måndag 9 november 2009

Nytt misstroende mot kommunchefen

Den ledande KD-politikern Peter Johansson sällar sig nu till den växande skara, som saknar förtroende för kommunchefen.

Peter har fått nog av kommunchefen Jan Erikssons lögner och ansvarslösa beteende. Peter – som var ledamot i ksau så sent som förra mandatperioden – konstaterar i en mejl-korrespondens med kommunchefen, att han saknar förtroende för honom och anger skälen för sitt ställningstagande.

Mejlkorrespondensen, som vi publicerar nedan, är samtidigt en svidande vidräkning med kommunens s k ”utvecklingsstrateg” Jan Stalfors, vars främsta merit tycks vara kompisskapet med sin namne – kommunchefen. Nepotismen lever och frodas i Färgelanda!
---------------------------------------------------------------

"Fick ett mail från Jan Stalfors.

----- Original Message -----
From: Jan Stalfors
Sent: Wednesday, May 13, 2009 9:58 AM

Hjälp mig att sprida information om det ”goda” Färgelanda

Vänliga hälsningar
Jan Stalfors
Utvecklingsstrateg

Detta mail fick mig att bli lite irriterad...
Mitt svar:

Bästa utvecklingsstrateg!
Först lägger kommunen ner två skolor och gör stora områden i Färgelanda kommun mycket mindre attraktiva.
Sedan skämmer Jan E ut hela kommunen genom att hantera ett mobbningsfall på ett sätt som ialla fall inte är positivt för Färgelanda kommun.
Nu visar det sig att en del avtal som Jan E säger finns med företag i Björnhuset bara är muntliga!
Har han lurat hela KS och KF eller var det någon i sin vildaste fantasi som trodde att kommunen på den här nivån arbetar med muntliga avtal?

Jan E har en del att förklara och du har efter dina medarbetares arbete det senaste året en hel del att göra.
Vad har kommunen för strategi? Att få så många som möjligt att flytta eller vad?
Nu ber du oss att sprida budskapet om det goda Färgelanda?!
Peter Johansson


Det här har Jan E skrivit till mig några dagar senare:

Peter!

Den 19 maj skickade du ett mail till kommunens utvecklingsstrateg Jan Stalfors där du bland annat uttryckte synpunkter på mig och min tjänsteutövning. Då mailet skickades till kommunens tjänsteman har det också diarieförts i sedvanlig ordning. Man kan därför inte utesluta att dina synpunkter läses av andra inklusive media. Med tanke på din politiska roll uppfattar jag dina påståenden som en misstroendeförklaring mot mig som kommunens ledande tjänsteman och jag vill därför att du förklarar vad du grundar dessa på. Jag undrar naturligtvis också om detta är KD´s ståndpunkt.

Jag ser framemot din förklaring och att få ta del av de fakta du bygger dina påståenden på.

Därefter svarade jag med följande mail:
Hej Jan!

Kul att du hörde av dig.

Nej, jag har inte längre något förtroende för dig som kommunchef. Det är min uppfattning.
Vid senaste KS-mötet var tydligen frågan uppe för behandling.
Gruppledaren i KD var med på det mötet.
Vad hon sa vet jag inte. Frågan är inte behandlad hos KD.
Tag med dig Stalfors och kom till Stigens skola så får ni möjlighet att förklara för oss föräldrar och företagare hur ni ser på framtiden för Färgelanda kommun.

Vi kommer naturligtvis med våra synpunkter. Ser fram emot en bra diskussion. Skynda er för det jäser ett stort missnöje i några delar av den här kommunen.
Hör av er så bokar jag matsalen.
//Peter

Här är hans replik efter c. 20 minuter:

Peter,
Det minsta man kan begära är att du förklarar vad du bygger din ståndpunkt på. Att bara säga att du inte har förtroende är ett respektlöst tyckande. Detta är en så pass viktig fråga så jag ber dig därför än en gång att du förklarar vilka fakta du grundar ditt misstroende för mig på. Vill du göra det personligen är du välkommen till mitt kontor.

Med vänlig hälsning
Jan Eriksson

Fortsättning följer...
den 8 november 2009 22:29

Peter Johansson sa...
Mail skickat 20 maj till Jan E:
Angående förtroende för dig Jan.
Självklart skall du få ett svar.
Egentligen är den här frågan mycket större. Det handlar om hur vi ser på och planerar framtiden för Färgelanda kommun. Tänk på det, Jan, när du går i pension eller slutar din anställning i Färgelanda. Då är det vi som bor i kommunen som får ta konsekvenserna för ditt och dina medarbetares handlande.
Vad jag tycker i den här frågan är egentligen oväsentlig. Problemet är att jag tyvärr inte är ensam om att ha svårt att förstå Färgelanda kommuns agerande i ett antal frågor. Om jag vore ensam om detta finns egentligen inget problem. Jag driver ingen kampanj mot dig. Det klarar du bra ändå.
För oss är det oväsentligt vad han eller hon heter som är kommunchef, kommunalråd eller utvecklingsstrateg. Det är bland annat vilket håll som kommunen är på väg åt samt att de övergripande mål som KF har beslutat följs som är viktigt.På det sätt som du tolkar de övergripande målen saknar jag förståelse för. Att lägga ner två ytterskolor och stå och hävda att hela kommunen skall leva gör att jag tappar förtroende.
Men om vi inte inser att Färgelanda är en annan kommun än Uddevalla så tror jag vi har kommit väldigt fel. Varför tror du att det finns någon som vill bo i Färgelanda kommun överhuvudtaget?Vad tror du det är som lockar? Vill vi bo i Uddevalla flyttar vi ju dit. Men vi vill bo i Färgelanda!
Det glädjer mig att dierieföringen av handlingar har fungerat utan några problem av den mänskliga faktorn den här gången. Och då syftar jag på att det finns handlingar som rör kommunens hantering av Mathuset AB som inte diarieförts inom rimlig tid. Viktiga handlingar har inte diarieförts på nästan ett år! Du är som chef ansvarig för att det här skall fungera.
Jag svarade på ett mail som Jan Stalfors skickade till mig angående det goda Färgelanda.
Han skrev under som Utvecklingsstrateg.
I hans svar där han kommenterade skolfrågan skrev Jan Stalfors följande:
”Jag skall som tjänsteman inte ha en åsikt i frågan,...”
Med tanke på Jan Stalfors titel så låter det som om han arbetar med strategiska utvecklingsfrågor.
Att behålla eller inte behålla skolorna i Stigen och Järbo är absolut en strategisk fråga för Färgelanda kommun. Att det handlar om kommunens utveckling är uppenbart för alla utom möjligen för dig och Stalfors.
För mig låter det helt absurt att Jan Stalfors inte får ha en åsikt i frågan.
Du är som chef ansvarig för att Stalfors skall arbeta med strategiska utvecklingsfrågor.
Du har föreslagit att Färgelanda kommun skall lägga ner två ytterskolor utan att ta reda på konsekvenserna av detta. Nu visar det sig att din förvaltning inte klarar av att genomföra den skolnedläggning som ni har gjort allt för att driva igenom det senaste året.
Det här är också ditt ansvar.

Fortsättning på svar i nästa kommentar.
den 8 november 2009 22:36

Peter Johansson sa...
Fortsättning på svar till Jan E.

Angående mobbningsfallet som har varit i alla olika media där kommunen hängs ut menar jag att detta är inte positivt för Färgelanda kommun. Ärendet är tyvärr delegerat till dig. Du har anlitat en advokat att driva den här frågan åt ett annat håll.
Det här ärendet kan du inte skylla på mig. Jag har inte stått och bett mobbade barn om ursäkt o.s.v.

Jag är tyvärr inte ensam om att ha tappat förtroendet för dig i den här frågan.

Du står och uttalar dig i KF och säger att det finns avtal med olika företag i Björnhuset.
Hur tror du vi som politiker känner oss när det bara är ett muntligt avtal
? Det har i alla fall inte kommit till min kännedom förrän det uppmärksammades efter allmänhetens frågestund.

När du har gått i pension kommer de som bor i kommunen att kvar här med skulderna från renoveringen. Det kanske hade varit bra med ett skriftligt avtal. Jag har inte ställt frågor under allmänhetens frågestund om detta. Jag är inte kritisk till satsningen i Björnhuset men jag hade förväntat mig att du använde dig av skriftliga avtal när du hanterar kommunens pengar.
Det hade gjort att många frågor inte hade behövts ställas i KF.

Ingen kan eller vill svara på hur de muntliga avtalen kommit till.
Inte heller kommunalrådet Ann-Marie var med när avtalet upprättades eller kände till omständigheterna sa hon vid senaste KF.


På senaste KS var tydligen frågan om det fanns någon som hade förtroende för dig uppe.
Varför frågan var uppe vet jag inte. Eller är det kanske uppenbart.

Jag kände inte ens till att frågan hade hanterats av KS förrän det kom fram på KF senast.

Inbjudan står fast.

Med vänlig hälsning Peter Johansson

Jag väntar fortfarande på svaret."


34 kommentarer:

  1. Peter är verkligen ett levande bevis på att människor kan växa och förändras i positiv riktning. Om någon frågat mig för bara några månader sedan, om jag kunde tänka mig att rösta på Peter, hade jag nog mest hånflinat. Idag har han vunnit min röst...

    SvaraRadera
  2. Ja, Peters ställningstagande är väl ungefär vad man vill se av en politiker i ledande ställning. Han har en klar uppfattning och är inte rädd för att tala om den.
    Gött att se!

    SvaraRadera
  3. Ja, Peter du är en av de få som är värd att kalla politiker. Resten är en bunt kollektiva fegisar.

    SvaraRadera
  4. Tycker att Peter får med mycket viktiga punkter i sin diskussion med Jan Eriksson.

    Verkar nästan som Jan kör med underbyggt hot, att du vet att detta diarieförs och andra och media kan läsa och ta del av det bla, bla ,bla ,bla..han är fan inte sann den mannen.

    Bloggen har tagit upp folks rädsla och det är ju uppenbart att du som privatperson, anställd m.m varnas om du öppnar käften mot ledande politiker och tjänstemän.

    Vad inte Jan.E förstår är att det är vi skattebetalare som är hans arbetsgivare och vi avgör hur länge han sitter kvar.

    Det är bara att fortsätta kampen för rättvisan i Färgelanda.

    Tack Peter!
    Du är en mycket viktig kraft som storföretagare och politiker.

    SvaraRadera
  5. Otroligt viktigt!
    Tack för det "höneprinsen". Nu är du KUNG för mej.

    SvaraRadera
  6. Det är just snyggt av våra
    tjänstemän som ska jobba
    för utveckling i Kommunen.

    Hur är deras kontakter med
    betydande företagare i
    Kommunen? Tex fd Vd:n för
    Dals-spira Mejeri, Högsäters
    Betong Produkter och Sandvalls
    Gård, listan kan göras lång.

    Det roliga eller sorgliga
    är att de inte lyssnat till
    Bill Östlund. En pensionerad
    förvaltningschef som hade en
    budget dubbelt så stor som
    hela Färgelanda Kommuns.
    Helt OTROLIGT! Är detta
    att vara LYHÖRD och
    HANDLINGSKRAFTIG Jan Eriksson?
    Är du ute på bloggen så vill jag
    gärna ha ett svar.

    SvaraRadera
  7. Härlig brevväxling där "kommuns ledande tjänstemanen" gör sig viktig med ett litet hot om media. Tack Peter du backade inte, utan gav svar på tal. Härligt! Om nu sossarna kunde sluta upp att omnämna saker och ting med fel ramsa "stå upp och är rakryggad".

    Detta är att STÅ UPP OCH VARA RAKRYGGAD!

    Se och lär sossar.

    SvaraRadera
  8. 23.16
    Bra att Bill omnäms som förvaltnigschef!
    Han omnäms oftast som fastighetschef och han var fastighets(förvaltnings)chef för fastighetskontoret i Kungälv. Titel fastighetschef kan uppfattas fel och jämnföras med fastighetschefen Tord Karlssons tjänst i Färgelanda, vilket är direkt felvisande. Bills fd tjänst är bättre att jämnföra med Jan Erikssons, och precis som du skrev med dubbelt så stor ekonomi.

    SvaraRadera
  9. Vad lite det behövs för att glädjen och framtidstron skall spira.

    Tack Peter!

    SvaraRadera
  10. 23:16

    Vill du ha svar av Janne?
    Det är ingen mening med det för du vet inte om svaret är ärligt-eller sant.

    SvaraRadera
  11. Lyhörd och handlingskraftig???

    DÖV och HANdLINGSFATTIG passar bätttre.

    SvaraRadera
  12. peter bra av dej att du vågar träda framm på det sett du gör o hjälper oss dtta är jättebra tyker ja o mågna andra oxå i komunen för det är inte lett att våga.

    SvaraRadera
  13. Hur lång tid tar det innan
    man får reda på något om
    polisanmälan? Någon som vet?

    En av de 50.

    SvaraRadera
  14. Godnatt!

    Tack för idag Hembygdsrörelsen, nu hoppar jag i säng.

    SvaraRadera
  15. Här fick vi se Jan E riktiga ansikte. En som kör med indirekta "hot". Det är ju ett skämt när han säger att det diarieförs. Han har ju för f-n inte diariefört någonting av vikt själv i tid. Förstår han inte själv hur det låter? Sen en annan sak jag undrar över och som Kd säkert kan svara på? Hur ställer sig övriga kd i mobbningärendet. Är det bara Iren J som vill ta det till tingrätten? Peter vill ju uppenbarligen inte det. Vilket stöd har han/du för det för övrigt i partiet? Och en sak till: Vi behöver politiker som dig i Färgelanda. Som inte är rädda för att säga vad de tycker. Om du blir partiledare för kd så har kd nog flera röster till kan jag lova.

    SvaraRadera
  16. Peter, som Stigenbo är jag stolt över dig

    BRA JOBBAT!

    SvaraRadera
  17. Fascinerande!
    Bill har i sin tjänsteutövning haft ansvar för en organisation dubbelt så stor som hela vår kommun..och ingen har lyssnat på honom???

    Förtydligandet av hans tjänsteroll fick vågskålen att väga över kraftigt "för" fördel Bill.

    Dessutom har Bill både tekniskt gymnasium( inriktning bygg ) och en Civilingenjörsexamen inom väg och vatten.

    Hur ser Jan Erikssons meritlista ut?
    2-årig tv-reparatör med bristfälliga betyg ( inget fel i att vara tv-reparatör om de håller sig till tv-apparater). Sedan en massa dagskurser ( diplomkurser ).

    Säkert inget fel på kurserna, men minst en grundläggande utbildning för att klara av jobbet hade varit att föredra.

    Jag som känner till Bill vet att han också har läst grundläggande juridik ( proppen ), vilket är näst intill ett krav idag för en sådan allvarlig tjänsteutövning som Jan Eriksson tronar på. Vi har fått bevis i vår kommun vad bristfällig kunskap kan leda till.

    SvaraRadera
  18. Jag tycker att Bill Östlund och seriösa företagare i kommunen ska ansöka om att öppna yrkeshögskola. Kunskaper inom privat och offentlig förvaltning efterfrågas, inte bara i Färgelanda kommun.

    SvaraRadera
  19. Dupera med charm är som lögnen, att få det osanna att bli en sanning för mottagaren.

    "Sol och vår" slutar ofta med rumpan bar.

    Är byxorna på väg ner på dig, är du "Sol och vårad"?

    SvaraRadera
  20. Tydligt visas här hur sammansvetsade de båda Jannarna är. Jan S springer och skvallrar hos Jan E och sedan kör kommunchefen med hot. Mycket låg nivå!

    Här har de båda gjort bort sig totalt. Jan Stalfors vill mörka läget i Färgelanda genom att köra propaganda om det "goda" Färgelanda. Och hans namne den "utbildningslöse" visar korruptionens fulaste tryne.

    Eftersom det finns fler som mörkar och ljuger ibland kommunens ledande organ, så betyder det att man har satt det i system, vilket i sin tur är högst oroväckande.

    Vi minns Kenneth Carlssons lögn i KF när han ljög om att han ville ha stängt KS för allmänheten när hyresavtalen skulle behandlas. Ulla Börjessons klandervärdiga uttalanden i pressen m.m.

    Men att tredje makten, ( Bohusläningen ) blundar för de här lögnerna får mig nästan att undra om journalisten hyser medkänslor till den politik som bedrivs av korruptionsmästarna S,V och Fp. Mycket svaga skrivelser angående Björnhushärvan.

    Hur kan ni bara blunda för en kommunchefs lögner? Har Jan E hotat er med? Tex ringt redaktionschefen, man undrar ju? Ifall ni sitter inne med sådan information så vore det tråkigt om inte detta kom allmänheten i Färgelanda tillkänna. Jag menar, det är faktiskt de som köper och läser eran tidning, samt betalar den värdelöse kommunchefens "feta" lön.

    SvaraRadera
  21. När sjuka banker får överleva med stöd från samhället, då kvarstår det sjuka. Självklart skall sjukdom bekämpas, och det friska skall bestå. Till sitt försvar att understödja sjuka banker heter det, att vi skulle må ännu sämre om vi blev friska.

    Ungefär så fungerar organisationen i Färgelanda idag med politiker som ser sitt eget bästa i första hand.
    Visst dom vet att det är sjukt, men dom måste stödja det. Om organisationen blir frisk, då skulle dagens politiker må ännu sämre.
    Dom skulle helt enkelt inte få finnas i en frisk organisation, vilket är förödande för deras hälsa.

    SvaraRadera
  22. Helt värdelös är han väl inte vår kommunchef?
    Han ser välvårdad ut och snygg kostym har han. Vi borde få 1:50 på pantbanken.

    SvaraRadera
  23. 14.28
    Kostymen ingår i charmen!!

    SvaraRadera
  24. Undrar om Janne får vara kvar fram tills valet?

    SvaraRadera
  25. Starkt jobbat Peter, det måste jag säga!

    SvaraRadera
  26. Nu får man tyvärr byta parti.Första gången som jag inte kommer att rösta på mitt parti.Jag har varit partitrogen i många år.Icke som aktiv.Men dock trogen socialdemokrat i själen.Det gör ont sannerligen.Var finns den hederliga socialdemokratin i vår kommun undrar jag?För mig veterligen äro det en ny era i svensk historia som träder fram.Jag har varit en stor Eu-motsåndare och skeptiker.Det är synnerligen beklämmande att erkänna att allt äro ej statiskt.Förändringens vind träder fram framgent.Ty allt äro föränderligt.Min tanke har förändrats i Eu-frågan.Bygger vi ett nytt Europeiskt folkhem?Kanske det äro på tiden för mänskan att samordna sig på demokratiska grunder och ej under diktatoriskt styre likt forna Sovjet.Varför tar jag som Socialdemokrat ett sådant stort och drastiskt steg och byter parti.Demokratin.Behövas icke förtydligas mer.Bondepartiet får min röst i valet år 2010.Ett parti som i stora drag äro förenat med arbetarpartiet.De var med och byggde folkhemmet.Hoppas att min röst kan vara den röst som ändrar maktfördelningen till det omvända.Där demokratin får råda i kommunstyrelsen.

    Tackar ödmjukast för ordet.

    SvaraRadera
  27. Uppskattar Peters öppenhet.

    Över till något annat.

    Noterade i dagens Bohusläning att jubilaren och C-politikern GullBritt Johansson ger sitt stöd till Björnhussatsningen. "Björnhuset är en riktig satsning öven om den är hårt kritiserad." Det skulle vara intressant att veta om dessa ord var sagda som att Björnhuset som idé var en riktig satsning, eller om hon menade att det var riktigt att gå hela vägen ekonomiskt med hyresavtalen och de extra tio miljonerna.

    Är centern splittrad i frågan?

    SvaraRadera
  28. Sjukdomsdiagnos/patient:Färgelanda Kommun.

    *Politiker med dålig utbildningsnivå.
    *Höga tjänstemän med låg utbildningsnivå.
    *Prestigen i lärarkåren ( titeln viktigare än innebörden av titeln).
    *Smarta externa företagare.

    SvaraRadera
  29. Centern är ett stort parti och ett mittparti, därav naturliga splittringar mot höger och vänster. Vad som krävs i ett sådant parti är en stark ledare. Det verkar som Ann-Marie inte håller måttet. Är det kanske så att en del av centerns kf-ledamöter själva ingått i den bondegräddfil som synliggjorts i kommunen? har sett indikationer på detta genom att granska Stalfors propaganda.

    SvaraRadera
  30. Centern är några riktig mesproppar!

    SvaraRadera
  31. Till Socialdemokrat!

    Jag respekterar din syn på det gamla SAP, men jag delar den inte. Men har partiet verkligen stått för hederlighet?

    Var det inte så att SAPO , alltså de fackliga platsombuden användes som spioner åt socialdemokratin på 60-70-talet?

    Är det hederligt? Känns nästan som lite DDR-varnig. Hur var det med Ebbe Carlsson-affären? Var det hederlighet? Maktmissbruk är rätta ordet.

    Du säger också att du tänker lägga din röst på Centern, för det är väl det som du menar med Bondepartiet? Tänk då på en sak! Hur har Anne-Marie skött björnhuset och mobbningsskandalerna.

    Någon skrev mespropp, och det är rätta ordet. Lägg din röst på något av de andra borgerliga partierna, och då menar jag inte folkpartiet.

    Folkpartiet är mer likt sossarna i Färgelanda än vad Centerpartiet är. Men det glädjer mig att du inte tog vänsterpartiet som ett alternativ, eller varför inte som du-använda gamla partinamn:Vänsterpartiet KOMMUNISTERNA!

    SvaraRadera
  32. Jag jobbar tekniskt på en Industri med maskiner och som ersättande skiftledare. Har läst eftergymnasiell industiellteknisk utbildning (KY).

    Min tjänst ligger i gränslandet strax under tjänstemännen. Fackligt tillhör jag således metall. Här råder benhård socialdemokrati. Jag blev tillfrågad om jag ville sitta med i styrelsen för några årsedan, men när jag förklarade mina politiska åsikter ansågs jag som en cancersvulst.

    Nu i år skulle ett nytt huvudskyddsombud utses. Ingen ville ta på sig ansvaret, så jag erbjöd mig att stå till tjänst. Jag tänkte att skyddsfrågor är väl opolitiska. Vad fel jag hade..Fackets svar:-Nej ööhhh, vi har bestämt oss för att ta in ett regionalt huvudskyddsombud.

    Sedan gick jag för att lägga min mat i pausrummets kylskåp innan arbetspasset började. Där var det sedvanliga sossegnället, om att hur jävliga cheferna var och för de sitter bara på sin feta arslen bla.bla.bla.

    En helgskiftsarbetande kvinna i 45-årsåldern var värst. Hon var totalt insnöad. Hon retade sig på en ung controller på kontoret för att han hade en lön på 32.000:-/mån. Jag kunde inte hålla käften. Mitt svar:-Vad gnäller du för. Du jobbar 30tim/vecka och har en lön på 27000:-/mån. Dessutom säger du jämt hur bra du tycker det är att jobba helg eftersom du drar in en lön 8500:-/mån som skolassistent på det halvtidsjobb tis-tors som du har på kommunen. Så återigen vad fan gnäller du för?

    HELT TYST!

    SvaraRadera
  33. Det är en allmänt felaktig uppfattning inom Metall att det är de som utser huvudskyddsombud och skyddsombud. Det är ledningens ansvar att utse och de skall utse den de anser utför det bästa skyddsarbetet och det är inte kopplat till facket, dvs ett skyddsombud kan vara icke fackligt ansluten. Det har snarare blivit kutym att facket skall utse men de har absolut inte den makten. Åtminstone inte i de företag jag känner till och utan att nämna namn är det flera av Europas största bolag.

    Nu vet inte jag var du jobbar men de flesta industrier har ett intranät och där kan du oftast hitta företagets reglementen, policys och så vidare. Läs dem och du med stor sannolikhet inse att Metall i första hand ser om sitt eget hus och i andra hand företagets och i sista hand sina medlemmars.

    F.d. Metallare

    SvaraRadera
  34. Hej fd metallare!
    Vill bara förtydliga lite. Jag har tidigare varit skyddsombud på ett annan polymerteknisk fabrik i samma koncern i Gbg. Jag har utöver detta arbetat med skydd och säkerhet i över 10-år. Mina politiska åsikter är orsaken till att jag ratas.

    SvaraRadera