fredag 4 mars 2011

Jenny Borg - nytt lågvattenmärke

Dagens Bohusläningen innehåller ett nytt lågvattenmärke i lokalredaktörskan Jenny Borgs "rapportering" från Färgelanda.

I gårdagens tidning skrev hon en pamflett riktad mot alliansen, där hon siktade in sig på den sedan länge kända kostnaden för t.f. kommunchefen, en kostnad som hon för övrigt utförligt beskrivit i tidigare artiklar.

Jenny Borg missade i gårdagens artikel helt och hållet poängen. Hon hade lika gärna kunnat skriva en artikel om chefstjänstemännen i kommunen, om hur många hundra tusen i månaden de kostar kommunen, utan att tala om vad de uträttar.

Som Bloggen tidigare rapporterat om, har Bohusläningens kommentarsfält kapats av av den socialdemokratiskt ledda oppositionen, som gjort om Bohusläningen till sin egen blogg. Samspelet mellan Jenny Borgs Alliansfientliga artiklar och oppositionens blogg är tydligt.

Nu har dock Jenny Borg gått ett steg längre och därmed sjunkit än djupare. Dagens artikel har rubriken "Starka reaktioner på kommunchefslön", där Jenny Borg utnyttjar de S-ledda bloggarnas kommentarer för att skriva ytterligare en "utskällningsartikel" mot Alliansen. Det står inget nytt i artikeln, utan avsikten tycks enbart vara att inbilla allmänheten att "läsarna" har reagerat kraftigt mot "Alliansens slöseri och vanstyre".

De som följer S-bloggen på Bohusläningen inser dock att det i grund och botten handlar om samma personer, som återkommande havererar och som vanligt försöker underblåsa Jenny Borgs vinklade och ofta faktafelsbaserade artiklar.

Lika barn leka bäst?

Bloggredaktionen

11 kommentarer:

  1. Ja det var i sanning en underlig "artikel" hon fått in Jenny.

    Dagens Industri listar svenska kommuners ekonomiska resultat 2010. Färgelandas ekonomi var absolut inte sämst..... men näst sämst. Klicka på DNV i signaturen så länkas Ni till sidan.

    SvaraRadera
  2. Helt rätt bloggen!Jag har skrivit sakliga kommentarer,till Bohusläningen,men de har censurerats!Ofattbart av en liberal tidning men,enligt sig själv,en stark förkämpe för demokrati och yttrandefrihet!Tack vare bloggen får vi opartiskt grundad information,vilken uppdateras ofta!Partierna har inte uppdaterat sina hemsidor sedan valet,kommunens hemsida handlar mest om kultur och uppdateras sällan!Alltså utan bloggen hade vi inte mycket fått veta!!!Hemska tanke,vad hade då skett i informationsmörkret!

    SvaraRadera
  3. Eftersom jag citerats i Bohusläningen kan jag försäkra läsarna av denna blogg att jag verkligen inte är sosse, har aldrig varit sosse och kommer aldrig att bli sosse. Jag har mina rötter i den borgerliga världen, men det betyder inte att jag inte kan kritisera tokigheter, var de än sker.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker det är dålig stil att hela tiden hoppa på Jenny Borg. Färgelanda har aldrig haft en journalist som gjort bättre ifrån sig. Borg har en allsidig och utomordentlig bevakning. Men jag tror mig veta var skon klämmer, det är troligen så att en av de som står bakom bloggen tidigare arbetat på Bohusläningen.
    Jag tycker det är otroligt fegt att hela tiden gömma sig bakom en anonym hemsida.

    SvaraRadera
  5. Gunilla Mosén4 mars 2011 kl. 16:24

    Vem 14.54 syftar på är inte uppenbart men för tydlighetens skull vill jag göra klart att jag tidigare varit anställd på Bohusläningens redaktion.
    Emellertid och emedan står jag på intet sätt bakom denna blogg vars redaktion är lika hemlig för mig som för alla andra.
    Jag är fortfarande journalist och har fullt schå med att försörja mig i detta yrke men inte lokalt.
    Att i svävande ordalag anklaga en f d journalist på Bohusläningen för ditten eller datten är enligt journalistetiken inte tillåtet eftersom misstankar kan riktas mot fel person. Om det bor någon annan f d Bohusläningenjournalist i Färgelanda vet jag inte men det är möjligt.
    Men för den lilla grupp människor i Färgelanda som råkar känna till min existens och min arbetslivshistoria är 14.54:s tro en direkt anklagelse.
    Varför inte ringa mig och fråga om du bara tror men faktiskt vill veta? Enkelt och etiskt!

    SvaraRadera
  6. Vi hamnar i detta läge, näst sämst av 198 kommuner, när man inte har fokus på att bli bättre. När någon gjort ett dåligt arbete och ständigt försvarar sej med att "vi var inte sämst i alla fall" eller "vi var i alla fall bättre än de som var sämst" eller ”vi har sämre förutsättningar än andra”. Då kan man aldrig bli bättre. Skulle vilja se den framgångsrike företagare eller idrottsman som uttrycker sej så efter ett dåligt år eller en dålig idrottsprestation.
    Tänk om någon sa: ”Detta var helt fel men jag ska skärpa till mej och bli bättre”

    SvaraRadera
  7. Jag kan inte få förtroende för Alliansen när Ann-marie Jacobsson sitter kvar. Hon är en av dom mest insyltade och ansvarige till Björnhusskandalen. Hur fan blir det med granskningen! En riktig granskning som säger vart fasiken våra stålar har tagit vägen. Då kanske Stalledrängen, dildomannen och den aggresive folkpartisten håller käften sedan.

    SvaraRadera
  8. Det är verkligen bedrövligt att beskåda en sån här vanart av journalistik. Det hade varit otänkbart i tex. Svenska Dagbladet eller DN. Det påminner om skallertidningarna i veckopressen som också skriver påhittade eller andra helt vansinniga historier.

    SvaraRadera
  9. Hoppas ni som tycker Jenny Borg är bedrövlig tar tillfället i akt och skriver till chefredaktören och delar med er av era tankar.

    SvaraRadera
  10. 11:59

    Eller säger upp tidningen!

    SvaraRadera
  11. Det ena utesluter ju inte det andra. Men det är viktigt att berätta för chefredaktören när tidningens reportrar inte är opartiska och att läsarna i området är missnöjda. Bara så kan man få fram en förändring. Även om Jenny Borg är svårplacerad kan det finnas andra arbetsuppgifter för denna människa. Man kan ju i alla fall hoppas!

    SvaraRadera