Bohusläningen (klicka på länken) rapporterade igår att Björnhusföretaget Lillesjö Seafood AB vägrar att betala sina räkningar för el, vatten m.m. till kommunen. Beloppen det handlar om överstiger redan en miljon kronor.
Bakgrunden är att kommunen tillhandahåller el, vatten, värme m.m. till företagen i Björnhuset och är därmed primärt betalningsansvarig för företagens driftskostnader. Kommunen skickar sedan - i bästa fall - en faktura på driftskostnaderna till företagen, som sedan betalar fakturan - om allt fungerar som det är tänkt vill säga.
Om nu företagen har dåligt med pengar - som vi vet är fallet med Björnhusföretagen - så är det inte säkert att kommunen får betalt för sina kostnader. Då är det kommunens skattebetalare som får stå notan för företagens driftskostnader.
I gårdagens tidning uttalar sig den stolte VD:n för Lillesjö, Arne Hedlund, och säger att han nu vägrar att betala ytterligare fakturor för driften. "-Det är för dyrt", säger Hedlund. "-Vi har inte råd att betala". Och för säkerhets skull lägger Hedlund till att det är "kommunens fel".
Något avtalsrättsligt stöd för att det kalla vintervädret - med åtföljande högre energiförbrukning - skulle vara kommunens fel, anges inte av Hedlund.
Och samtidigt som allmänheten tvingas sitta på första parkett och beskåda det osmakliga taskspeleriet i Björnhuset, så fortsätter kommunen att tillhandahålla el, vatten m.m. till en kostnad av flera hundra tusen kronor per månad - till ett företag som deklarerat att det inte tänker betala!
Bloggredaktionen
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Det märks att vi fått en ny och handlingskraftig politisk ledning efter valet......eller hur????
SvaraRaderaKommuninnevånarna skall ha råd med den kalla vintern,samt en rejäl skattehöjning ovanpå detta!När blir det för dyrt för oss?Jag skulle gärna bara betala 25% av mina fakturor från kommunen!Kommunen måste kravla sig ur Björnhuseländet,illa kvickt,även om det sker med temporärt stora förluster!
SvaraRaderaDet säger sig väl själv att dessa återkommande "utpressningssituationer" måste få ett slut.
SvaraRaderaOm jag minns rätt så räddade den förra majoriteten Mathuset för mindre än ett år sedan från en säker konkurs(spärrad checkkredit mm) genom att okontrollerat pumpa in ett antal mijoner.
Än så länge har vi inte fått se den nya alliansen ge vika(Att de sa ja till Björneruds rekonstruktion ter sig dock lite märkligt).
Nu skall ALLT vara rätt annars är det godnatt.
Kan Lillesjö inte ens betala sina egna elräkningar så vräk dem OMEDELBART.
Vi kommuninvånare tål inte mer nu!
Nu måste denna bedrövlig historia få ett slut!
SvaraRaderaSTÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄNG BUTIKEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
SvaraRaderaHelt rätt tänk 00:12!
SvaraRaderaMen vräkningen måste ske genom att noggrant följa lagens ram. Sedan så är projektet i sig ett av de mest tossiga jag skådat. Skapa bolag som skall överleva på skattemedel??? Ren röd socialism!= Idiotism!
Så skapas inte social trygghet! Jag förstår inte att det ännu finns människor som tror på det här? Tror de på tomten också??? Säkert! De gillar ju allt som är rött, men fattar inte att säcken är tom efter Julafton. Själv gillar jag Jenny Nyströms allmogetomtar. Bättre än att ha tomtar på loftet som vissa politiker.
Nej, nu får det vara nog! Annars borde kommunkontoret plocka ner skylten kommunkontor och byta ut den till en som det står skithus på. Sedan kan de bygga förädlingsfabrik av hela slanten för Edet´s pappersbruk. Det är ju bra med samarbete mellan kommuner. Eller hur?
VARNING!!!
SvaraRaderaFör guds skull lyssna på alla inblandade livsmedelsföretag när de varnar för konkurs.
Att bara mata på allt eftersom är nog enda sättet.
Budgetera konkursvarningarna. Det finns nu tillräckligt med erfarenhetsvärden att gå på:
Kontot kan heta konkursvarningar.
Budgetera ett normalår precis som man gör med snöröjningen.
Elförlusterna finns det också erfarenhetsvärden att gå på osv.
När jag tänker efter så är det nog inte så bra att kalla kontona vid namn som talar om vad det gäller.
Klumpa ihop alla förluster och kalla kontot framtidssatsningar.
På administration kan man också göra besparingar genom att inte skicka alla dessa fakturor.
Kommunen behöver heller inte tänka på att sköta fastigheten.
Skriv en garanti till företagen att kommunen lovar att omgående betala alla fakturor som berör Björnhuset(minst 80% skall vara Björnhuset om hela fakturan skall betalas) så kan de själva leja bort alltihop(JE kan vara konsult).
Ett villkor skall dock vara att de aldrig besvärar kommunen mer. Inga telefonsamtal. No nothing!
Hur många arbetar i Björnhuset, är det någon som vet?
SvaraRaderaMina föräldrar lärde MEJ att betala, och göra rätt försig,men när VUXNA bär sig åt som barn ja då vete fan vad som rör sig i barnhuvudet. VAKNA UPP
SvaraRadera"Anonym sa...
SvaraRaderaHur många arbetar i Björnhuset, är det någon som vet?"
Kanske hälften?......
Hur många arbetstillfällen har skapats genom Björnhuset? NÅGON måste väl veta
SvaraRaderaSkulle tro att det jobbar ca 60 personer i B huset
SvaraRadera...och hur många av dessa betalar skatt till Färgelanda?
SvaraRaderaDag att skriva lite om hur tjänstemännen i kommunen upplever sin situation med den nya majoriteten. Det verkar inte vara särskilt uppåt just nu. Håller man på att riva ner något som är absolut nödvändigt om kommunen skall kunna fungera?
SvaraRadera