söndag 3 januari 2010

Ulla Börjesson (s) "svarar" i KF

Det är inte bara Karin Ekeroth som ställer frågor om Björnhuset under Allmänhetens frågestund.

Av övriga frågeställare märks bl. a. Jeanette Nyberg, vars initierade frågor gör att svaren ofta uteblir från ledande politiker och tjänstemän. Härunder kan ni läsa de svar från kommunchefen Jan Eriksson, som Ulla Börjesson (s) sent omsider vidarebefordrade till Jeanette den 9/12 och som delgavs allmänheten under Allmänhetens frågestund i december.

Av svaret framgår bl. a. att räntekostnaderna på projekthänförliga krediter inte belastar Björnhusprojektet specifikt förrän 2010, utan endast bokförs i kommunens resultaträkning. Detta innebär att kommunledningen (Jan Eriksson och Johan Karlsson)döljer betydande kostnader i Björnhusprojektet. Skälet att inte redovisa projektets räntekostnader tycks vara att det aktiveras först 2010. Men detta utgör naturligtvis inte något skäl att inte öppet redovisa Björnhusprojektets räntekostnader och aktiveringen har istället att göra med andra frågor, som t. ex. tidpunkten för när avskrivningen av fastigheten påbörjas.

I svaret på fråga 2 uppger Jan Eriksson att ”kommunledningen” (d.v.s. han själv och ekonomichefen Johan Karlsson) BESLUTAT frångå kommunens redovisningsprinciper, något som skulle ”beskrivas i 2010 års årsredovisning”.

Bloggen konstaterade dock redan i en artikel den 3/12 (klicka på länken), att tjänstemännen saknar befogenhet att fatta sådana beslut. Det är uppenbart att ”kommunledningen” läser Bloggen, för om vi backar bandet några minuter och lyssnar på vad ekonomichefen Johan Karlsson säger till Karin Ekeroth (efter drygt 15 minuter), så uppger Karlsson att ”förvaltningen” FÖRESLAGIT att kommunen skall frångå sina redovisningsprinciper och att sedan KF fattar det slutliga beslutet.

Vi vill dock vara tydliga på den punkten, att det inte bara är kommunchefen som uppger att ”kommunledningen” beslutat om detta. Även ekonomichefen har - innan han uppgav motsatsen till Karin Ekeroth och resten av allmänheten i KF - för Bill Östlund uppgivit att kommunledningen BESLUTAT frångå kommunens redovisningprinciper. Detta skedde när Bill besökte ekonomichefen på dennes kontor i kommunhuset i början av december.

Från det att Eriksson skickade svaret på Jeanettes frågor, har alltså firma Eriksson och Karlsson ”kommit på” att de sysslade med olagliga saker, när de ”beslutade” att frångå kommunens redovisningsprinciper, och har därefter helt ändrat position. Mot bakgrund av Börjessons uppträdande under Allmänhetens frågestund, är det uppenbart att omsvängningen skett efter kontakter med det myglande ks-presidiet.

Längst ner i Jan Erikssons svar på fråga 2, uppger han "olyckligtvis" att de 30 mkr ("kommunens egna medel") kunde ha använts till att amortera kommunens låneskuld. Därigenom bekräftar han också att alternativkostnaden - som ekonomichefen satt till noll kronor - i själva verket uppgår till räntekostnaden för de 30 mkr som inte amorterats av på kommunens låneskuld. Erikssons svar visar också att ekonomichefen Johan Karlsson inte var ärlig när han svarade Karin Ekeroth i KF.

(klicka på texten nedan för att göra den större).


Vi har fått in en kommentar som direkt anknyter till regelverket för kommunala redovisningsprinciper och som vi publicerar härunder.

Rådet för kommunal redovisning: www.rkr.se

"Byte av redovisningsprincip får som regel ske endast om bytet krävs för anpassning till lagstiftning eller redovisningsrekommendation.
Om så inte är fallet kan ett byte ändå äga
rum om den nya principen på goda grunder kan anses leda till en klart mer rättvisande redovisning av resultat och ställning
och om den inte står i strid med rekommendation utgiven
av Rådet för kommunal redovisning.
Byte av redovisningsprincip bör i normalfallet ske från ingången av nytt räkenskapsår så att samma principer tillämpas i delårsrapporter och i årsbokslut.

Materiella anläggningstillgångar:
Anskaffningsvärdet för en materiell anläggningstillgång
utgörs av inköpspris och kostnader för att få tillgången
på plats och i skick för att utnyttjas för sitt ändamål.
Till anskaffningsvärdet hör också beräknade kostnader
för nedmontering och bortforsling av tillgången och återställande
av plats där tillgången varit installerad eller
uppförd till den del de beräknade kostnaderna uppfyller
kriterierna för när en avsättning skall redovisas i balansräkningen.

För varje slag av materiell anläggningstillgång skall upplysning
lämnas om
- tillämpad avskrivningsmetod,
- nyttjandeperiod eller tillämpad procentsats för
avskrivning,
- anskaffningsvärde och
- ackumulerade avskrivningar.

I författningskommentarerna till propositionen den kommunala redovisningen (1996/97:52) framgår
att ”Det bör enligt regeringens mening ställas samma krav på kommuner och landsting som
på näringsidkare enligt bokföringslagen.

http://www.rkr.se/download.asp?108
Bloggredaktionen

5 kommentarer:

  1. Rådet för kommunal redovisning: www.rkr.se

    "Byte av redovisningsprincip får som regel ske endast om bytet krävs för anpassning till lagstiftning eller redovisningsrekommendation.
    Om så inte är fallet kan ett byte ändå äga
    rum om den nya principen på goda grunder kan anses leda till en klart mer rättvisande redovisning av resultat och ställning
    och om den inte står i strid med rekommendation utgiven
    av Rådet för kommunal redovisning.
    Byte av redovisningsprincip bör i normalfallet ske från ingången av nytt räkenskapsår så att samma principer tillämpas i delårsrapporter och i årsbokslut.

    Materiella anläggningstillgångar:
    Anskaffningsvärdet för en materiell anläggningstillgång
    utgörs av inköpspris och kostnader för att få tillgången
    på plats och i skick för att utnyttjas för sitt ändamål.
    Till anskaffningsvärdet hör också beräknade kostnader
    för nedmontering och bortforsling av tillgången och återställande
    av plats där tillgången varit installerad eller
    uppförd till den del de beräknade kostnaderna uppfyller
    kriterierna för när en avsättning skall redovisas i balansräkningen.

    För varje slag av materiell anläggningstillgång skall upplysning
    lämnas om
    - tillämpad avskrivningsmetod,
    - nyttjandeperiod eller tillämpad procentsats för
    avskrivning,
    - anskaffningsvärde och
    - ackumulerade avskrivningar.

    I författningskommentarerna till propositionen den kommunala redovisningen (1996/97:52) framgår
    att ”Det bör enligt regeringens mening ställas samma krav på kommuner och landsting som
    på näringsidkare enligt bokföringslagen.

    http://www.rkr.se/download.asp?108

    SvaraRadera
  2. Jag undrar hur Johan Karlsson känner sig egentligen? Gud vilket mygel.

    SvaraRadera
  3. Det är ju fullständigt glasklart att dom skäl som ekonomichefen nämnde för att frångå redovisningsprinciperna (lågt ränteläge och att kommunen inte behöver låna upp), inte är giltiga skäl enligt Rådet för kommunal redovisning.

    Finns det några politiker som är vakna?!

    SvaraRadera
  4. Det verkar som skurkarna skyddar varandra......

    SvaraRadera
  5. Vad säger exempelvis Thomas Andersson på Deloitte om detta?

    SvaraRadera