söndag 27 september 2009

Björnhuset - årskostnader.

Har visat att om kommunen skulle lyckas "stänga" själva investeringsprojektet vid 70 miljoner kroner kommer de följdkostnader som kommunen måste betala varje år att bli minst 8-9 miljoner kronor/år. Detta är kallhyran!!! (se länk nedan) Detta förutsatt att företagen fullt ut betalar sina tillverkningsrelaterade kostnader som el, vatten,sopor etc,. Obs att då har jag också förutsatt att ingångsvärdet på Björnhuset är O kronor.

Länk till årskostnader!

Om vi struntar i ränta och amortering (=avskrivning) dvs vi skänker 70 miljoner kronor till företagen så kommer ändå underhåll och drift ( försäkringar service avtal administation m.m.) att kosta ca 2,1 miljoner kronor varje år.(Detta är mycket lågt räknat) Om de "hemliga" hyresavtalen skulle vara så skandalösa att företagen endast skulle betala 2,1 miljoner kronor/år så innebär det att vi ej får tillbaka en enda krona av de satsade 70 miljoner kronorna!!!

Eriksson är förutom totalt inkompetent även en tragisk person, men jag måste säga att socialdemokratins agerande ända sedan tillsättandet av Eriksson är mig det mest obegripliga och frånstötande. Agerandet är så ansvarslöst och maktfullkomligt att det väcker känslor av avsky. De (socialdemokraterna) blir helt enkelt tvungna att byta ut den gamla besättningen. I längden kommer det inte att gå att försvara galenskaperna. Tyvärr har de redan sargat ekonomin för lång tid framöver (33 år).

Vi har alledes säkert ännu inte sett slutet på galenskaperna. Tyvärr tror jag de först måste bli ännu bisarrare. Flera olika åtgärder behöver nog aktiveras samtidigt (bl.a. juridiska men även positiva politiska åtgärder m.m.)

Till moderater, centerpartister och kristdemokrater vill jag säga att ni gjorde ett hedersamt och på sikt politiskt lyckat ställningstagande vid senaste ks-mötet. Verkligheten går nämligen bara att bortse från till en viss punkt.

Vänligen
Bill Östlund

8 kommentarer:

  1. Bill - Detta material måste komma till alla politikers kännedom! Skriv ut det och skicka med vanlig post. Även berörda tjänstemän måste få svart på vitt!

    Egentligen skulle alla i kommunen veta det, och förstå varför hyresnivån måste upp. Hur få ut det?

    Jag tror inte ens att klusterföretagen skulle kunna hävda att de ska ha så låg hyra att kommunen går back. Det är ju de som utformat lokalerna.

    Jag hoppas att kommunen har REPABs böcker och kan leta upp precis det du anför. Dessa är vedertagna handböcker, så det är inget hokus-pokus du har hittat på nu.

    Du, Bill, har kunskap och erfarenhet av fastigheter, och skulle kunna vara med i förhandlingarna, men.. men.. men..

    Du gör ett gediget arbete! Tack!

    SvaraRadera
  2. Apropå positiva politiska insatser så behöver Färgelanda ett kommunalråd som dels kan sanera, dels utveckla ekonomin.
    Och vid sin sida behöver hon eller han en erfaren och kreativ organisationchef, en kommunchef som respekterar offentlighetsprincipen och kan kommunallaagen.'

    Det största problem Färgelanda har idag är bristen på ledning.

    Olika strategier kan vända utvecklingen men för att detta rangliga lilla skepp Färgelanda på de globala haven inte ska gå í kvav. Men med en maktberusad kapten som inte kan läsa sjökort och inte styra båten ligger vi pýrt till.

    Med en ekonomi i balans öppnar sig olika vägar till utveckling och tillväxt.

    Kommunallagen ger kommunerna vida ramar.

    Färgelanda kan rekrytera en skicklig entreprenör som driver kommunen som ett företag, konsoliderar, utvecklar långsiktigt och kortsiktigt. En sund vd-typ på kommunalrådsstolen skulle nog inte skada efter alla vettlösa satsningar. Hon/han skulle knappt behöva politiska meriter i sitt cv utan hellre kunna visa upp lyckade projekt. Helst en Färgelandabo, som förstår sig på oss, men som lyft blicken och betraktat omvärlden som utgångspunkt för beslut.

    Helst inte en in- och utgången nött och trött lokal politruk med alla infekterade förbindelser hit och dit. tydlig beslutsstruktur mellan den atyrande politiska nivån och den verkställande kommunledningen.

    Bort med all kommunal coporate bullshit som politikerna som passerat sitt bäst-före-datum svamlar om tills de nästan tror sig själva, powerpointsord som kluster och mobbingåtgärder och nödvändiga nedskärningar, som får allting att krympa men ingenting att växa.

    In med nya visioner, skicklighet och framtidstro!

    SvaraRadera
  3. Repab´s beräkningar är allmänt vedertagna. Om man kollar länken så ser man att Bills uträkning är av hög kvalite och väl verklighetsförankrad. Vi behöver någon som Bill i kommunen som har kompetensen och erfarenheten. Varför drar inte kommunen nytta av en sådan här kompetent kommuninvånare istället för att motarbeta hela tiden.

    SvaraRadera
  4. Den beklagansvärde har tydligen ett
    visst intresse i Stigen trots allt.
    Han var på Rådavallen i Mellerud
    och såg Stigen säkra seriesegern i Div 5.
    Om intresset var av godo eller ondo vete katten.
    mvh. mohaha

    SvaraRadera
  5. Han är stolt över Stigens fotbollslag, men där går gränsen.

    SvaraRadera
  6. Till 27sep 16:10
    Du skriver "varför drar inte Kommunen nytta av en sådan här kompetent kommuninvånare"
    Ja den frågan skall du ställa till Jan Ericsson. Han har själv avvisat detta utan att lämna svar till Bill.

    Vid etableringen av DalsSpira Mejeri i Rännelanda, var jag i kontakt med Jan Ericsson. Jag upptäckte då hur bristfällig och svag han var, till den tjänst han uppbar.
    Detta har jag ljudligt talat om för honom ett flertal gånger.
    Som de flesta av er vet, så är jag närstående till Bill. Det föll sig naturligt för mig och säga till Jan, att han behövde en mentor och Bill skulle vara till stor hjälp för honom.
    Efter en tid tar Jan kontakt med mig och undrar om jag kan höra efter med Bill. Svaret som jag återkommer med till Jan är att Bill kan tänka sig ställa upp för en tid, dock vill han inte binda sig för hårt. Jan ber mig återigen att jag skall kontakta Bill och be honom komma in med sitt CV. Så blir gjort, Bill lämnar in sitt CV. Och vad följer sedan? Knäpp tyst! Jan måste ha ramlat baklänges när han såg Bills CV, Professorer som intygar, var det för bra? Var Jan rädd för att komma till korta?
    Visst är detta skitsnack men lite skitsnack kan vara kul och hur det går till bakom kulisserna, just vid den tiden Jan Ericsson tillträdde som kommunchef.
    Så här i efterhand kan jag bara beklaga, dels för våran egen del, men även för Jan Ericssons.
    Min vän 16:10, om du frågar Jan, så måste jag erkänna att jag är väldigt nyfiken på svaret.
    MVH Bosse.

    SvaraRadera
  7. Bengt Sundholm kommer nog föreslå att Valbohem övertar Björnhuset för 75 miljoner kronor nu när han kan räkna med så säkra hyresintäkter. Det kanske också finns något riskkapitalist som är vääldigt intresserad av att överta Björnhuset för 80 miljoner kronor. Perfekt för skalbolagsaffär skulle det kunna bli.

    SvaraRadera
  8. 22.30 mitt i prick. Varför tveka med så sanslöst säkra hyresintäkter. Det finns nog många intresserade köpare som kan hyra ut till dessa stabila och solida företag.

    SvaraRadera