan de svälter ihjäl(konkurs). De har nu blivit matade i 2,5 år och är vana vid att få mat när de är hungriga. KF kan väl ge dom 10 miljoner så blir det lungt i huset den närmaste månaden(extra KF) Därefter kanske man kan ta lärdom och hålla sig till de ordinarie KF-mötena när man skall be om mer pengar. Sanningen är att det bara kan bli värre och värre så länge samma personer som har varit med och ställt till eländet skall vara med och ge sken av att de vill ordna upp situationen. Det säger sig självt. De är inte ens objektiva. Deras huvudmål är inte att ordna upp det för Färgelandas bästa utan för sitt eget bästa dvs mörka så mycket som möjligt och detta med våra pengar. De är förblindade. Björnarna skriver väl på vilka avtalskrav som helst. Vad har de i detta läget att förlora. Rädda vad som räddas kan vill man utropa.

    SvaraRadera
  23. Till Anders Bennersten
    Du visar med all önskvärd tydlighet vilken kvalité vi har på FP;s politiker i Färgelanda.
    "Ingen uppfattning" om skolan i Järbo och Stigen !!! Man häpnar. Men att rädda Höjdenskolan där Din son går, där hade Du uppfattning. Duktig ponke! Med en sådan inskränkt samhällssyn som Du visar vore det tacksamt om Du frivilligt stiger åt sidan för andra krafter!

    SvaraRadera
  24. 09.10 Ang Widekärrs Blogg

    Noga räknat är det Widekärr som förklarar hur han tänker försvara sig mot de hot som uttalats mot honom - det är alltså inte Widekärr som hotar någon annan. Däremot kan man ha synpunkter på Widekärrs ordval, men man bör ha i åtanke att han var i affekt när han skrev av sig på sin blogg.

    Mer berättigat är att ha synpunkter på att Widekärr röstade för att lägga ned Stigen och Järbo skolor. Men inte p g a Widekärrs åsikt att skolorna skulle läggas ned - som politiker förväntas han ju ha en åsikt och följa en linje - utan p g a att Folkpartiet i alliansens regeringsförklaring lovat att inte lägga ned några skolor under mandatperioden. Det man med rätta kan fråga Widekärr är därför, om han inte hade läst förklaringen innan han lade sin röst?

    SvaraRadera
  25. Jag hoppas på att Stigen får sin privatskola nu när björnen krossat den kommunala. Kanske är det så att ni stigenbor bara tänker på att fylla er skola med stigenbarn?

    Jag tycker alternativ är bra och är det så att ni får en bättre skolmiljö så kanske jag är en av de som kan tänka mig att flytta mina barn till er privatskola.

    Och är det riktigt "jäkla bra" så är det värt att betala en extra slant för barnens utveckling. Hoppas ni lyckas så den där fd. försäkringsmäklaren med playboystil får ångra sin kråksång.

    Jag förstår att ni är besvikna över skolnedläggningarna och jag håller med er att det är för jäkligt.

    Helikopter piloten med litet h i början är en "clever and bright" människa. Piloten pratar om agrart arv samt arv av tung religösitet vilket gjort oss till icke förlåtande. Har piloten rätt? Och hade i sådana fall Tommy rätt angående "bonnigheten"? Är det inte dags att ändra på detta nu? Smaka på ordet FÖRLÅTA???

    Det är dags att vi går vidare och klämmer åt de som begår eventuella olagligheter. Det är dags att de får ansvara för sina handlingar.

    Vi måste också se till att vi inte för vidare generationsagg mot familjemedlemmar till de som gjort grava fel. Här har vi vuxna ett stort ansvar att bära.

    SvaraRadera
  26. Förtydligande om friskolorna:

    Friskola är ingen "privatskola" man har samma skolplaner och skollagar att följa som den kommunala skolan, barnen läser samma ämnen enligt planen och blir kontrollerade av samma skolinspektion som den kommunala skolan.

    Det kostar inget att gå i en friskola, kommunen betalar skolgången med sin skolpeng.

    Men ett stort MEN, föräldrarna har inflytande på ett helt annat vis än i en kommunal skola.

    Alltså Järbo & Stigens Skola kommer vara precis som förut fast bättre!

    Läs mer här:
    http://www.friskola.se/Om_friskolor_Vad_ar_en_fristaende_skola__DXNI-70434_.aspx


    Vad är en fristående skola?
    Friskolereformen

    Utvecklingen har gått snabbt sedan det nya systemet med kommunala bidrag till fristående skolor infördes år 1992. Som exempel kan nämnas att det läsåret 1991/92 fanns ca 90 fristående grundskolor och att antalet läsåret 2008/2009 var 677.
    Vad är en friskola?

    Friskolor är skolor som drivs med en annan huvudman - ägare - än de som anordnas av kommunen eller landstinget. Fristående skolor finns på såväl grundskole- som gymnasienivå. Det finns också fristående särskolor, vilka oftast är integrerade vid en fristående grundskola samt fristående gymnasiesärskolor. Fristående förskoleklass kan också bedrivas i anslutning till fristående grundskola eller särskola.
    Öppen för alla

    En fristående skola ska vara öppen för alla. Alla som vill har således rätt att gå i en av Statens Skolinspektion godkänd friskola, oavsett om skolan ligger i den kommun där man är bosatt eller i en annan kommun. Har Skolinspektionen också förklarat friskolan berättigad till kommunala bidrag är hemkommunen alltid skyldig att betala bidrag till skolan för varje elev som går där. Bidraget baseras på kommunens egen skolpeng.

    Bidragsberättigade grundskolor och gymnasieskolor får inte ta ut avgifter för undervisningen. De får inte heller ta ut ansöknings- eller anmälningsavgifter.

    Det är vanligt att antalet sökande till en friskola är fler än antalet platser. De fristående grundskolorna kan då använda sig av kötid, närhetsprincip och syskonförtur som intagningsprincip. På gymnasienivå använder man betygen som urval.

    Om utbildningen kräver att eleverna har speciella färdigheter i musik eller dans, får hänsyn tas till färdighetsprov vid antagningen. I övrigt får tester eller prov inte utgöra villkor för att eleven ska bli antagen till skolan eller få fortsätta där.
    Barn i behov av särskilt stöd

    I vissa fall kan en kommun neka att betala en fristående skola bidrag för särskilt stöd som en elev kan behöva, nämligen om det finns en kommunal skola som redan har mycket bra resurser för att tillgodose elevens särskilda behov. Bakom detta ligger ett resonemang att en ovillkorlig rätt för elever med behov av omfattande särskilt stöd att välja skola - kommunal eller fristående - kan leda till orimliga kostnadsökningar för kommunen om man inte får samla elever med liknande behov som kan utnyttja samma investeringar till en och samma skola. I de fall kommunen nekar den fristående skolan sådant särskilt bidrag kan skolan neka att ta emot eleven. Detta gäller för såväl fristående skolor på grunskolenivå som för fristående gymnasier.

    SvaraRadera
  27. majoritetens manifest

    Enligt hur jag ser på den frågan så menar jag att tjänstemannen gjort sig skyldig till tjänstefel. Det var den spontana reaktionen som jag också fick av SKL's jurist när jag talade med honom i skolärendet. Enligt vad jag tycker så ,och så som jag kommer att arbeta för , om jag får något att säga till om , så skall tjänstemännens agerande i varje fråga utgå från den styrande majoritetens manifest. Annars är det ju ingen mening att ens göra en sådan skrivelse. Detta är något som tjänstemännen aldrig har tagit fasta på tidigare men jag kan försäkra att detta kommer att bli en principsak om jag får de andra med mig i KD. Och det tror jag att jag får. Vad denna tjänsteman har gjort är att dela kommunens invånare i stället för att samla den.

    SvaraRadera
  28. Tack för förtydligandet 17:44!

    SvaraRadera
  29. Jaha, det kan tyckas att jag gick med i Folkpartiet vid helt fel tid, det liknar ju att kliva på ett sjunkande skepp. Men Folkpartiets idé och politik är viktig. Den liberala politiken. Vad är det egentligen? Ja samhället har liberaliserats så mycket under de sista decennierna, så att det är nästan osynligt vad liberalt betyder. Liberalt är t.ex. fler friskolor, vilket skapade möjligheten att kringgå det kommunala beslutet. Liberalt är att värna om den personliga friheten mot totalitära politiska tendenser som vill ha stor statsinblandning i beslut som rör oss alla. Det finns också olika riktningar inom liberalismen. Den extrema, som jag bestämt motverkar, som vill göra hela jorden till en marknad där människor drar runt och söker arbete. Jag är för småföretagsamhet, nära naturen, hållbart, småskaligt och mot upphandlingar som slår på lokal småskalig produktion. Jag är för att kommunen hjälper till att utveckla hela kommunen och på ett "högre plan" för att kommunen bedriver affärsmässig verksamhet som gynnar både kommun och företagande. Jag tror på Folkpartiet som en viktig politisk kraft inom kommunen och för framtiden. Folkpartiet har röjt i skolflummet. Folkpartiet har röjt i flyktingpolitiken och t.ex. Burkafrågan, där andra partier inte vågat sätta ned foten.
    Jo, SD säger någon kanske, men med Folkpartiets liberala värderingar, så blandas detta inte ihop med extremhöger-totalitära värderingar i övrigt. Folkpartiet är folkets röst. Ni måste bara lyssna på den. Det är så viktigt för en frihetlig framtid!

    SvaraRadera