onsdag 4 maj 2011

Grattis Färgelanda!

SAAB får nya pengar - jobben på IAC säkras.

I tider när allt känns hopplöst och många funderar på om kommunen överhuvud taget har en framtid, så kommer det plötsligt en nyhet som visar hur fort saker och ting kan svänga.

Tisdagen var en riktig toppendag - för alla Färgelandabor som struntar i vädret vill säga. För samtidigt som det regnade småspik, snöade och haglade, kom alltså beskedet att SAAB:s framtid är säkrad - åtminstone för nu. SAAB - katten med minst nio liv - har nämligen ordnat fram nya pengar.

Genom kapitaltillskottet - från Kina - säkras fortsatt drift och därmed jobben.

Bloggen noterar att det även var kinesiska intressen som räddade Volvo PV. Tisdagens affär manifesterar dagens globaliserade näringsliv och Sveriges beroende därav.

Ett stort tack till alla dem, som medverkade till att rädda jobben vid SAAB, IAC m.fl. företag. Det är de sannerligen värda.

En liten brasklapp är dock på sin plats. Det finns - som vanligt höll vi på att säga när SAAB är inblandat - några ägarfrågor som behöver redas ut och godkännas innan affären är spikad.

Bloggredaktionen

3 kommentarer:

  1. Bra.
    Vi får bara hoppas att affären på lång sikt inte innebär att hela SAAB flyttas till Kina.
    Risken kan inte uteslutas när man efter en tid tagit till sig all den kunskap som finns bland SAAB:s tekniker.

    SvaraRadera
  2. SAAB blir just nu av med många ingenjörer som rekryteras till Volvo.
    SAAB har på något konstigt vänster kunnat fortleva trots årliga förluster.
    Man måste dock undra hur i jösse namn planeringen såg ut när SAAB efter så kort tid hamnade i denna likviditetskris.
    Har allt undrat om de nuvarande herrarna är skojare eller rättare sagt undrat över deras verkliga agenda.
    Medger dock att sammarbetet med det kinesiska företaget gör det hela intressant ur ett möjligt framtidsperspektiv.
    Utvecklingskostnader,produktionskostnader och försäljningsintäkter måste dock få en chans att mötas utan att det blir allvarligare "morgonförkylningar".
    Kanske det går att flaxa sig upp till hållbar flyghöjd. Med lite tur kanske de får hjälp av en termikvind.
    Än har inte den berömda SAAB-vingeformen(de första SAABarnas form) tjänat ut.
    Jag håller på SAAB. Heja SAAB.

    SvaraRadera
  3. SAAB gör ju anspråk på att vara en konkurrent till bland annat BMW i segmentet prestigebilar. Såg just i TV att BMW-gruppen räknar med att i år tillverka 1,5 miljoner bilar, att jämföra med SAAB:s sannolikt väl optimistiska prognos på 80.000 bilar.
    Tillåt mig tvivla på att SAAB klarar den utmaningen.
    Matchen mot Mercedes och Audi blir inte heller särskilt lätt.

    SvaraRadera