torsdag 3 december 2009

Redovisningsskandal och ny lögn av kommunchefen

Jan Eriksson ljuger ånyo i fullmäktige och kommunen frångår sin normala redovisningsprincip i Björnhuset

Vid samtal med ekonomichefen Johan Karlsson har Bill Östlund fått bekräftat att kommunen frångår gängse redovisningsprincip i Björnhusprojektet, d v s rak avskrivning. Enligt Karlsson är det "kommunledningen" som fattat beslutet. På fråga om vem som döljer sig bakom "kommunledningen" i det här fallet, svarade Karlsson att det är han själv och kommunchefen.

Ekonomichefen bekräftade vid samtalet med Bill Östlund även att det är kommunchefen som gjort grundkalkylen till den annuitetsmetod som används i kommunens redovisning. Detta svar skall då jämföras med vad kommunchefen uppgav i kf i novemer, där han förnekade att han gjort kalkylen och att han endast sammanställt materialet. En ny lögn av Jan Eriksson således. Lika ogenerad som de tidigare.

"Kommunledningens" beslut innebär att Björnhusprojektet särbehandlas på så sätt, att kommunens årliga kostnad för investeringen om 72 mkr beräknas som en annuitet istället för rak avskrivning. Och inte nog med det, den valda annuitetsmetoden innefattar ett restvärde om 30 mkr efter 20 år, som inte belastas med räntekostnad. Man räknar alltså bara ränta på 42 mkr.

Karlssons "motivering" till att ränta inte räknats på restvärdet är " att de 30 mkr är kommunens egna likvida medel, pengar som vi inte behövt låna upp". Ekonomichefens uttalande är lika häpnadsväckande som otroligt. Vad Karlsson säger är alltså följande. Kommunens egna pengar är gratis som kan lånas ut utan kostnad. Hade vi haft 72 mkr i egna likvida medel, så skulle alltså räntekostnaden i kalkylen varit NOLL kronor. Det förstår ju var och en att detta är så fel det bara kan bli. Dessutom får inte ekonomichefen ihop sina egna siffror, eftersom det i kalkylen står att 47 mkr lånas upp och att kommunen därmed endast har 25 mkr i "egna" likvida medel. Tragiskt men sant.

Johan Karlsson avslöjade också att han använt kalkylen i budgeten och att kalkylen i sin helhet ligger till grund för redovisningen! Känner politikerna till vad Jan Eriksson och Johan Karlsson bestämt? Har de godkänt åtgärden? Får "kommunledningen" överhuvudtaget besluta en så drastisk åtgärd, som att frångå den normala redovisningsprincipen utan ett politiskt beslut? Vad säger politikerna?

Genom att inte räkna ränta på restvärdet om 30 mkr förskönas kalkylen med 8,4 mkr under avtalsperiodens sju år (0,04 x 30 x 7) och med 24 mkr på 20 år. Det handlar alltså om ett avancerat trixande med siffror för att försköna resultat jämfört med verkligheten.

Tyvärr är det nog så att gymnasiekonomen Johan Karlsson genom sin relativa ungdom, bristande erfarenhet och kompetens, inte klarat av att värja sig mot den betydligt mer erfarne och hårdföre Jan Eriksson, när den senare "bestämt hur det skall se ut". Ekonomichefen har dock ett ansvar för att kommunens ekonomiska ställning inte redovisas på ett felaktigt sätt och att kommunens redovisning överensstämmer med god redovisningssed. Så är uppenbart inte fallet här.

Det är tydligt att den obefintliga politiska styrningen, "under ledning" av den beklagansvärde Kenneth Carlsson (fp) och den olyckliga Ulla Börjesson (s), har lett till att den kommunala förvaltningen förlorat det moraliska och lagliga fotfästet. Färgelanda kommun kan idag liknas vid High Chaparral, i ett Vilda västern där ledande tjänstemän skjuter från höften och "ansvariga" politiker hukar sig i bänkarna.

Bloggredaktionen



24 kommentarer:

  1. Johan "Lucky Look" Karlsson. Högst delaktig i High Chaparalls konstellation av inkompetenta personer. När de nu pratar om att personer inom äldrevården ska få gå, oavsett hur länge de jobbat där, på grund av att de inte har utbildning så borde det väl vara en själklarhet att Jan E, Jan S och Johan K ska få gå och deras platser tillsättas av personer med adekvat utbildning. Det ska väl vara rättvist!

    SvaraRadera
  2. Och man gör detta bara för att dölja förlusterna och skjuta dom på framtiden. Fy fan säger jag, det är riktiga busar vi har och göra med. Går det inte att stoppa dom?

    SvaraRadera
  3. Ja, det är så man kan spy. Det tar ju aldrig slut heller, det är ju det som är det värsta. Det bara fortsätter och fortsätter.

    SvaraRadera
  4. När det gäller skolan och barnen var man VÄÄÄLDIGT noga med att räkna "fel" på andra hållet, dvs att lägga på kostnader som INTE finns och inte räkna med minskade kostnader som talade för att behålla skolorna. Visar vad som rör sej i huvudet på dem.
    Inte är det för invånarnas bästa inte, och det är våra surt förvärvade skattepengar.

    SvaraRadera
  5. Jag kommer att kommentera detta ytterligare men jag måste redan nu få sagt.Detta blir samma sak som barnet som sa till sin mamma att det kostar ju inget för du har ju pengar på bankomaten.Undrar vad Rolf Johansson säger som ville att Björnhuset skall bli en egen resultatenhet.En egen bluffenhet är vad det blir.Utöver det som bloggen redovisar kan sägas att kommunchefen har med hyresintäkter som inte finns i sin kalkyl.Han har med hyresintäkter för de ytor som inte är färdigställda och som saknar hyresgäst.Han bluffar i sin kalkyl på detta sätt med hyresintäkter på ca en miljon kronor per år.Vi varnade för bluffmakaren tidigt i investeringsskedet.Nu har alla hämningar släppt för kommunchefen.Nu startar förvaltningsskedet(innan investeringsskedet ens är avslutat)med denna skamliga bluff.När skall de partier som ej tillhör mygelpartierna sätta ned foten?Skall de än en gång låta sig bli bondfångade?
    Skulle inte förvåna mig om den outbildade kopplar på propagandaministern också!

    SvaraRadera
  6. Till 14.23

    Får hålla med dig till viss del. Helt rätt, här jagas personal inom äldrevården, vilka utför klanderfritt arbete dagligen. Här har kommun utnyttjat människor i år, nu duger dom inte längre.

    Var finns det politiska ansvaret?

    När det gäller topptjänstemän, där vill jag lägga till skolchefen Henrik Lindh.
    Vad jag inte är överens med dig om är tillsättningen av platserna. Jag vill att Jan Erikssons och Jan Stalfors stolar förblir tomma, där sparar vi över 100000/mån.
    Jag vill ha förvaltningschefer direkt underställda ett starkt kommunalråd. Då får vi in politiken i en starkare maktposition.

    SvaraRadera
  7. En stark ledare.
    Inte alltid sympatiskt.
    Det får allt vara en stark demokratisk ledare då.
    Färgelanda har just nu ett stort demokratiskt underskott.

    Vi är i akut behov av en duktig, kunnig och smart näringlivsutvecklare, inte en bluff som den pinsamme Stalfors.

    Det är så tråkigt att höra om en framtid med enbart negativa förtecken. Allt vi inte vill.

    Det är knappt ett år till valet och dags för visioner med positiva förtecken. Allt vi vill!

    Hur ser en ljus framtid för Färgelanda ut?

    Det är alltid lätt att vara missnöjd när kommunen har kört i diket.

    Men vilka konstruktiva förslag finns?

    SvaraRadera
  8. Skicklig inkompetens uppkommer när ledare och chefer tränar sig på att visa upp en okritisk attityd, ge lättvindiga lösningar och modeller, samt bruka en ledarskaps- och management-jargong där uttryck och begrepp inte preciseras vilket skapar pseudokommunikation,de pratar förbi varandra. Detta sker på ett sofistikerat och konstfärdigt sätt vilket kräver mycket träning. Inkompetensen är en avancerad skicklighet.

    Chris Argyris lanserade begreppet skicklig inkompetens 1986. Redan 1914 påvisade Thorstein Veblen ett liknande fenomen: intränad oförmåga. Intränad oförmåga är att lära sig att inte se, eller att inte agera. Om intränad oförmåga förekommer på alla möjliga nivåer uppkommer skicklig inkompetens snarare hos ledare och chefer.

    Skicklig inkompetens kan vara ödesdigert både för organisationen och de omgivande samhällena, enligt Robert Wenglén och Peter Svensson. Kortsiktighet och opportunism kan skapa instabilitet kring demokrati, ekonomi, miljö och rättvisa.

    SvaraRadera
  9. Enligt ledarprincipen är kommunen konstruerad likt en pyramid där ledaren placeras överst i pyramiden. Ledaren har därmed ingen överordnad instans som kräver lydnad. Han kräver däremot lydnad av alla underställda, från nivån närmast under honom, där hans medarbetare finns representerade, till den lästa nivån, folket. Ledarens närmaste medarbetare har i sin tur stor makt nedåt och dem som befinner sig under dessa har lydnadsplikt. Den nivå som är lägst innehas av folket och det saknar makt, det har endast ovillkorlig lydnadsplikt. Ledaren behöver inte väljas av folket, utan är utvald. Det är inte folkets vilja som styr, utan ledarens, men det råder ändå ett förhållande där folkviljan representeras av ledaren. Det innebär att den även vilar på Verantwortungsfreude ansvarsprincip.

    SvaraRadera
  10. Rådet för kommunal redovisning om byte av redovisningsprincip:

    http://www.rkr.se/download.asp?69

    Byte av redovisningsprincip får som regel ske endast om
    bytet krävs för anpassning till lagstiftning eller redovisningsrekommendation.
    Om så inte är fallet kan ett byte ändå äga
    rum om den nya principen på goda grunder kan anses leda
    till en klart mer rättvisande redovisning av resultat och ställning
    och om den inte står i strid med rekommendation utgiven
    av Rådet för kommunal redovisning.

    SvaraRadera
  11. Jag efterfrågar ett kommunalråd med kompetens, och då tänker jag mig någon med gedigen utbildning och erfarenhet. Likaså bör även ett oppositionsråd besitta dessa färdigheter. Hoppas att framtidens politiska ledare i Färgelanda kan representera en stor del av högutbildade. Politiken behöver fler med akademisk examina eller likvärdig kompetens. Tjänstemännen ska känna att de har ögonen på sig. Vågskålen ska inte tippa över, fördel tjänstemännen.

    SvaraRadera
  12. Bästa 21:21

    Ordet Verantwortungsfreude var obekant för mig. När jag bloggade kom jag till kd, med en kommentar kring den nazistiska ideologin. Det var jättesvårt att hänga med sådär i all hast.

    Nu är det visserligen så att det finns mycket maktfullkomlighet och maktmissbruk i Färgelanda men din beskrivning av den hierarkiska strukturen i en kommun har en del brister.

    Praktiskt taget alla organisationer är hierarkiskt organiserade.

    Nya möjligheter att kommunicera har gett oss möjligheter till platta organisationer - även om alla organisationer inte utnyttjar det, kanske för att makten är så ljuvlig att ha.

    Som väl är finns det inte bara maktfullkomliga hierarkier utan också yttrandefrihet, som är den viktiga garanten för en öppen debatt.

    Tack än en gång Bill för att du tar för dig av yttrandefriheten och vi kan åka med. Vi kan kritisera makten och vi har fria allmänna val där makthavarna kan avsättas.

    Jag är inte främmande för tanken att våra politiker och tjänstemän vill ha en totalitär kommun men de flesta av oss vill inte det och det är vår vilja som slutligen avgör vilket ledarskap vi får i Färgelanda.

    Vi övergavs nästan helt av Bohusläningen som bevakade Färgelanda grymt dåligt i många år så råttorna kunde dansa ostört på de kommunala sammanträdesborden.

    Bill har förändrat det genom att utnyttja den offentlighetsprincip ledarskapet i Färgelanda visserligen inte har något till övers för men inte kan sätta sig upp mot.

    Kommunens hierarkiska struktur är alltså inte totalitär och lydnadsprincipen är mer arbetsrättslig än kommunaldemokratisk.

    Men demokratin måste alltid försvaras ibland med näbbar och klor, den är inte automatisk.

    Nu när maktfullkomlighet och demokratiskt underskott råder måste vi ta kamp för demokratin, det kräver ansträngningar och där är Bill ett stort föredöme.

    Men det räcker inte med Bill och det handlar inte om någon sällskapslek. Vi är mer eller mindre ruinerade, vi riskerar en avsevärd befolkningsminskning med allt sämre skatteunderlag och med den sviktande skattekraften också försämrad service.

    SvaraRadera
  13. 23:17
    Vi alla prövar demokratin varje dag.
    När jag gick min introduktionskurs inom kriminalvården för fyra årsedan så tog en kursledare och målade upp Sverige på whiteboard tavlan.
    Sedan tog han ut en fiktiv grupp om ca 10 personer. Man fick följa dem från barnsben till medelålder. De placerades inom rikets gränser som 10st olikfärgade kryss.
    Om krysset stannade kvar inom rikets gränser så hade den personen aldrig brutit mot lagen. Riket motsvarade grundlagarna. Sedan flyttades personerna/kryssen ut från rikets gränser av olika anledningar. Olika fält utanför riket stod för olika brott. Hur många av oss hamnar inte utanför riket? Inte många. Det kryss som hamnade i flera fält eller i ett speciellt skulle slutligen bli intagen på anstalt.

    SvaraRadera
  14. Lite ytterligare information.När jag pratar med Johan blir jag uppriktigt bekymrad.Johan har uppenbarligen stora brister i omdöme och livserfarenhet.Även uppenbara teoretiska.Som ekonomibiträde skulle han väl vara ok.Men det skulle iså fall förutsätta en kompetent chef.När man ställer raka frågor så är det så uppenbart att han med alla medel vill(tror att han måste)skydda komunchefen.Han sväger sig och ändrar sig hela tiden på ett sätt som nästan blir komiskt.Exempelvis när jag påpekar att kommunen har en skuld på 86 miljoner kronor.Om du nu tillfälligt har 30 miljoner i kommunkassan så skulle du ju i stället för att investera dom i Björnhuset kunnat betala av på det lånet och sluppit ränteutgifterna på dom 30 miljonerna.Jo,så är det ju säger han.Men nu har vi bestämt att inte räkna någon ränta på dessa investerade 30 miljoner.Alltså helt skilt från verkligheten.Detta är alltså medveten mörkläggning.Så där håller det på när man pratar med Johan.Jag återkommer med mer informatio.Lite pö om pö så att säga.

    SvaraRadera
  15. Fel av mig som skrev 23:56. Rättelse:Hur många av oss hamnar innanför riket? ska det stå. Svar:Inte många.

    SvaraRadera
  16. Man ska alltid räkna ränta. Det strider mot diverse bokföringslagar och god redovisningssed om kommunen inte gör detta. Hur vakna är revisorerna?
    Vilka är kommunrevisorer?
    Ulla B som är ekonom borde väl kunna förklara varför man inte ska räkna ränta eller varför man ändrar redovisningsprincip.

    Kommunen kan inte ha en redovisningsprincip ibland och en annan ibland.

    Verkar jättekonstigt.

    Ekonom

    SvaraRadera
  17. Kan någon förklara varför hela partier som C ,M och KD i detta läget ej pratar sig samman och säger att nu får det vara nog.Vi ställer inte upp på lögner uppenbar inkompetens mm.Oavsett hur det har varit så vill vi nu satsa framåt på ett riktigt sätt och som ett modernt parti måste göra.Om vi efter valet får förtroende lovar vi att genomföra förändringar som-Vadå!?! Vet Ni ens vad som är fel?Ni kanske tycker att allt är ok?Hur ska vi väljare veta? Som partier verkar Ni helt handlingsförlamade.Patetiskt!?! Svar:Ja

    SvaraRadera
  18. Man kan ju ana att partiernas passivitet beror på att de är i högsta grad medskyldiga och man sågar ju inte av den gren man sitter på.
    Ställa sig själv till svars för att ha sovit sig igenom processen när man fått förtroende av väljarna tar givetvis emot.

    SvaraRadera
  19. 15:20

    Jag håller med dig till 100%.
    Själv kommer jag att kontakta ett par av dessa "opponenter" under helgen för att försöka få reda på vad som händer... något måste de ju göra!

    Jag antar att de finns många medlemmar i S och Fp som också tycker att det som händer är groteskt. Det är dags att de gör sina röster hörda. Hade jag varit i deras kläder och inte fått någon respons i en för kommunen så viktig fråga hade jag bytt parti direkt och låtit dem veta varför!

    En annan sak... hur går det för Bohusläningen?
    Följer de upp Arbetsmiljöverkets rapport?
    Rapporterade de från Ks häromsisten?
    Bills grävande angående redovisningsprinciperna borde ju kunna vara ett uppslag för en intresserad journalist...

    Själv lever jag numera ett lyckligt liv utan Bohusläningen! Tidigare har jag prenumererat i 7-8 år i följd, men sade upp abonnemanget från och med 1/12....

    SvaraRadera
  20. Anders Nilsson är sjukskriven. Vem som bevakade Ks vet jag inte. Jag har sett lite olika signaturer på Dalslandssidan, nu senast Ulf Blomgren. Då blir det ingen kontinuitet i rapportering. Det är tråkigt, men så blir det. Tyvärr verkar inte lokalradion heller vara intresserad av vad som händer i Björnhuset. Vänersborg Arena är så mycket större i kronor räknat.

    SvaraRadera
  21. Kanske några som engagerar sig!

    Det här svaret, på en insändare fanns på Dalslänningens nätupplaga idag.
    Bara idag som de har nätupplaga pga tryckfel.
    Insändaren finns i tidigare tryckt upplaga.


    Svar på insändare om Björnhusprojektet

    Enligt vår uppfattning är satsningen
    på livsmedelsklustret i
    Björnhuset fortfarande en bra satsning
    för Färgelanda kommun och
    dess invånare. Genom den har vi
    fått ytterliggare ett ben att stå på
    vad det gäller näringslivsbranscher
    i Färgelanda kommun. På sikt
    kommer detta att generera ett antal
    arbetstillfällen och förhoppningsvis
    mer invånare till Färgelanda
    kommun.
    Under hela projekttiden har politiken
    hållits informerad främst
    genom kommunalråden i Centern
    och Socialdemokraterna, och vid
    Centerns avhopp, Folkpartiet som
    sedan hade till uppgift att infor
    mera övriga politiker. Kontinuerlig
    information har också erhållits
    både i kommunstyrelsen arbetsutskott
    och kommunstyrelsen. Dessutom
    finns det också ett egenansvar
    hos politiken att se till att få
    den information man anser sig behöva.
    Förvaltningen har drivit projektet
    på uppdrag av politiken och
    därmed handlat utifrån de direktiv
    man fått av politiken, dessutom
    under nästan hela tiden av en enig
    politik bestående av samtliga partier
    i kommunstyrelsen och vad det
    gäller investeringsbelopp kommunfullmäktige.
    Att förvaltningen och hyresgästerna
    i Björhuset skulle ha undanhållit
    politiken väsentlig information
    för att dölja felaktigheter i
    projektet tar vi bestämt avstånd
    från. Vi tar också avstånd från påståendet
    om inkompetenta tjänstemän.
    Vid senaste kommunfullmäktige
    antogs verksamhetsplan för 2010-
    2012 där inga neddragningar gjorts
    vad det gäller skola, vård och omsorg
    beroende på Björnhuset. Det
    är också vår ambition att inte heller
    göra detta i framtiden på grund av
    Livsmedelsklustret.
    Samtliga partier i kommunstyrelse
    var innan Nya moderaterna
    lade sitt förslag om att revisionen
    skulle granska projektet eniga om
    att kommunstyrelsen skulle initiera
    en sådan granskning av en utomstående
    oberoende person. Denna
    granskning kommer förhoppningsvis
    i gång under första kvartalet
    2010.
    Ulla Börjesson (S)
    Kommunstyrelsen 2:e
    vice ordförande Färgelanda
    Kenneth Carlsson (FP)
    Kommunstyrelsens 1:e
    vice ordförande Färgelanda
    R Ingemar Eriksson (V)
    Kommunstyrelseledamot
    Färgelanda

    SvaraRadera
  22. Vad säger detta försvarstal. Jo, politisk manipulation syns bäst när någon konspirationsteori visar sig stämma med verkligheten, helt eller delvis.

    Om man sedan läser längre fram i tidningen så lägger HL fram att han vill bygga ut centrumskolan. Detta var något som denna mannen förnekade bestämt när ytterskolorna stängdes.

    Är dessa personer myttomaner?

    SvaraRadera
  23. Blev det bara en gång som det var en politisk debatt här på bloggen?? Var det för dåligt intresse eller var det inte seriöst menat??

    SvaraRadera
  24. 11:14
    Nej då - vi återkommer med fler debatter. Det är dock influensatider och det har därför inte fungerat med "logistiken".

    SvaraRadera