lördag 15 maj 2010

Jubilaren Ingemar Roos kritiserar myglet i kommunen

I gårdagens Bohusläningen berättade krögaren Ingemar Roos hur myglarna i kommunledningen startade upp en "egen" restaurang på Furåsen och sedan gav alla jobb till Astrid. Vi förstår att Ingemar är både bitter och förbannad över att han inte ens fått chansen att få vara med och konkurrera om uppdragen.

"Det var till stor del kommunens agerande som gjorde att vi tvingades dra ner på verksamheten", säger Ingemar. Och vi kan bara instämma med Ingemar. Det är rent ut sagt tragiskt att kommuninvånarna tvingas betala priset för kommunledningens mygel. Inte nog med att myglarna olagligen stoppar miljoner av våra skattepengar i privata fickor, myglet gör också att etablerade verksamheter drabbas och att kommunen förlorar arbetstillfällen.

Som Bloggen redovisade för ett par dagar sedan, så har Färgelanda förstörts av all korruption och mygel. Förtroendet för kommunledningen bland företagare är nu nästan sämst i landet - och det är inte svårt att förstå. Som företagare får du inga uppdrag om du inte känner rätt personer eller slickar rätt... (ja, ni vet vad vi menar). Einari Johansson, VD på JABA Group, tycker att systemet fungerar bra, medan Dick Jonefelt (DJ Electronics) liknar det vid ett Grekland i miniatyr.

Bloggredaktionen

3 kommentarer:

  1. jag mins hur det var när Ingemar startade i Gästis då hans företrädare inte behövde göra något åt ventilationen men att Familjen Roos var tvungen att investera stora pengar för att få sin verksamhet godkäng. Jag mins mycket väl hur irriterad Ingemar var över detta. Även jag fick känna på kommunens hårda hand när jag flyttade hem min verksamhet till Färgelanda från trollhättan då en stroppig byggnadsingenjör vid namn Leif Eriksson i myndig stämma lät meddela att det minnas krävdes byggnadslov för att bedriva den verksamhet som jag skulle bedriva i dessa lokaler. Jag ville då veta vad det var för skillnad på att sälja kläder eller motorsågar , men det vägrade tjänstemannen att svara på utan vidhöll att det var hans ord som gällde. Jag ilsknade till och tänkte att de va då f-n att jag inte skulle få reda på varför jag skulle ha bygglov. Jag tog då kontakt med SKL och fick då tipset om att se det gamla bygglovet och att det minsann skulle ske skyndsamt , han sa vidare att jag skulle faxa in min förfrågan för att få den diaré förd , för då kunde inte tjänstemannen slingra sig. Det visade sig att det var flera verksamheter som hade bedrivits där före mig och de hade då kört svart med kommunens goda minne. Detta hände 98 och det var nog en bidragande orsak till mitt politiska engagemang . Men det skall jag säga att det är inte så lätt att bli av med sådana här tråkiga tjänstemän . Och att ge dem kritik för ett dåligt utfört ärende är tabu .

    SvaraRadera
  2. Det går inte att kombinera entusiasm,företagararanda,kommunens anseende,trivsel och inflyttning med okunnighet,omdömeslöshet,mygel och korruption.
    Inte ens kommunens egna verksamheter fungerar under nuvarande förutsättningar.

    I längden blir förnekelsen av sakernas tillstånd ohållbar. Myglet är inte alltid korruption utan helt enkelt enda möjligheten att förneka tillkortakommandena. De patetiska och ekonomiskt katastrofala resultaten är naturligtvis i sin tur beroende av den korruption som har förekommit vid tillsättandet av outbildad och omdömeslös ledande personal.
    Undrar hur länge de skall kunna dölja det ekonomiska dagsläget. Alla som kan tänka förstår att det är en tickande bomb!!!

    SvaraRadera
  3. Bensintapp,bibliotek coh nu folktandvård läggs ner i Högsäter. Skolor läggs ner i Rännelanda,Järbo och Stigen. Inte ens bokbussen fick vara kvar. Träffpunkten för kvinnor med alkoholproblem(uppskattad) fick inte vara kvar. En scoutföreningen i Stigen (väl fungerande) fick av byråkratiska hinder inte ett pyttelitet hyresbidrag. På två år är ekonomi och Färgelandas ryckte kört i botten bla pga företeelser som hantering av Björnhuset,mobbning,sannslösa fatasier om vänortssammarbete med Schönberg etc
    Bra jobbat! Snabbt också! Sov så gott medan den förträfflige snackepellen till kommunchef fortsätter med sin karriär.

    SvaraRadera