lördag 10 oktober 2009

Björnhuset - investeringsskedet

Kan vi summera vad som hänt med projektet i investeringsskedet? Svaret är nej! Det kommer att fortsätta tills slutredovisning, överklagande och anmälningar är färdigbehandlade.Har tidigare deklarerat att jag aldrig i mitt liv tidigare offentligt har klagat över hur demokratin sköts. Det som hänt här är dock så förfärligt att det sätter alla ens värderingar på sin spets. Jag vill leva i en kommun där lagar och förordningar respekteras av de folkvalda. Inte att de förbigås med hjälp av den demokratiskt valda makten. Tänk efter! Vart är vi då på väg om ingen skulle opponera sig och kraftfullt säga ifrån? Ja, som jag har sagt flera gånger: Det är allas skyldighet att försvara en sund demokrati.

Låt oss slå fast att det inte handlar om eventuella arbetstillfällen eller politik. Det finns väl inget parti som har på sitt valprogram att betala ut enorma summor i strid mot ett ramavtal, hela avtalsmekanismen omintetgjordes därmed,som är diarefört som kommunstyrelsens kontrakt. Inte heller att det är OK att kommunchefen står och ljuger i kommunfullmäktige (bandat i mars) om att det finns hyresavtal med företagen. Ja, listan kan göras lång. I grunden handlar det inte heller om kalkyler eller om huruvida den mänskliga faktorn skulle ha gjort att man glömt att diareföra en handling. Det handlar inte heller om att vilja "sätta dit någon". Det handlar egentigen om att vi (i vart fall jag) vill känna tillit till att våra folkvalda gör så gott de kan och respekterar lagar och förordningar samt visar hög moral och etik.

Måste erkänna att jag stundtals stämmer av med mig själv om hur mycket tid jag bör "sätta av" för att opponera mig. Jag känner dock att jag allteftersom har fått en del i ansvaret för att komma fram till en ordning som vi kan leva vidare med. En punkt där optimistiska visioner och utvecklingsplaner utvecklas och genomförs på ett realistiskt och professionellt sätt. Det är vårat fina Färgelanda värt!

Mvh Bill Östlund

5 kommentarer:

  1. Känner stundtals samma frustration som du verkar känna.

    SvaraRadera
  2. Ja,det vore synd om man är tvungen att flytta hela familjen. Men är det enda möjligheten så får man göra det. Det finns ingen chans att man kan bo kvar och mata in pengar till Björnhuset samtidigt som skola, vård och omsorg bara blir sämre och sämre.

    SvaraRadera
  3. Demokrati är en process för att fatta beslut kring gemensamma, medborgerliga angelägenheter. Buren av medborgarnas vilja och övertygelse är det medlet för samhällsförändring. Medborgarnas vilja kan aldrig var en investering, som urholkar välfärden, det är min fullaste övertygelse. Där sätts demokratin ur spel. S,Fp och v kan inte, med sina ideal säga till sina väljare, vilket dom har ansvar inför, att detta är en viktig samhällsförändring trots välfärdens urholkning över icke överskådlig framtid. Inget parti kan få ett sådant mandat.

    SvaraRadera
  4. 15:29 Det är ett stort misslyckande för Socialdemokratin, när våra medborgare känner som du ger uttryck för. Att hysa fruktan inför välfärden, att inte kunna styra över sina liv, att bli utsatt för en demokrati, som ger uttryck för makt och nonchalans och missbrukar förtroendet som vi gav genom val. Socialdemokratin har TYDLIGT presenterade politiska värderingar,förtroendevalda i Färgelanda har ett TYDLIGT ansvar inför dessa värderingar och oss väljare. Det du framför, att "skola, vård och omsorg bara blir sämre och sämre", här skall Socialdemokratin stå upp till försvar. Inget mandat har lämnats till nuvarande politiska ledningen för Socialdemokraterna i Färgelanda, att spekulera bort välfärden. Ett sådant mandat är inte ens tänkbart med deras värderingar.Jag uppmanar Socialdemokratiska ledarmöter att läsa Socialdemokraternas historia och deras kamp för allas välfärd.

    SvaraRadera
  5. Frågan om en eventuell polisanmälan är ju intressant. Dock handlar ju brotten bedrägeri/trolöshet mot huvudman ofta om att den åtalade skall ha berikat sig själv och så är ju inte fallet (inte vad jag känner till iallafall). Alltså tror jag snarare något sorts grovt tjänstefel är aktuellt. Hursomhelst tar jag upp frågan på Kraftsamling Stigens årsmöte för att se om Stigenborna är intresserade av att göra gemensam sak med dig Bill i denna fråga.

    SvaraRadera