fredag 12 mars 2010

Björnhushärvan - Mathusets VD bekräftar obestånd!

I dagens Bohusläningen bekräftar Mathusets VD att bolaget är på obestånd och att bolaget försätts i konkurs om inte kommunen pumpar in ytterligare miljoner i det privatägda bolaget.

Samtidigt bekräftar Mathusets VD att banken sagt upp krediten.

Att utan betryggande säkerheter betala ut pengar till det bolag som Bohusläningen beskriver i den aktuella artikeln, torde utan vidare kunna betraktas som brottsligt.

I nuläget handlar kravet om ytterligare 11 miljoner kronor. Men de med insyn vet att det inte kommer att stanna vid det. Kontoren är inte inräknade i den summan och företagen har dessutom rest krav på yttre upprustning, som kan förväntas kosta mellan 10-50 mkr - allt beroende på ambitionsnivå. En rimlig slutsumma för projektet kan därför förväntas ligga runt 150 mkr.

Problemet är att Björnerud och Lillesjö inte ens orkar bära dagens investering om 72 mkr (i själva verket betalar företagen en hyra som endast motsvarar en investering om ca 20 mkr), och kommer alltså inte att kunna betala ytterligare investeringar i Björnhuset genom höjd hyra. Ytterligare investeringar är därmed bortkastade pengar, eftersom vi tvingas skriva ned fastigheten med motsvarande värde och säga upp anställda samt höja skatten för att täcka förlusterna.

Det är alltså rent och skärt vansinne, vad som nu pågår, och om det finns någon handlingskraft utanför de av maktarrogans förblindade Kenneth Carlssons (FP) och Ulla Börjessons (S) skara, så är det hög tid att ingripa.

Bloggredaktionen

28 kommentarer:

  1. Kan en kommun sättas i konkurs?

    Svaret är nej:

    Kommunernas existens och styrelseskick har ett starkt grundlagsskydd. På grund av detta förhållande är det ej möjligt att genom ett konkursförfarande sätta den kommunala demokratin ur spel genom att ersätta den av kommunmedborgarna valda fullmäktigeförsamlingen med en av domstol förordnad konkursförvaltare. Det är ej heller möjligt att genom ett konkursbeslut, och därav följande avveckling av kommunen, ingripa i den i lag, med stöd av regeringsformen, gjorda kommunindelningen.

    Men det finns en motion redan av Per-Richard Molén (m)Motion 1998/99:K235 Statlig tvångsförvaltning av kommuner pga.

    Förslaget om en tvångsförvaltning handlar ytterst om betydelsen av såväl den
    kommunala självstyrelsen som medborgarnas berättigade intresse av att
    kommunerna sköter sin ekonomi och därmed sina åligganden gentemot
    medborgarna.

    I bedömningen av värdet av en kommunal självstyrelse måste frågan om
    den politiska ledningens i kommunen förmåga att klara av sina åtaganden
    vägas in. Den kommunala beskattningsrätten kan inte tillåtas skyla över
    kommunalpolitiska missgrepp, som drabbar den enskilde kommuninvånaren
    på olika sätt.


    Känns som det börjar bli dax!

    http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=410&doktyp=mot&rm=1998/99&bet=K235&dok_id=GM02K235

    SvaraRadera
  2. Vad fan kommer hända, är det bästa att flytta från kommunen? Mvh orolig skattebetalare

    SvaraRadera
  3. Detta kommer att sluta med höjd skatt - ännu större utflyttning - ännu högre skatt - ännu mer utflyttning.

    Under 10-15 års tid byggde kommunen upp en stark ekonomi som på ett ögonblick var ett minne blott.

    Detta pga inkompetens hos tjänstemännen som vissa politiker vägrat sätta stopp för. Man pratar om svågerpolitik i Vänersborg när det handlar om några enstaka ärende.

    I vår kommun vill jag kalla det för både skramgrepp och ren våltäkt på våra skattepengar. Men tydligen finns det folk som njuter av sådant.

    Det är inte bara alla pengar som rullar ut utan även dessa beslut om att montera ner skolor, avskeda folk och ta in konsulter för att göra de arbeten dessa tjänstemän redan har lön för. Och att se invånarna som något katten burit in. Vi betalar deras arbete dom ska tjäna oss!

    Om du inte vill betala kalaset 11,58 så flytta för de som vill bo kvar kommer att få sämre skola, vård och omsorg OCH högre skatt.

    Men innan du flyttar så gå och rösta är du snäll! För dom som inte kan flytta och inte har något val.

    SvaraRadera
  4. Vårgårdareserven gick tydligen åt helvete!

    SvaraRadera
  5. Om det nu ligger en polisanmälan inne så är det väl möjligt att komplettera den med en anmälan gällande kommunens utbetalning av 10 milj. till ett företag på obestånd. sedan undrar jag om man får ha anställda i en lokal som inte har brandlarm ? Finns det utmålat evakueringslinjer till närmsta utgång ?? Har man gått skyddsrond ?
    Har de tagit kontakt med Bo Ljung vars ord väger tungt gällande utformning av godkänd produktionslokal i Färgelanda kommun.
    Har personalen fått utbildning i hur man skall agera vid freonläckkage ??
    En så enkel sak som uppsamlingsplats utanför, finns det utmärkt och skyltat??
    Finns det utsedda skyddsombud på de tre företagen? Uppenbarligen inte för då borde det höras kritiska röster från de anställda.
    Då kommer frågan om det finns fackliga ombud ? För det är ett fackligt ombuds skyldighet att se till så att det utses skyddsombud. Så det är klart att man undrar hur de här företagen fungerar.
    Om yrkesinspektionen gör en flygande kontroll så skule de tvinga fram lösningar på alla brister och som påtryckning är det brukligt att de sätter ett bötesbelopp i samma nivå som det kostar att ordna ev. avvikelser.
    Så det är bara för vilken anställd som helst i börnhuset att ringa yrkesinspektonen och be om en flygande kontroll p.g.a. uppenbara brister.

    SvaraRadera
  6. Till 14.07

    Finns det inget brandlarm i lokalerna?

    Jag vill minnas att jag noterade att det satt rökdetektorer monterade i taket när jag var där på "öppet hus dagen".

    Kollar man i Jan Stalfors nyhetsbrev (som finns på kommunens hemsida) kan man även där se att det sitter detektorer monterade.

    Eller säger man att det inte finns brandlarm för att få loss mer pengar....

    SvaraRadera
  7. 14.07
    Bo Ljung???? Läste i Dalslänningen att han står på FP:s valsedel ihop med Kenneth! Mycket trovärdigt namn.... NOT....
    Jag såg ett annat namn som gjorde mig mycket besviken, Tommy Widekärr. Han har tydligen sålt sig igen. Noll trovärdighet.

    SvaraRadera
  8. Till 14.28

    Även om Ljung står på Fp-listan är jag övertygad om att han inte är beredd att göra avkall på brandsäkerheten.

    SvaraRadera
  9. Finns det någon hederlighet och moral kvar i samhället?

    Vem kan man lita på?

    Kan din vän bli din fiende i morgon?

    Vem är mån om barn, svaga och äldre?

    Man pratar om mobbning och skadegörelse i vår kommun. Är det konstigt? I politiken mobbas det och lögnen används mer som regel än undantag. Ungdomar ärver mentaliteten från de vuxna. Pengar slängs ut till oseriösa företag. Helt befängt och obegripligt!

    Var är rättsamhället? När griper de in?

    Vem skyddar medborgarna?

    Vart står tredjemakten idag? Är det köpt av företagare eller från politiken?

    Är bloggandet ett svar på att demokratin håller på att kollapsa?

    Kommunalpartier lever på sin riksnivåideologi. Det är så de flest tänker när de röstar.

    För en tid sedan språkades jag med en tidigare ombudsman för centern. Han sa att ju längre upp du kommer, ju renare blir politiken.

    Kommer nya politiker födas in i korruptionen??

    Vi får se!

    SvaraRadera
  10. Helt otroligt det som pågår, det är allt jag kan säga...... man trodde ju att det fanns skyddsanordningar som skulle förhindra sånt här....

    SvaraRadera
  11. ingenting förvånar någon längre

    SvaraRadera
  12. Kommunens ansvarsområden

    I en rad speciallagar har riksdagen pekat ut områden där en kommun är skyldig att ta ett ansvar. Några exempel är undervisning, äldre- och handikappomsorg, barnomsorg, miljö- och hälsoskydd, planering av hur marken används, väghållning, renhållning och räddningstjänst.


    Kommunen svarar även för vattenförsörjning, avlopp och hämtning av sopor. Men här betalar användarna hela kostnaden i form av avgifter till vattenverket, avloppsverket och renhållningsverket. Användaren betalar i vissa fall en del av kostnaden i avgift medan resten bekostas av skatten.


    På andra områden har kommunen själv valt att ge en service därför att den bedöms som viktig för invånarna. Det gäller till exempel fritidsverksamhet, kultur, bibliotek, konsumentrådgivning och anläggning av parker.


    I en av Sveriges grundlagar - regeringsformen - slås fast att kommunen har rätt att ta ut skatt för skötseln av sina uppgifter

    Om någon glömt vad en kommuns uppgift är!!!!

    SvaraRadera
  13. Till våra kommunpolitiker:

    Jag har en gammal jobbarkompis som tyvärr blivit arbetslös i dagarna,men detta kan vara mycket positivt för kommunhuset. Då han besitter något som det är väldig stor brist på där......SUNT FÖRNUFT och EMPATI för andra människor!

    Så mitt tips, anställ honom som sunt förnuft/empati strateg där hans arbetsuppgift skulle vara att arbeta med långsiktig sunt förnuft- och empatiutveckling!

    SvaraRadera
  14. Vid medelhavet har man inkastare som springer och jagar dej när du springer förbi.

    I vår kommun behöver vi en utkastare som rensar i kommunhuset.

    Det jobbet kan han väl ta?

    Om vi som vill rensa ut skramlar lite så kommer han att få högre lön än självaste JE!

    SvaraRadera
  15. Kommuner skall varken starta eller driva företag. Alltför många lokalpolitiker är klåfingriga, odugliga och definitivt inga entreprenörer.

    Svagt ledarskap leder kommuner in i fattighuset.

    SvaraRadera
  16. Dagens bohusläning:
    Ulla och Kenneth vill ge och ta.Hör så söta i munnen dom blivit nu när det osar katt!

    Dom vill bara ta, våra skattepengar!

    SvaraRadera
  17. Stoppa dårarna!
    Likt mentalt efterblivna fortsätter Kenneth och Ulla att lovorda Björnhusprojektet.
    Citat ur dagens Bohusläning:
    -"Det innebär alltså inte att vi fråntagit oss något ansvar. Vi bär vår del av besluten som vi dessutom tycker varit bra beslut, med tanke på att Björnhuset är en bra och postiv näringslivssatsning i Färgelanda kommun"

    Maken till idioter har jag nog aldrig tidigare skådat! Alla som hänger med någorlunda på Bloggen och i tidningarna vet ju hur djävla dåligt det har skötts. Allvarlig kritik har dessutom riktats från både kommunens egna revisorer samt från Deloitte. Ändå fortsätter dessa fåntrattar att upprepa hur bra Björnhusprojektet är!

    Må pest och kolera drabba dessa två!

    Jag blir så j-a förbannad!!

    SvaraRadera
  18. DNV
    Håller med dig. Tycker man att det är bra beslut att förlora 40 miljoner så måste man vara totalt dum i huvet. Och man ska absolut inte vara politiker. Herregud säger jag bara. Är dom här två figurerna verkliga? Finns dom på riktigt eller är det bara en mardröm?

    SvaraRadera
  19. De här två personerna ger ordet omdömeslöshet en helt ny och djupare innebörd...

    SvaraRadera
  20. Ytterligare en tanke kring de imbecillas uttalande.

    Jag kan inte tolka det annorlunda än att de uttalar ett misstroende mot revisorerna, både de av politiken tillsatta, samt Tomas Andersson på Deloitte.

    Undrar hur de känns för dessa revisorer att bli offentligt sågade på detta vis? Fast de borde iofs inte bry sig så mycket om vad två fullblodsidioter tycker....

    SvaraRadera
  21. "Breda lösningar"

    Betyder: Vi, KC & Ulla, vill inte ha skulden själva för allt det vi gjort utan vi vill dra fler med oss i fallet när sanningen kommer ifatt oss. Helst så många som möjligt!

    Nu när allt börjar närmar sej sitt slut vill dom givetvis hitta andra syndabockar.

    Dessa två har lyckats visa människans sämsta sidor. Okunskap, arrogans, lögner osv, osv. Praktexemplaren på politiker som skapa politikerförakt.

    Trots den skada som redan är skedd så har vi tur att valet ligger så nära i tid. Detta kommer ta lång tid att "tvätta bort".

    SvaraRadera
  22. Till DNV och alla andra som fattar det minsta. På Jans förslag i KSAU till svar på Deloites rapport frågade jag direkt vem som har bett den utpekade att svara. Ulla sa att så är det brukligt att vi göra.Låter förvaltningen svara alltså. Jag sa att det var det mest arroganta okunnigaste och omdömeslösa svar jag har sett. Jan svarade på sitt vanliga sätt med att säga att hela rapporten har kommit till för att jag har hotat revisorn. I den kommunen jag har arbetat i 13år direkt under kommunstyrelsen hade svaret till revisorn samt argumentationen absolut varit tillräcklig för ett avvecklande av anställningen.Tveklöst! Att t.ex svara på revisorns fråga på varför vi har avvikit från gängse redovisningsmetod genom att använda annitetsmetod istället för rak avskrivning.En mycket allvarlig avvikelse i bokföringssammanhang.Då svarar Jan och Johan kort och gott att det är för att det blir lättare att budgetera då. Samma klass på alla de övriga svaren.Ulla tyckte vad jag förstod att allt var okey. Frågan lyftes direkt till KS utan egetförslag till beslut iKSAU.Jag tycker allt är så fruktansvärt dåligt skött. Detta är inte politik!!!

    SvaraRadera
  23. Om revisorerna hade ställt dessa frågor till ett Aktiebolag och fått samma svar som kommunens revisorer fått så hade styrelsen inte beviljats ansvarsfrihet utan blivit personligt ansvariga.

    Att byta redovisningsprincip strider mot god redovisningssed och rättvisande bild som är något som en årsredovisning MÅSTE följa.

    Bra jobb du gör Bill.

    //Auktoriserad revisor

    SvaraRadera
  24. Vet inte Ulla om detta?
    Eller bryr hon sej inte?

    SvaraRadera
  25. Lagen om kommunal redovisning reglerar inte hur ett byte av redovisningsprincip, ändringar av uppskattningar och bedömningar
    samt rättelser/justeringar av fel redovisningsmässigt skall hanteras men om avvikelse från rekommendationen görs skall enligt 1 kap. 3 § lagen (1997:614) om kommunal redovisning i årsredovisningen anges vilken avvikelse som gjorts och
    skälen för detta.

    Byte av redovisningsprincip får som regel ske endast om bytet krävs för anpassning till lagstiftning eller redovisningsrekommendation.

    Om så inte är fallet kan ett byte ändå äga
    rum om den nya principen på goda grunder kan anses leda till en klart mer rättvisande redovisning av resultat och ställning
    och om den inte står i strid med rekommendation utgiven av Rådet för kommunal redovisning.

    Om ändringar i uppskattningar eller bedömningar får väsentliga effekter på redovisat resultat skall upplysning lämnas
    om resultateffekten i enlighet med rekommendation 3.1 såsom jämförelsestörande post.

    http://www.rkr.se/download.asp?69

    SvaraRadera
  26. Principen om öppenhet

    Man ska alltid sträva efter så öppen redovisning som möjligt. Denna princip gäller i hög grad kommuner och landsting eftersom den utgör en av grundförutsättningarna för det demokratiska systemet.

    SvaraRadera
  27. Bill
    Ulla gör på detta viset för att kunna gå ut bakvägen när korthuset rasar.

    Då offrar hon JE med de vanliga orden: Vi litade på våra tjänstemän.

    SvaraRadera
  28. Har nu sett Renaults nya reklam?

    En gubbe sitter i ett träd och försöker övertala en uggla med floskler.

    Bland annat säger gubben:
    "Vi har tillsatt en utredning"
    "Vi är ute efter bredaste möjligaste lösningar"

    När bilden zoomar ut kan man läsa texten:
    "Naturen är trött på tomma ord"

    --------------------------------------

    Fler som är trött på tomma ord?

    SvaraRadera